تحقیق-پروژه و پایان نامه | تعاریف واژه ها و اصطلاحات – 7 |
اهداف تحقیق
هدف کلی
بررسی روایی و اعتبار امتحانات نهایی دروس ادبیات فارسی و زیست شناسی رشته تجربی سال سوم متوسطه در تعیین میزان حصول اهداف آموزشی و همچنین قابلیت استفاده از آن ها به عنوان ملاکی جهت گزینش داوطلبان ورود به مؤسسات و مراکز آموزش عالی بود. همچنین ارائه پیشنهاداتی به منظور تسهیل فرایند نمرهگذاری و افزایش دقت آنها در تصمیمسازی های آموزشی را میتوان از دیگر اهداف این تحقیق نام برد.
اهداف جزیی
-
- تحلیل ساختاری و محتوایی امتحانات نهایی
-
- برآورد اعتبار امتحانات نهایی با بهره گرفتن از طرحهای اندازه گیری GT
-
- تعیین ویژگیهای روانسنجی سوالات بر اساس CTT برحسب داده های خام و داده های کدگذاری شده
-
- محاسبه ویژگیهای روانسنجی سوالات بر اساس مدل های IRT
-
- بررسی وضعیت قبولی آزمودنیها و توزیع نمرات آن ها در امتحاناتنهایی
- مقایسه عملکرد دانش آموزان دختر و پسر در امتحاناتنهایی
سوالات تحقیق
-
- روایی امتحاناتنهایی دروس ادبیاتفارسی و زیستشناسی رشته تجربی سال سوم متوسطه چگونه است؟
-
- آیا سوالات امتحانات نهایی از لحاظ ساختاری از مطلوبیت کافی برخوردار است؟
-
- آیا سوالات امتحانات نهایی از نسبت روایی محتوایی مطلوب برخوردارند؟
-
- توزیع طبقه بندی سوالات امتحاناتنهایی بر اساس سطوح یادگیری چگونه است؟
-
- آیا سوالات امتحانات نهایی، تمام فصلهای کتاب را به طور منطقی تحت پوشش قرار داده است؟
-
- اعتبار امتحاناتنهایی دروس ادبیاتفارسی و زیستشناسی رشته تجربی سال سوم متوسطه چگونه است؟
-
- آیا امکان مقایسه نمرات دانش آموزان به صورت معتبر وجود دارد؟
-
- آیا می توان دشواری سوالات را به طور معتبری اندازه گیری کرد؟
-
- آیا نمرات اختصاص داده شده توسط مصححان، اعتبار لازم را دارد؟
-
- با تغییر تعداد سطوح رویه ها، چه تغییری در اندازه ضرایب تعمیمپذیری به وجود می آید؟
-
- آیا سوالات امتحاناتنهایی بر اساس CTT از ویژگیهای روانسنجی مطلوب برخوردارند؟
-
- تجزیه و تحلیل شاخص های سوال در مدل کلاسیک بر اساس داده های خام به چه صورتی است؟
-
- تجزیه و تحلیل شاخص های سوال در مدل کلاسیک بر اساس داده های کدگذاری شده به چه صورتی است؟
-
- آیا سوالات امتحاناتنهایی بر اساس IRT از ویژگیهای روانسنجی مطلوب برخوردارند؟
-
- وضعیت قبولی آزمودنیها و توزیع نمرات آن ها در هر یک از دروس مورد مطالعه چگونه است؟
- آیا تفاوتی در عملکرد آزمودنیهای دختر و پسر در امتحاناتنهایی وجود دارد؟
اهمیت و ضرورت تحقیق
بدون تردید ایجاد هر تحول در سطح ملی نیاز به برنامه ریزی اساسی و تفصیلی دارد که در آن تحولات جهان و نیازهای ملی، تفاوتهای اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و ویژگیهای مشترک و غیر مشترک فراگیران به دقت مورد بررسی قرار گرفته است. به این دلیل به هر ایدهای که قصد تحول در سیاستهای آموزشی و ارزشیابی دارد باید به همین دید نگریست(رستگار، ۱۳۸۸، ص۱۵۳). شناسایی مناسبترین نظام گزینش دانشجو برای انتخاب شایستهترین افراد امری ضروری است تا پذیرفته شدگان بتوانند تحصیلات دانشگاهی خود را با علاقه و پشتکار طی نمایند و نیاز جامعه به داشتن نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده برطرف شود. در این میان آنچه ضرورت دارد انجام مطالعات گسترده و علمی به منظور جایگزینی نظام جدید گزینش دانشجو میباشد و در کنار گذاشتن شیوه های سنتی نیز باید با احتیاط و سنجیده عمل کرد. در سالهای اخیر بحث تغییر و تحول نظام پذیرش دانشجو در کشورمان مطرح بوده است که طرح سنجش و پذیرش دانشجو، مصوبه مرداد ۱۳۹۲ نتیجه آن میباشد. بر اساس این مصوبه، تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو میبایست به ۸۵ درصد طی ۵ سال برسد. آنچه که همگان در مورد آن اتفاق نظر دارند، افزایش تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان است و این خود بیانگر حساسیت و اهمیت بالای امتحانات نهایی نظام متوسطه است. امتحاناتی که زمانی تنها برای اخذ مدرکی بنام دیپلم مهم بودند و امروزه پل ورود به دانشگاه محسوب میشوند. این امتحانات ترکیبی از فرمت های مختلف سوال را دارا است و تصحیح شان بر طبق راهنمای تصحیح و توسط دبیران انجام می پذیرد.
با توجه به اینکه کیفیت سوالات و نحوه دقت عمل مصححان، نمرات دانش آموزان را متأثر میسازند، لذا بررسی این امتحانات از جنبه های مذکور از اهمیت خاصی برخوردار است. در بسیاری از تحقیقات، آزمونهای عینی[۸]مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند و این خود گام بزرگی برای بهبود کیفیت این آزمونها بوده است. اما متأسفانه به آزمونهای ذهنی [۹]و روشهای تحلیل و تصحیح آن ها کمتر توجه شده است. بنابرین انجام چنین تحقیقی کاملاً احساس می شود.
نتایج حاصل از این پژوهش با بهره گرفتن از نظریه پرسش پاسخ می تواند به ارتقاء کیفیت سوالات آزمون، کاهش دغدغهی دانش آموزان در خصوص کفایت و منصفانه بودن سوالات آزمون کمک کند. همچنین، با تکیه بر GT میتوان منابع مختلفی از خطا را به طور همزمان در نظر گرفت و به دنبال آن برآورد دقیقتری از ضریب اعتبار امتحاناتنهایی به دست آورد و از آن جا که طرح سوال و روند تصحیح مستلزم صرف هزینه و زمان است با کمک نتایج به دست آمده از GT میتوان ترکیب مناسبی از سوال و مصحح را با توجه به اندازه اعتبار مورد نظر، به دست آورد و با در نظر گرفتن دیگر محدودیتهای عملی، طرح اندازه گیری مطلوبی برای این امتحانات طراحی کرد.
همچنین، اطلاع یافتن از وضعیت تصحیح امتحاناتنهایی می تواند به برنامه ریزان و عوامل اجرایی حوزه تصحیح در جهت برطرف کردن نقاط ضعف و تثبیت نقاط قوت روند تصحیح به منظور ارتقاء کیفیت تصحیح کمک کند تا تصمیمات درستتر و دقیقتری در خصوص عملکرد دانش آموزان به منظور حفظ حقوق آنها گرفته شود. در مجموع، این پژوهش به افزایش دانش سنجش و اندازه گیری در سطح وزارت آموزش و پرورش کمک می کند.
تعاریف واژه ها و اصطلاحات
نظریه کلاسیک اندازه گیری: این نظریه برای کمیسازی خطاهای اندازه گیری به وجود آمده است و به ما میگوید که تا چه حد میتوان به نمرات به دست آمده از آزمون اعتماد کرد. این نظریه اساساً در ارتباط با اعتبار آزمون است.
نظریه پرسش- پاسخ: خانواده ای از مدلهای ریاضی است که برای تبیین رابطه تابعی بین یک صفت یا ویژگی مکنون که غالباً توانایی است با احتمال پاسخ صحیح به سوال مورد استفاده قرار می گیرند(جزوه کلاسی فلسفی نژاد، ۱۳۹۱).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 04:39:00 ق.ظ ]
|