دانلود پروژه و پایان نامه – – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
با توجه به همسویی روابط موضوعی با سازگاری به نظر میرسد که روابط موضوعی در سازگاری افراد نقش مهم و کلیدی دارند. لذا تحقیق حاضر کوشیده است تا به بررسی این متغیرها در دانش آموزان بپردازد، انتظار میرود نتایح این تحقیق بتواند راهنمای عملی برای شناخت روابط موضوعی و سازگاری افراد برای متخصصان این حوزه و ارگان هایی همچون سازمان اصلاح و تربیت، مدیران مدارس و خانه های سلامت و کلیه مراکزی که با خانواده ها مرتبط هستند؛ در جهت آگاه سازی والدین برای حفظ و ارتقا سلامت روان و روابط با کودکانشان فراهم نماید تا با شناحت هرچه بهتر تاثیر روابط موضوعی در سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش آموزان فراهم آید.
اهداف پژوهش:
هدف اصلی :
پژوهش حاضر به دنبال تعیین رابطه بین روابط موضوعی و سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی میباشد
اهداف فرعی
۱- تعیین رابطه بین خرده مقیاسهای روابط موضوعی با سازگاری عاطفی.
۲- تعیین رابطه بین خرده مقیاسهای روابط موضوعی با سازگاری اجتماعی
۳-تعیین رابطه بین خرده مقیاسهای روابط موضوعی با سازگاری آموزشی
فرضیهها و سوالهای پژوهش:
فرضیههای پژوهش:
-
- بین روابط موضوعی با سازگاری رابطه وجود دارد.
-
- بین خرده مقیاسهای روابط موضوعی با سازگاری عاطفی رابطه وجود دارد.
-
- بین خرده مقیاسهای روابط موضوعی با سازگاری اجتماعی رابطه وجود دارد.
- بین خرده مقیاسهای روابط موضوعی با سازگاری آموزشی رابطه وجود دازد.
سوال های پژوهش:
-
- آیا روابط موضوعی میتواند سازگاری را پیشبینی کند؟
-
- کدام یک از خرده مقیاسهای روابط موضوعی میتواند سازگاری عاطفی را پیشبینی کند؟
-
- کدام یک از خرده مقیاسهای روابط موضوعی میتواند سازگاری اجتماعی را پیشبینی کند؟
- کدام یک از خرده مقیاسهای روابط موضوعی میتواند سازگاری آموزشی را پیشبینی کند؟
معرفی متغیرهای پژوهش:
۱- متغیر پیش بین :روابط موضوعی.
۲ – متغیر ملاک :سازگاری (عاطفی، اجتماعی، آموزشی).
۳ –متغیر مداخله گر: میزان هوش و تسهیلات موجود خانواده.
۴ – متغیر تعدیل: سن، جنس، مقطع سال سوم دبیرستان.
تعاریف مفهومی وعملیاتی متغیرها:
روابط موضوعی[۴]
- تعریف مفهومی:
روابط موضوعی معمولا ًبه معنای روابط شخصی است و «موضوع[۵] »اصطلاحی تخصصی است به معنای «آن چه سوژه[۶] با آن در ارتباط است.» مباحث مرتبط با روابط موضوعی غالباً به روابط اولیه کودک ومادر و چگونگی شکلگیری دنیای درونی کودک و روابط آتی فرد بزرگسال تحت تاثیر این روابط اولیه، معطوفاند( سنت کلر،[۷] ، ۱۹۴۰ ترجمه طهماسب، علی آقایی۱۳۸۶).
- تعریف عملیاتی:
روابط موضوعی: در این پژوهش متغیر مستقل میباشد و به وسیله پرسشنامه روابط موضوعی بل ارزیابی میشود و در پژوهشهای بسیاری در حوزهای روابط بین فردی و در تشخیص و پیشبینی آسیب های روانی به کار رفته است(هنس[۸]،۲۰۰۲). پرسشنامه روابط موضوعی بل چهار خرده مقیاس برای سنجش ابعاد مختلف روابط موضوعی(بیگانگی؛ دلیستگیناایمن، خود میان بینی، بیکفایتی اجتماعی)ارائه میکند، نمره بالا در هریک از خرده مقیاسها حاکی از این که فرد در آن بعد از روابط موضوعی دچار نقصانهایی است(بل،۱۹۹۵؛نقل از هنس۲۰۰۲)
بیگانگی [۹]
- تعریف مفهومی:
فقدان اعتماد بنیادین، احساس بیگانگی و مشکل در برقراری صمیمیت (بل، [۱۰]۲۰۰۲)
– تعریف عملیاتی:
کسانی که در مقیاس(ALN) پرسشنامه بل نمره بالا می گیرند غالباً از فقدان اساسی نوعی احساس اعتماد در روابط خود رنج میبرند. آن ها در ارتباطات خود بیثبات و سطحی بوده و مشکلات جدی در برقراری صمیمیت دارند. برای حفاظت از خود در برابر خشم و خصومتی که به دیگران فرافکنی میکنند به تنهایی پناه برده و منزوی میشوند.(بل، ۱۹۹۵؛ نقل از هنسن،۲۰۰۲ )
دلبستگی ناایمن[۱۱]
- تعریف مفهومی:
حساسیت نسبت به طرد شدن، ترس از جدایی و رها شدگی و آسیب پذیری در برابر صدمه دیدن توسط دیگران(بل ۲۰۰۲)
- تعریف عملیاتی:
نمره بالا درمقیاس IA)) حساسیت فرد به طرد و آسیب دیدن توسط دیگران را منعکس میسازد فقدان، جدایی و رهاشدگی چه در صورت واقعی و یا خیالی برای این افراد سخت و به دلیل این که روابط آن ها معمولاً با احساس گناه، حسادت و اضطراب همراه است غالباً به الگوهای ناسازگارانه و تمایلات خود آزارگرانه و دیگر آزارگرانه منجر میشود(بل،۱۹۹۵؛ نقل از هنسن، ۲۰۰۲).
خودمیان بینی[۱۲]
- تعریف مفهومی:
شاخصی از همدلی پایین و تمایل به حفاظت از خود در روابط، کنترل و سود جویی از آنان است(بل، ۲۰۰۲).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 05:27:00 ق.ظ ]
|