1. از نظر موضوعی، سازه­ های مورد مطالعه تحقیق حاضر عدم اطمینان محیطی، مشتری­مداری و گرایش کارآفرینانه بودند.

    1. از نظر زمانی، تحقیق حاضر در پاییز سال ۱۳۹۱ انجام شد.

  1. از نظر جغرافیایی، تحقیق حاضر در محدوده استان اصفهان اجرا شد.

۱-۸- تعاریف مفهومی و عملیاتی

عدم اطمینان محیطی

تعریف مفهومی: در سطح فردی، عدم اطمینان محیطی اشاره به ناتوانی فرد در پیش ­بینی شرایط محیطی سازمان اشاره دارد (میلیکن، ۱۹۸۷).

تعریف عملیاتی: در این تحقیق عدم اطمینان محیطی نمره­ایست که از مجموع نمرات ابعاد شش­گانه مقیاس میلر (۱۹۹۳) برای محیط­های تجاری شامل دولت و سیاست­ها، اقتصاد، منابع و خدمات مورد استفاده در سازمان، محصولات، بازارها و تقاضا، رقابت و فناوری در صنعت محاسبه می­ شود.

مشتری مداری

تعریف مفهومی: از نظر براون و همکاران (۲۰۰۲)، مشتری مداری به تمایل یا آمادگی کارکنان برای برطرف کردن نیازهای مشتریان در زمینه شغلی اطلاق می­ شود.

تعریف عملیاتی: در این تحقیق مشتری مداری نمره­ایست که از مجموع نمرات ابعاد چهارگانه مقیاس دوناوان و همکاران (۲۰۰۴) شامل نیاز به مشتری نوازی، نیاز به استنباط نیازهای مشتری، نیاز به خدمت­رسانی و نیاز به ارتباط محاسبه می­ شود.

گرایش کارآفرینانه

تعریف مفهومی: از نظر لامپکین و دس (۱۹۹۶) گرایش کارآفرینانه عبارت است از فرایندها، تجارب و فعالیت‌های تصمیم‌گیری که منجر به “ورود جدیدی” می‌گردد.

تعریف عملیاتی: در این تحقیق گرایش کارآفرینانه نمره­ایست که از مجموع نمرات حاصل از ابعاد پنج­گانه خطرپذیری، نوآوری، پیشگامی، رقابت تهاجمی و استقلال کاری مقیاس هاگس و مورگان (۲۰۰۷) که ‌بر اساس مدل لامکین و دس (۱۹۹۶) ارائه شده است به دست می ­آید.

فصل دوم

مبانی نظری و پیشینه تحقیق

۲-۱- مقدمه

این فصل از پایان نامه به مرور مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختصاص دارد. در این فصل ابتدا به نظریه ­ها و مدل­های ارائه شده درباره عدم اطمینان محیطی، مشتری مداری و کارآفرینی پرداخته شده و در ادامه تحقیقات انجام شده در خصوص متغیرهای تحقیق مرور می­ شود. در انتها، یک جمع ­بندی از ادبیات تحقیق به عمل آمده و چارچوب مفهومی تحقیق ارائه می­ شود.

۲-۲- مبانی نظری

۲-۲-۱- عدم اطمینان محیطی

چنانچه سازمان­ها خواهان بقا و افزایش اثربخشی خود باشند، باید خود را با محیط تطبیق دهد. محیط از این جهت اهمیت دارد که همه محیط‌ها یکی نیستند. محیط‌ها بر اساس آنچه آن را عدم اطمینان محیطی[۳۸] می­نامند، نسبت به هم متفاوتند. ‌بر اساس نظر پنروس[۳۹] (۱۹۹۵)، محیط خارجی برای هر شرکت منحصر به فرد است، در حالی که این محیط سیال بوده و قابلیت آن را دارد تا به وسیله رهبران شرکت­ها برای رسیدن به اهداف دستکاری شود و ممکن است به واسطه عدم اطمینان باعث محدود شدن فرصت­های سازمان شود. خاندوالا[۴۰] (۱۹۷۷) توضیح داد که در هنگام طرح ریزی یک سازمان، محیط بیرونی به عنوان منبعی که به طور همزمان فشارها و پویایی­هایی را برای سازمان به همراه دارد عمل می­ کند. سه نوع ارتباط متقابل بین سازمان و محیط آن وجود دارد که عبارتند از:

    1. شرکت­هایی که در ارتباط خود با محیط کنترل اندک یا هیچ کنترلی روی ورودی­های محیط ندارند.

    1. شرکت­هایی که در ارتباط خود تعادل دارند.

  1. سازمان­هایی که بر محیط تسلط دارند (مانند دولت) و تا حد زیادی بر ورودی­ ها و خروجی­های محیط اثر می­گذارند.

در نتیجه، ‌بر اساس نظر خاندوالا (۱۹۷۷)، شرکت و رابطه شرکت با محیطی که در آن قرار دارد، اثر مهمی بر توانایی شرکت در اجرا استراتژی تجاری خود و رقابت در بازار دارند. علاوه براین، وی ادعا کرد که پنج جنبه اصلی از محیط وجود دارد که سازمان را تحت تأثیر قرار می­دهد. این ابعاد شامل ۱) آشفتگی یا غیرقایل پیش ­بینی بودن محیط، ۲) خصومت یا استرس ­زا بودن و پرخطر بودن محیط، ۳) گوناگونی یا عدم یکنواختی محیط، ۴) پیچیدگی فنی یا اطلاعات پیچیده مورد نیاز برای تصمیم ­گیری، ۵) ‌محدود کننده یا اجبارکننده. ‌بر اساس کار صورت گرفته توسط خاندوالا؛ میلر و فریزن (۱۹۷۸) عنوان کردند که محیط شرکت به طور کامل روی پاسخ استراتژیک شرکت­ها کنترل ندارد و شرکت­ها می ­توانند از طریق تحلیل فعالیت­ها، نوآوری در محصولات یا بازارها، به کارگیری استراتژی­ های مناسب و یا به عبارت دیگر گرایش کارآفرینانه با فشارهای محیطی سازگار شوند.

برخی از نظریه پردازان به جنبه­ های خاصی از محیط تأکید کرده و تعاریف خود از محیط خارج سازمان را ‌بر اساس آن ارائه نموده ­اند. برای مثال، مفهوم سازی ارائه شده توسط دانکن[۴۱] (۱۹۷۲) عدم اطمینان محیطی را به ‌عنوان سازه­ای که دارای دو بُعد پویایی و پیچیدگی در نظر گرفته است. سه نشانگر عملیاتی از این ابعاد ساخته شدند: کفایت اطلاعات درباره عامل خاص در سوال، اهمیت عامل برای عملکرد شرکت، و قابلیت پیش‌بینی واکنش عامل به تصمیمات شرکت. تغییر محیطی[۴۲] دامنه­ای از ایستا (جائیکه تغییر محیطی خیلی کم است) تا پویا (که تغییرات محیطی شدید است) را دربر ‌می‌گیرد. هر چه محیط پویاتر باشد، مدیریت برای پیش ­بینی احتمالات مرتبط با راهکارهای تصمیمات مختلفی که قصد انجامشان را دارد، با مشکلات بیشتری روبروست. اگر همه شرایط دیگر یکسان فرض شوند، مدیریت ترجیح خواهد داد، محیطی ایستا و بدون تغییر را انتخاب کند، زیرا در چنین محیطی مسائل و مشکلاتی که احتمالاً وجود دارند از قابلیت پیش‌بینی زیادی برخوردارند. پیچیدگی محیطی[۴۳] به تعداد عناصر خارجی که می‌توانند عملیات سازمان را تحت تأثیر قرار داده، برمی‌گردد. زمانی که محیط پیچیده نیست، عناصر اندکی در محیط وجود دارند که مدیریت ملزم به نظارت آن ها‌ است و در چنین حالتی عناصر محیطی نسبت به هم متجانس­اند. وقتی که محیط ‌پیچیده بوده، دارای تعداد زیادی عناصر می‌باشد که باید نظارت شوند و چنین عناصری در این نوع محیط نامتجانس خواهند بود. افزایش در پیچیدگی محیطی منجر به عدم تمرکز می‌شود که این امر سازمان را قادر می­سازد، تا عناصر محیطی را در طیف وسیعی گسترده ‌شده‌اند، موثرتر و دقیقتر نظارت کند.

رابینز[۴۴] (۱۹۹۱) عدم اطمینان محیطی را یکی از عامل محیط بیرون سازمان معرفی می­ کند که عملکرد سازمان را تحت تأثیر قرار می­دهد. از نظر رابینز، عدم اطمینان محیطی به میزان آگاهی مدیران از تغییرات محیط بیرونی سازمان و توانایی آن ها در پیش ­بینی این تغییرات اطلاق می­ شود که توسط دو عامل پیچیدگی و درجه تغییر مؤلفه‌ ­های محیطی تحت تأثیر قرار ‌می‌گیرد. پیچیدگی به تعداد مؤلفه‌ ­های محیط بیرونی سازمان اشاره دارد، در حالی که درجه تغییر بیانگر پویایی یا ثبات محیط بیرونی ‌می‌باشد. شکل ۲-۳ ماتریس عدم اطمینان محیطی را نشان می­دهد.

۴- عدم اطمینان محیطی زیاد

محیط پویا و غیرقابل پیش‌بینی

مؤلفه‌ ­های محیطی زیاد

مؤلفه‌­ها مشابه هم نیستند و در جریان تغییر مداوم قرار دارند

نیاز زیاد برای شناخت مؤلفه‌­ها

۳- عدم اطمینان محیطی کم تا متوسط

محیط باثبات و قابل پیش‌بینی

مؤلفه‌ ­های محیطی زیاد

مؤلفه‌­ها مشابه هم نیستند و اساساً ثابت می­مانند

نیاز زیاد برای شناخت مؤلفه‌­ها

پیچیده

درجه پیچیدگی

۲- عدم اطمینان محیطی کم تا متوسط

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...