همچنین این مرحله از مدیریت استراتژیک نیازمند تعیین هدف های سالانه،تخصیص منابع،تعیین سیاست ها ‌و ترغیب کارکنان می‌باشد.علاوه بر موارد ذکر شده اجرای استراتژی هامستلزم توسعه فرهنگی است که استراتژی هارا تقویت نماید،یک ساختار اثربخش سازمانی شالوده ریزی کند،تلاش های بازاریابی را هدایت کند،بودجه بندی کند،سیستم های اطلاعاتی به وجود آورد واز آن ها استفاده نمایدوسرانجام با توجه به عملکرد سازمان، خدمات کارکنان را جبران نماید(دیوید،۲۶:۱۳۷۹).

پ)ارزیابی استراتژی ها[۱۸]

ارزیابی استراتژی ها بدین معنی است که باید اطلاعاتی را ‌در مورد فعالیت انجام شده گردآوری کرد.همه استراتژی ها دستخوش تغییرات آینده قرار می گیرند،زیرا عوامل داخلی وخارجی به صورت دائم در حال تغییر هستند.فرد.آر دیوید ارزیابی استراتژی ها را شامل سه فعالیت عمده به شرح زیر می‌داند:۱) بررسی مبانی اصلی استراتژی ها(عوامل داخلی وخارجی) واساس ،۲)محاسبه وسنجش عملکردها،۳)انجام اقدامات اصلاحی(فرد.آر دیوید،۵۴۲:۱۳۷۹).

بدان سبب باید استراتژی ها را مورد ارزیابی قرار داد که موفقیت امروز نمی تواند موفقیت فردا را تضمین نماید!

۲-۵-۲ اهداف برنامه ریزی راهبردی گردشگری

برنامه ریزی راهبردی به خودی خود هدف نیست بلکه تنها مجموعه ای از مفاهیم است که برای کمک به مدیران در تصمیم گیری استفاده می شود.از جمله اهداف برنامه راهبردی می‌تواند به تعیین مسیر،تدوین استانداردهایی برای اجرا،افزایش کارایی واثربخشی وکاهش ضایعات اشاره کرد.

۲-۵-۳ فرایند برنامه ریزی راهبردی گردشگری

طبق مدل مفهومی دیوید(نمودار ۲-۵) فرایند برنامه ریزی استراتژیک به قرار زیر می‌باشد:

الف)تعیین مأموریت‌:

رسالت یا مأموریت‌ سازمان نموداری است که مسیر آینده سازمان را مشخص می کند که نشان دهنده طیف فعالیت از نظر محصول وبازار می شود(دیوید،۳۴:۱۳۷۹)مأموریت‌ یک سازمان گردشگری نشان دهنده ارزش های آن سازمان،ذینفعان،وجامعه می‌باشد که نشان دهنده فلسفه وجودی آن سازمان است که همین امر باعث متمایز شدن آن از سایر سازمان های مشابه می شود.

مأموریت‌ سازمان با عناوینی همچون بیان مقصود،بیان باورها، بیان اصول سازمان،بیان چشم انداز سازمان می‌نامند که معرف سازمان است.بیانیه مأموریت‌ سازمان چشم انداز سازمان در قالب آنچه که می‌خواهد باشد ‌و کسانی که می خواهند به آن ها خدماتی را ارائه نمایند،است.

ب)بررسی عوامل خارجی

مقصود از عوامل فرصت ها ‌و تهدیدات خارج از محیط سازمانی است که به میزان زیادی خارج از کنترل مدیریت وسازمان می‌باشد. دیوید در کتاب خود«مدیریت استراتژیک» نیروهای خارجی را به پنج گروه طبقه بندی کرد:۱ )نیروهای اقتصادی ؛۲ )نیروهای اجتماعی،فرهنگی،بوم شناختی ومحیطی؛۳ )نیروهای سیاسی ،دولتی و قانونی؛۴)نیروهای فناوری و۵)نیروهای رقابتی. بقای بسیاری از این سازمان‌ها در گرو این واقعیت است که آن ها بتوانند فرصت های موجود در محیط را شناسایی واز آن ها بهره برداری کنند(دیوید،۲۱۴:۱۳۷۹).

پ)بررسی عوامل داخلی

نقاط ضعف وقوت داخلی در زمره فعالیت های قابل کنترل سازمان قرار می‌گیرد که سازمان آن ها را به شیوه ای بسیار عالی یا بسیار ضعیف انجام می‌دهد.فعالیت اصلی در این مرحله بدین صورت است که نقاط ضعف وقوت سازمان شناسایی وارزیابی شود بعد در جهت تقویت نقاط قوت برآیندونقاط ضعف را برطرف کنند.

نقاط ضعف وقوت یک سازمان در مقایسه با ضعف وقدرت رقبا انتخاب می شود(همان:۱۳۷۹: ۱۳۶).در زمینه گردشگری نیز یک مقصد نیازمند است ابتدا بررسی از عوامل داخلی،نقاط ضعف وقوت خود داشته باشد تا بتواند از قوت هاودر بعضی مواردمزایای نسبی اش (ویژگی های است که مقاصد رقیب فاقد آن ویژگی می‌باشند)جهت توسعه بهره برده وبر نقاط ضعف فائق آید وآنها را کنترل کند ویا آن ها را تبدیل به قوت کند.

ت)تعیین هدف های بلند مدت

هدف های بلند مدت را می توان به صورت نتیجه های خاصی که سازمان می کوشد در تامین مأموریت‌ خود به دست آورد،تعریف کرد.مقصود از دوره بلندمدت،دوره ای است که بیش از یک سال باشد.از آن نظر این هدف ها برای موفقیت سازمان لازم وضروری هستند که تعیین کننده مسیر شرکت می باشد۰(همان،۱۳۷۹: ۳۹).برای مثال برنامه ریزان تعیین می‌کنند که در چندسال آیند سطح محصولات گردشگری خود را ارتقا دهند.

ث)انتخاب استراتژی

ابزاری است که شرکت می‌تواند بدان وسیله یه هدف های بلند مدت خود دست یابد.

۲-۶ مدل تحلیلی تحقیق

این تحقیق بر اساس مدل های سوات (SWOT)برای تعیین استراتژی هاوبرنامه ریزی کمی راهبردی(QSPM) برای انتخاب جذاب ترین استراتژی می باشداین روش هابرای توسعه گردشگری روش هایی نسبتاً نو و موفقی به شمار می‌آید که اکنون در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.اما طی فرایند تدوین این مدل ها می بایست ابتدا ماتریس ارزیابی عوامل داخلی(IFE)وخارجی(EFE) را تدوین کنیم.بنابر مطالب ذکر شده تدوین راهبردهای کلان در سه مرحله ورودی، مقایسه وتصمیم گیری صورت می پذیرد.

شناسایی عوامل درونی

ضعف

قدرت

ارزیابی عوامل درونی(IEF)

تحلیل قوت ها، ضعف ها، فرصت ها، تهدیدها

SWOT

ماتریس داخلی وخارجی

IE

QSPM

فرصت

ارزیابی عوامل بیرونی(EFE)

شناسایی عوامل بیرنی

تهدید

تصمیم گیری

نمودار۲-۶:گذرگاه تحلیل استراتژیک(رهنما و همکاران:۱۳۹۱)

ورودی

مقایسه

مرحله اول ،مرحله ورودی شامل ماتریس ارزیابی عوامل داخلی(IEF) و خارجی(EFE) است که بعد از فهرست کردن عوامل داخلی(قوت، ضعف)وخارجی(فرصت،تهدید) به دست می‌آید.

مرحله دوم که مرحله مقایسه می‌باشد با تهیه ماتریس سوات(SWOT)، انواع راهبردها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در مرحله سوم که مرحله تصمیم گیری است با بهره گرفتن از نتایج به دست آمده از مرحله قبلی،استراتژی ها توسط ماتریس برنامه ریزی کمی(QSPM)،اولویت بندی می‌گردند.

۲-۶-۱ مدل سوات (SWOT )

یکی از ابزارهای بسیارمهم در فرایند تدوین راهبرد،تکنیک SWOT است که به وسیله آن اطلاعات مقایسه می شود.اساسا SWOT یک ابزار برنامه ریزی راهبردی است(Hom haacke,2003:3)ویک چارچوب مفهومی برای تحلیل های سیستمی محسوب می شود(نوری و همکاران،۲۶:۱۳۸۵).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...