مقاله-پروژه و پایان نامه | قسمت اول ۲-۲٫مبانی نظری و ادبیات تحقیق – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
تعریف عملیاتی: در این پژوهش منظور از حمایت سازمانی ادراک شده، نمرهای است که از پاسخ هر یک از آزمودنیها (کارکنان)، به ۳۶ گویهی پرسشنامه استاندارد حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر و همکاران(۱۹۸۶) به دست می آید.
ب) اعتماد سازمانی
تعریف مفهومی: ساشکین[۲۴]، اعتماد سازمانی را این گونه تعریف می کند: اطمینانی که کارکنان نسبت به مدیریت دارند و میزانی که آن ها گفتههای مدیریت را باور میکنند. گیبز[۲۵]، اعتماد سازمانی را به عنوان فضایی که در آن افراد احساس اطمینان، گرمی و مقبولیت دوطرفه میکنند، تعریف می کند(به نقل از خنیفر و زروندی،۱۳۸۹: ۱۳۱).
تعریف مفهومی مؤلفهی اعتماد جانبی: به میزان اعتماد بین کارکنان در یک سازمان اطلاق میگردد (الونن و همکاران،۲۰۰۸: ۱۶۲).
تعریف مفهومی مؤلفهی اعتماد عمودی: میزان اعتمادی که بین کارکنان و رهبران وجود دارد (الونن و همکاران،۲۰۰۸: ۱۶۲).
تعریف مفهومی مؤلفهی اعتماد نهادی: به اعتماد اعضای سازمان به راهبردها و شایستگیهای تجاری و فنی سازمان، و اعتماد به ساختارها و فرایندهای سازمانی، مانند سیاستهای منابع انسانی گفته می شود(الونن و همکاران،۲۰۰۸: ۱۶۲).
تعریف عملیاتی اعتماد سازمانی: در این پژوهش منظور از اعتماد سازمانی، نمراتی است که از پاسخ هر یک از آزمودنیها (کارکنان)، به ۴۹ گویهی پرسشنامه اعتماد سازمانی به دست می آید.
تعریف عملیاتی اعتماد جانبی: در این پژوهش اعتماد جانبی عبارت از نمرهای است که هر یک از آزمودنیها(کارکنان)، از پاسخ به پرسشهای ۱ تا ۱۵ پرسشنامه اعتماد سازمانی الونن و همکاران (۲۰۰۸) به دست می آورند.
تعریف عملیاتی اعتماد عمودی: در این پژوهش اعتماد عمودی عبارت از نمرهای است که هر یک از آزمودنیها (کارکنان)، از پاسخ به سوالات ۱۶ تا ۳۰ پرسشنامه اعتماد سازمانی الونن و همکاران (۲۰۰۸) به دست می آورند.
تعریف عملیاتی اعتماد نهادی: در این پژوهش اعتماد نهادی عبارت از نمرهای است که هر یک از آزمودنیها(کارکنان)، از پاسخ به پرسشهای ۳۱ تا ۴۹ پرسشنامه اعتماد سازمانی الونن و همکاران (۲۰۰۸) کسب میکنند.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
۱-۲٫ مقدمه
امروزه سازمانها به اهمیت منابع انسانی به عنوان مهمترین مزیت رقابتی پی بردهاند. سازمانهای امروزی برای جذب و نگهداری نیروی انسانی بر سر ارائه برنامه های رفاهی و میزان توجه به کارکنان رقابت میکنند(ریگل، ادمونسون و هانسن[۲۶]، ۲۰۰۹). در پاسخ به موج رقابت بر سر منابع انسانی، سازمانها روی اجرا و بهبود برنامههای رفاهی و حمایت از کارکنان سرمایه گذاری میکنند شاید دو دهه پیش مطرح کردن چنین مباحثی و بحث در مورد برنامههای رفاهی و جانبی حمایت کارکنان غیر معمول بود ولی اکنون شرکتهایی که چنین برنامههایی را اجرا میکنند در دنیا به وفور دیده میشوند. این شرکتها عملا دریافتهاند از سرمایه گذاری روی بهبود رفاه و حمایت کارکنان منتفع خواهند شد زیرا کارکنانی که احساس حمایت کنند متعهد و راضیاند، کمتر غیبت میکنند و سازمان را به سادگی ترک نمیکنند که همگی این عوامل عملکرد سازمان را بهبود میبخشد و آن را به اهدافش میرساند( طالقانی، دیواندری و شیرمحمدی، ۱۳۸۸). از سوی دیگر یکی از مهمترین نیازهای کارکنان در سازمان برقراری اعتماد میان کارکنان و مدیر میباشد سطوح بالای اعتماد در سازمان موجب افزایش روحیه کارکنان، کاهش غیبت، افزایش نوآوری سازمانی می شود( حسن زاده، ۱۳۸۵). با توجه به اهمیت حمایت سازمانی ادراک شده و اعتماد سازمانی و نقش تاثیرگذار این متغیرها در افزایش تواناییهای منابع انسانی، در این فصل به توصیف و توضیح حمایت سازمانی ادراک شده، اعتماد سازمانی و پیشینه داخلی و خارجی موضوع پژوهش پرداخته شده است.
قسمت اول ۲-۲٫مبانی نظری و ادبیات تحقیق
۱-۲-۲٫ الف) مفهوم حمایت سازمانی ادراک شده
ایده حمایت سازمانی ادراک شده برای نخستین بار توسط آیزنبرگر و همکاران(۱۹۸۶) به طرز رسمی در ادبیات سازمانی مطرح شده است. حمایت سازمانی ادراک شده به “اعتقاد کارکنان در رابطه با میزانی که سازمان برای مشارکت، سلامتی و رفاه آن ها ارزش قائل است اشاره دارد”(آیزنبرگر و همکاران، ۱۹۸۶: ۵۰۱). آیزنبرگر و همکاران(۲۰۰۱) حمایت سازمانی ادراک شده را متاثر از سیاستهای میدانند که سلامتی و شادابی، احساس موفقیت، حس مشارکت مثبت و دستیابی به اهداف سازمان را ترویج میدهد. در دنیای امروز شرکتها منابع قابل توجهی بر روی حمایت سازمانی ادراک شده سرمایه گذاری میکنند. شواهد زیادی بر این نکته تأکید میکنند که برنامههای رایج کنونی حمایت کارکنان در یک دهه گذشته غیر معمول بودهاند (ریگل ، ادموندسون و هانسن،۲۰۰۹). کارکنان فداکاری و تلاششان را برای منفعتهای مالی و ارضای نیازهای احساسی- اجتماعی مثل اعتبار و … تبادل میکنند (دکونینک[۲۷]،۲۰۱۰). محققان حمایت سازمانی ادراک شده را نمود عملیاتی تئوری تبادل اجتماعی میدانند؛ در حقیقت تبادل اجتماعی هسته فرایند روانشناختی نهفته در حمایت سازمانی ادراک شده است (چو و ترودی[۲۸]، ۲۰۱۱). این تئوری بخش مهمی از جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی را شکل میدهد و یکی از مهمترین پارادیمهای درک رفتار کارکنان است (دکونینک، ۲۰۱۰). بلاو[۲۹] تبادل اجتماعی را فعالیتهای داوطلبانهای میداند که افراد با انتظار اینکه در آینده از سوی دیگران جبران میگردد، برانگیخته میشوند. حمایت سازمانی ادراک شده باورهای کلی کارمندان را درباره سازمان منعکس میسازد. این اعتقادات و باورها، که عمدتًا از تجربیات کاری ناشی می شود، برای کارمندان آشکار می کند که سازمان تا چه حد به کار و تلاش آن ها اهمیت میدهد و برای کمک و معاضد آنها ارزش قائل است و به چه میزان مراقب سلامتی بهزیستی آنهاست(مکنجی و دیگران[۳۰]، ۲۰۰۶).
بر مبنای تئوری تبادل اجتماعی کارکنانی که احساس حمایت میکنند، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی بالایی دارند (روداس و آیزنبرگر[۳۱]، ۲۰۰۲). با این وجود در نتایج پژوهشهای تجربی صورت گرفته در این حوزه اختلافاتی مشاهده می شود؛ به طوری که برخی پژوهشها به وجود رابطه مستقیم و قوی آن با خروجیهای کاری مثبت، برخی به وجود رابطهای ضعیف و حتی برخی به وجود رابطهای معکوس اشاره نمودهاند. علیرغم این یافتههای متفاوت یک فراتحلیل که نتایج بیست سال پژوهش در این حوزه را مورد بررسی قرار داده، رابطه میان حمایت سازمانی ادراک شده و چهار متغیر شغلی مهم (تعهد سازمانی، رضایت شغلی، عملکرد و تمایل به ترک خدمت) را به دقت بررسی کردهاست. نتایج این فراتحلیل حاکی از ارتباط مستقیم و قوی میان حمایت سازمانی ادراک شده با رضایت شغلی و تعهد سازمانی، ارتباط مستقیم متوسط با عملکرد و ارتباط معکوس و قوی با تمایل ترک خدمت است (ریگل ، ادموندسون و هانسن،۲۰۰۹).
۲-۲-۲٫ مقدمهای بر تئوری حمایت سازمانی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 04:18:00 ق.ظ ]
|