مند آمریکا در چهار دهه اخیر اتفاق افتاده است SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار( ، PSLRA (اصطلاح

دادخواهی اوراق بهادار خصوصی ) و )Reg, FDافشای منصفانه مقررات( ، پیش‌بینی را قبل و بعد از مقررات

جدید وضع شده مقایسه می‌کنند. در مقابل (باگینسکی و همکاران ۲۰۰۲) اثر محیط قانونی را بر پیش‌بینی سود با بررسی طریقه قانونی یافتند. در مقایسه آمریکا و کانادا ، مدیران کانادایی به هنگام کاهش سود ، با احتمال کمتری پیش‌بینی میان دوره ای )موقتی( اعلام می‌کنند.

۲-۲-۲-۱-۱-۲- سرمایه گذار و رفتار تحلیل گر[۴]

تحقیقات نشان می‌دهند که سرمایه گذاران و تحلیل گران در جستجوی افشای اطلاعات آینده نگر می‌باشند. نظیر پیش‌بینی سود و خواستار سرمایه گذاری و به هم نزدیک نمودن شرکت هایی هستند که دارای تدابیر بیشتری برای افشا در آینده می‌باشند) آجینکیا و سایرین ۲۰۰۵ ، هیلی و سایرین ۱۹۹۹ ) .

۲-۲-۲-۱-۲- و یژگی های پیش‌بینی کننده[۵]

به دلیل اینکه سوابق نظام مند / قانونی و سرمایه گذار / تحلیل گر بیشتر از لحاظ طولی با هم اختلاف دارند، احتمالاً بر شرکت های آمریکایی اثر مشابهی دارند . به عنوان مثال، تمام شرکت های مالی آمریکایی تابع الزام افشای منصفانه مقررات و به همان اسلوب می‌باشند. لیکن ویژگی های پیش‌بینی کننده ،نوسان های فصلی مهم را ارائه می‌دهند . زیرا به جنبه‌های خاص پیش‌بینی ‌در مورد شرکت اشاره دارند.

۲-۲-۲-۱-۲-۱- عدم تقارن اطلاعات[۶]

تحقیقات پیشین بر این عقیده استواراند که بین رفتار شرکت و عدم تقارن رابطه وجود دارد. به ویژه، شرکت ها به هنگام اعلام پیش‌بینی سود توسط مدیریت، عدم تقارن اطلاعاتی بالاتری نسبت به شرکت‌های فاقد پیش‌بینی متذکر می‌شوند(کالرویان ۱۹۹۷ ). به طور عمده، این بررسی نشان می‌دهد که عدم تقارن اطلاعاتی بعد از اعلان پیش‌بینی ها غیر قابل تقلیل اند که حاکی از تأثیر بزرگی است که بر جای می‌گذارند. اگرچه مدیران همیشه تمایل به کاهش عدم تقارن اطلاعات ندارند . به عنوان مثال، اگر عدم تقارن اطلاعات بیشتر منجر به پیگیری بیشتر شود (اشلیفر و ویشنی ۱۹۸۹) ، مدیران لزوماًً به دنبال کاهش اختیاری آن نمی باشند .

۲-۲-۲-۱-۲-۲- تعهدات صورت گرفته جهت افشا[۷]

تئوری اقتصادی اشاره دارد بر اینکه تعهدات صورت گرفته جهت افشا، عدم تقارن اطلاعاتی متشکل از هزینه

سرمایه شرکت را کاهش می‌دهد(لویز و ورجیا ۲۰۰۰ ). حتی اگر مدیران متعهد به افشا شوند، تنها با تکرار افشا می‌توانند اعتبار تعهداتشان را نشان دهند ) بوتوسان و هریس۲۰۰۰ ). تکرار پیش‌بینی با عملکرد شرکت مرتبط است. میلر (۲۰۰۵) متوجه شد که دفعات پیش‌بینی در طول دوره افزایش سود، افزایش می‌یابد وهنگامیکه دوره ی افزایش سود به پایان رسید، افت می‌کند. دفعات پیش‌بینی با ثبت های قبلی پیش‌بینی سود توسط تحلیل گران مرتبط است. شرکت هایی که پیوسته موفق به دسترسی به پیش‌بینی سود توسط تحلیل گران نمی شوند، امر پیش‌بینی را متوقف می‌سازند.

۲-۲-۲-۱-۲-۳- خطر اقامه ی دعوی[۸]

خطر اقامه ی دعوی به عنوان عامل مؤثر بر اعلام پیش‌بینی توسط شرکت است . مدیران اغلب پیش‌بینی را به منظور در انحصار درآوردن افشای سود، منتشر می‌کنند. به ویژه هنگامی که با خبر بد مواجه می‌شوند و می خواهند از اقامه ی دعوی و هزینه ی آن اجتناب کنند ) اسکینر ۱۹۹۴، ۱۹۹۷ ).

۲-۲-۲-۱-۲-۴- انگیزه های مدیریتی[۹]

مدیران اغلب خواستار اعلان پیش‌بینی سود در جهت کاهش عدم تقارن اطلاعاتی هستند که بین آن ها و تحلیل گران و سرمایه گذاران وجود دارد .گاهی مدیران پیش‌بینی را دلیلی بر مطابقت با منفعت یا همان انگیزه هایشان

می دانند .سطوح مختلفی از انگیزه های مدیریتی نظیر پاداش مبتنی بر سهام در طول عمر شرکت وجود دارد. ناجار و همکاران (۲۰۰۳) ‌به این نتیجه رسیدند که مدیران با درجه بالاتر طرح های پاداش مبتنی بر سهام، پیش‌بینی های همیشگی جهت اجتناب از قیمت گذاری نادرست اعلان می‌کنند چرا که می‌تواند اثر سوئی برمنافعشان باقی گذارد . اگرچه مدیران با طرح پاداش مبتنی بر سهام انتشار پیش‌بینی را تلاشی بر افزایش قیمت سهام می دانند . آبودی و کازینک (۲۰۰۰) دریافتند که در برخی شرایط منافع مدیران ممکن است در جهت انتشار اطلاعاتی باشد که قیمت سهام را در جهت منفی تحت تأثیر قرار دهند.

۲-۲-۲-۱-۲-۵- رفتار پیش‌بینی گذشته[۱۰]

رفتار پیش‌بینی گذشته شرکت ،یعنی دقت پیش‌بینی تاریخی و رفتار تاریخی آن ها درباره قاعده کلی(meeting and or beating ) اثر پیش‌بینی را نشان می‌دهد .دقت ، انحراف پیش‌بینی از تحقق سود واقعی معرفی شده

است .

۲-۲-۲-۱-۲-۶- هزینه های مالکانه[۱۱]

اگرچه پیش‌بینی سود توسط مدیریت مزایایی به همراه دارد، اما هزینه هایی را نیز شامل می شود. بر طیق تئوری اقتصادی هزینه های مالکانه که یک عامل بازدارنده ی مهم بر افشای اختیاری محسوب می شود، پیش‌بینی سود توسط مدیریت را در بر دارد (ورچیا ۱۹۸۳ ). این بدان دلیل است که یک شرکت به دلایل رقابتی خواستار نگهداری اطلاعات محرمانه و با زمان بندی افشای آن می‌باشد . به عنوان مثال ، وانگ (۲۰۰۷ ) متوجه شد که مخارج تحقیق و توسعه که مقیاسی برای کل دارایی هاست ) معیاری برای هزینه های مالکانه ( تصمیم به انتشار پیش‌بینی سود به عموم را تحت تأثیر قرار می‌دهد . یعنی شرکت های با سطح هزینه مالکانه بالا به تبعیت از افشای منصفانه مقررات راهنمایی سودآوری محرمانه را جایگزین عدم افشا می‌کنند ) به جای جایگزینی آن با راهنمایی عمومی، که بیان کننده ی قصد قانونی می‌باشد (.

۲-۲-۲-۲- ویژگی های پیش‌بینی[۱۲]

ویژگی های پیش‌بینی، اموال یا نسبت هایی از پیش‌بینی سود هر فروش می‌باشد. آن ها حداقل از یک جنبه ی مهم با سوابق پیش‌بینی متفاوت اند . یعنی مدیران دارای اختیار پیش‌بینی ‌در مورد ویژگی های پیش‌بینی هستند ) به ویژه در کوتاه مدت. (

۲-۲-۲-۲-۱- اخبار پیش‌بینی سود[۱۳]

مدیران قادر به کنترل اخباری که پیش‌بینی هایشان به همراه دارند نمی باشند، آن ها می‌توانند این کنترل را از

طریق تصمیمات جاری مبنی بر انتشار یا عدم انتشار پیش‌بینی سود ، و یا میزان سودی که پیش‌بینی شود، اعمال کنند . اخبار حاصل از پیش‌بینی در سه گروه جای می‌گیرد. پیش‌بینی اخبار خوب که از انتظارات بازار

بیشتر می‌باشد، پیش‌بینی اخبار بد از این انتظارات کمتر است و پیش‌بینی تأیید کننده این انتظارات را تأیید می

کند . پیش‌بینی اخبار بد با اندازه شرکت و اقامه ی دعوی رابطه مستقیم دارد.( کازنیک و لو ۱۹۹۵ ). پیش‌بینی اخبار خوب تنها با اندازه شرکت مرتبط است. علاوه بر این ، پیش‌بینی بدبینانه توسط شرکت‌های موجود در صنایع متمرکز ) معیاری برای هزینه های مالکانه ( نسبت به شرکت‌های موجود در صنایع نیمه متمرکز، بیشتر منتشر می شود( ذاجرز و استوکن ۲۰۰۵) .

۲-۲-۲-۲-۲- دقت در مقابل جانبداری[۱۴]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...