۱- نشانگان جسمانی: نگرشی که فرد در این پرسشنامه به وضعیت جسمانی در ارتباط با سلامت یا عدم سلامت آن دارا می‌باشد(اتکینسون ،۱۳۸۹).شامل مواردی درباره احساس افرادنسبت به وضع سلامت خود واحساس خستگی آن ها‌ است.که سوالات،۱ تا۷ را در بر دارد.

۲-اضطراب :هیجان ناخوشایندی است که با اصطلاحاتی مانند: مدل نگرانی و دلشوره وحشت و ترس بیان می شود(اتکینسون،۱۳۸۹) .شامل مواردی که با اضطراب وبی خوابی مرتبط است.‌و سوالات ۸ تا ۱۴ را دربر دارد.

استفاده شداز ۴ خرده آزمون تشکیل شده است وهر مقیاس ۷ پرسش دارد که ۴ دسته از اختلالات غیر روانی شامل:

۱- نشانگان جسمانی: نگرشی که فرد در این پرسشنامه به وضعیت جسمانی در ارتباط با سلامت یا عدم سلامت آن دارا می‌باشد(اتکینسون ،۱۳۸۹).شامل مواردی درباره احساس افرادنسبت به وضع سلامت خود واحساس خستگی آن ها‌ است.که سوالات،۱ تا۷ را در بر دارد.

۲-اضطراب :هیجان ناخوشایندی است که با اصطلاحاتی مانند: مدل نگرانی و دلشوره وحشت و ترس بیان می شود(اتکینسون،۱۳۸۹) .شامل مواردی که با اضطراب وبی خوابی مرتبط است.‌و سوالات ۸ تا ۱۴ را دربر دارد.

۳-کارکرد اجتماعی : طرز تفکر فرد در ارتباط با کارکرداجتماعی اش دراجتماع و در ارتباط با افراد دیگر(اتکینسون،۱۳۸۹) این مقیاس گستره توانایی افراد در مقابله با خواسته های حرفه ای ‌و مسائل روزمره را می سنجد واحساسات آن ها رادرباره چگونگی کنارآمدن با موقعیت های متداول زندگی را آشکارمی کند.وشامل سوالات ۱۵ تا ۲۱ است.

۴-افسردگی : یک نوع اختلال خلقی که ۲ مشخصه عمده آن ناامیدی و غمگینی است ودرآن فرد علاوه براین ۲ مشخصه احساس بی کفایتی و بی ارزشی می کند. (اتکینسون، ۱۳۸۹)این مقیاس مواردی که با افسردگی وخیم وگرایش به خودکشی مرتبط اند ، را اندازه گیری می‌کند.‌و سوالات ۲۲ تا ۲۸ را دربر دارد.

روش نمره گذاری

تمام سوالات پرسشنامه سلامت عمومی دارای چهار گزینه هستند.پاسخ آزمودنی به هریک از پرسش ها در یک طیف ۴ درجه ای «خیلی کم»،«کم»،«زیاد»و«خیلی زیاد»مشخص شده است.بهترین ومناسب ترین روش نمره گذاری برای این مقیاس ها استفاده از روش نمره گذاری لیکرت با نمره های ۰،۱،۲ و۳ برای گزینه هاست. ‌در همه ی گزینه هادرجه پایین نشان دهنده سلامتی ‌و درجات بالا حاکی از عدم سلامتی ووجود ناراحتی در فرد است. می توان گفت که نمره ۱۷ به بالا در هر زیر مقیاس و نمره ۴۱ به بالا در کل پرسشنامه ، وخامت وضع آزمودنی را نشان می‌دهد.

اعتبار ‌و روایی پرسشنامه

ضریب اعتبار ‌و روایی این آزمون درتحقیقات مختلف که توسط تقوی(۱۳۸۰،به نقل از مشهدی میقاتی،۱۳۸۴)انجام شد،اعتبار پرسشنامه از سه روش دوباره سنجی ،توصیفی ‌و آلفای کرونباخ به ترتیب ضریب اعتبار۷۰/۰، ۹۳/۰ و ۹۰/۰ حاصل گردیده ‌و روایی پرسشنامه با سه روش روایی همزمان،همبستگی خرده آزمو نها با نمره کل وتحلیل عوامل صورت گرفت که به ترتیب روایی ۵۵/۰، ۷۲/۰ و ۸۷/۰ به دست آمده است.یزدان پناه ومیر محتشمی(۱۳۷۵،به نقل از مشهدی میقاتی،۱۳۸۴)نیز در بررسی جداگانه به ترتیب ضریب اعتبار پرسشنامه را با روش آلفای کرونباخ ۸۴/۰ و ۹۲/۰ گزارش کرده‌اند.یعقوبی و همکاران ، در اعتبار یابی پرسش نامه ۲۸ سوالی سلامت روانی ، نقطه برش ۲۳ را با روش لیکرتی گزارش نمودند وضریب پایایی پرسش نامه (با روش باز آزمایی)۸۸/۰ گزارش شده است.در مطالعه پالاهنگ، بهترین نقطه برش در مردان نمره ۲۲ با حساسیت وویژگی ۸۸ و۷۹/۰ و بهترین نقطه برش در زنان نمره ۲۱ با حساسیت وویژگی ۸۸ و۷۹/۰ به دست آمد که در این بررسی ضریب پایایی این پرسشنامه ۹۱/۰ تعیین شد.

پیشرفت تحصیلی: که در این تحقیق به وسیله معدل نیمسال اول دانش آموزان سنجیده می شود.

روش اجرای پژوهش

پناه ومیر محتشمی(۱۳۷۵،به نقل از مشهدی میقاتی،۱۳۸۴)نیز در بررسی جداگانه به ترتیب ضریب اعتبار پرسشنامه را با روش آلفای کرونباخ ۸۴/۰ و ۹۲/۰ گزارش کرده‌اند.یعقوبی و همکاران ، در اعتبار یابی پرسش نامه ۲۸ سوالی سلامت روانی ، نقطه برش ۲۳ را با روش لیکرتی گزارش نمودند وضریب پایایی پرسش نامه (با روش باز آزمایی)۸۸/۰ گزارش شده است.در مطالعه پالاهنگ، بهترین نقطه برش در مردان نمره ۲۲ با حساسیت وویژگی ۸۸ و۷۹/۰ و بهترین نقطه برش در زنان نمره ۲۱ با حساسیت وویژگی ۸۸ و۷۹/۰ به دست آمد که در این بررسی ضریب پایایی این پرسشنامه ۹۱/۰ تعیین شد.

پیشرفت تحصیلی: که در این تحقیق به وسیله معدل نیمسال اول دانش آموزان سنجیده می شود.

روش اجرای پژوهش

در راستای موضوع پژوهش که بررسی رابطه سبک های فرزندپروری عزت نفس با سلامت روانی وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختردوره متوسطه ‌شهر کرمانشاه است طرح پژوهش مناسب انتخاب گردید ومنابع لازم جمع‌ آوری شد وسپس با مراجعه به اداره آموزش وپرورش کل استان کرمانشاه واخذ مجوز لازم ازاین اداره وسپس مراجعه به نواحی سه گانه آموزش وپرورش شهر کرمانشاه لیست کلیه دبیرستانهای دولتی تهیه واز طریق روش نمونه گیری خوشه ای تعداد دبیرستانها ‌و کلاس ها ودرنهایت تعدادآزمودنی ها انتخاب شدند.وپرسشنامه های عزت نفس کوپراسمیت وسلامت روانی درمورد دانش آموزان وپرسشنامه سبک های فرزندپروری بامریند نیز درمورد والدین دانش آموزان اجراشد.لازم به ذکر است برای اینکه مشخص شود که هرسه پرسشنامه به دانش آموز ‌و والدین همان دانش آموز مربوط می شود پرسشنامه‌ها شماره گذاری شدند به عنوان مثال پرسشنامه های عزت نفس وسلامت روان وسبک های فرزندپروری با شماره ۱ شماره گذاری شدند سپس دوپرسشنامه عزت نفس وسلامت روان به دانش آموز وپرسشنامه سبک های فرزندپروری به والدین او داده شد و در پایان برحسب این شماره گذاری مشخص شد که هریک از پرسشنامه والدین مربوط به دانش آموزخاصی است.در این پژوهش دانش آموزان دختری مد نظر بودند که درهریک ازسه پایه دوره متوسطه دردبیرستان های دولتی دخترانه ‌شهر کرمانشاه مشغول تحصیل بودند،سن آن ها شامل ۱۵ تا۱۸ سالگی بود وهردو والدین آن ها(پدر ومادر)درقیدحیات بودندونیز دارای معلولیت جسمی یاذهنی نبودند.‌بنابرین‏ دانش آموزانی که دردبیرستان های غیردولتی مشغول تحصیل بودند،یا یکی ‌از والدین ایشان درقیدحیات نبودونیز دانش آموزانی که سن آن ها پایین تراز۱۵ سال وبیشتراز۱۸ سال بودوهمچنین دانش آموزانی که دارای معلولیت جسمی یاذهنی بودند درنمونه مورد نظرقرارنگرفته اند.

در زمان اجرای آزمون ها محقق با پاسخ به سوالات آزمودنی ها وتوضیحات لازم ونظارت وجلوگیری از دخالت سایرین در نحوه ی ‌پاسخ‌گویی‌ آزمودنی ها وبیان اینکه نتایج آن محرمانه است درحد امکان ازحضورمتغیرهای مزاحم جلوگیری کرد.

روش تجزیه وتحلیل داده ها

پس ازجمع آوری کلیه پرسشنامه‌ها ازروش های آماری توصیفی واستنباطی(همبستگی پیرسون ورگرسیون چندمتغیره) درقالب نرم افزارآماری SPSS19 برای تحلیل داده ها استفاده شد.

روش تجزیه وتحلیل داده ها

پس ازجمع آوری کلیه پرسشنامه‌ها ازروش های آماری توصیفی واستنباطی(همبستگی پیرسون ورگرسیون چندمتغیره) درقالب نرم افزارآماری SPSS19 برای تحلیل داده ها استفاده شد.

فصل چهارم

فصل چهارم

یافته های پژوهش

الف :یافته های توصیفی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...