این پرسش نامه پنج بعد رضایت، خلق مثبت، سلامتی، کارآمدی و عزت نفس را در بر می‌گیرد. خرده مقیاس رضایت شامل یازده پرسش، خرده مقیاس خلق مثبت شامل هشت پرسش، خرده مقیاس سلامتی شامل شش پرسش، خرده مقیاس کارآمدی شامل چهار پرسش ‌و خرده مقیاس عزت نفس شامل دو پرسش می‌باشد. از میان این پرسش ها ماده هشت در خرده مقیاس رضایت و سلامتی وماده شماره ۱۴در خرده مقیاس های رضایت و خلق مثبت به صورت مشترک محاسبه می‌گردند .

میزان آلفای کرونباخ ابعاد شادمانی در این تحقیق به ترتیب ، رضایت از خود ۷۷/۰ ، خلق مثبت ۷۷/۰ ، سلامتی ۷۹/۰ ، کارآمدی ۷۹/۰ ، عزت نفس ۸۴/۰ و نمره کل شادمانی ۸۴/۰ به دست آمد .

پرسشنامه رضایت شغلی

برای سنجش رضایت شغلی از پرسشنامه ۳۷ سوالی رضایت شغلی که توسط مقیمی ۱۳۸۵ تدوین شده، استفاده شد که مقیاس اندازه گیری این پرسشنامه ‌بر اساس مقیاس لیکرت می‌باشد و گزینه ها از خیلی کم تا خیلی زیاد را شامل می شود و حداکثر امتیاز این پرسشنامه ۱۸۵ و حداقل ممکن ۳۷ خواهد بود. اگر امتیاز حاصله ۸۷ و کمتر ازآن باشد می توان گفت: رضایت شغلی در حد پایین است. اگر امتیاز به دست آمده در حد فاصل اعداد ۱۳۵ تا ۸۷ باشد، می توان نتیجه گرفت که رضایت شغلی افراد در یک حد متوسط قرار دارد. اگر امتیاز حاصله بین اعداد ۱۸۵ تا ۱۳۵ قرار داشته باشد رضایت شغلی افراد در یک حد بهینه قرار دارد . پایایی پرسشنامه با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ برابر ۸۶/۰ به دست آمده است (مقیمی،‌۱۳۸۵) . پایایی پرسشنامه با بهره گرفتن از ضرایب آلفای کرونباخ در این تحقیق برابر ۷۵/۰ به دست آمد.

روش اجرای پژوهش

با مراجعه به اداره آموزش و پرورش شهرستان شیراز و دریافت مجوز جهت اجرای پژوهش اقدام شد و بعد از انتخاب روش نمونه گیری و انتخاب نمونه با مراجعه به مدارس و کسب اجازه از مدیریت آموزشگاه ها پرسشنامه های شادمانی آکسفورد و رضایت شغلی مقیمی، در اختیار تمام معلمان مدارس منتخب‌ قرار داده شد ( که در قسمت نمونه و روش نمونه گیری به تفصیل توضیح داده شد) سپس پرسشنامه های تکمیل شده جمع‌ آوری و نمره گذاری شدند .

روش آماری تحلیل اطلاعات

شیوه آماری به کار گرفته شده در این پژوهش عبارتند از :

الف : آمار توصیفی

در این بخش از فراوانی و درصد فراوانی استفاده شده است .

ب : آمار استنباطی

۱- آزمون t مستقل، به منظور مقایسه میزان شادمانی و رضایت شغلی معلمان مدارس استثنائی و عادی .

۲- آزمون تحلیل واریانس دو طرفه ، به منظور مقایسه میزان شادمانی و رضایت شغلی با توجه به ویژگی‌های دموگرافیک ( جنسیت ، سابقه شغلی ) معلمان مدارس استثنائی و عادی .

۳- آزمون تحلیل واریانس یک طرفه ، به منظور مقایسه میزان شادمانی و رضایت شغلی با سابقه شغلی معلمان مدارس استثنائی .

۴- آزمون تعقیبی شفه جهت بررسی وجود تفاوت معنی دار بین میزان سلامتی و میزان کارآمدی معلمان با سوابق مختلف .

فصل چهارم

یافته های پژوهش

مقدمه

فصل چهارم به یافته های تحقیق به صورت توصیفی اشاره می‌کند. منظور از یافته های تحقیق ، نتایجی است که از پاسخ به فرضیه‌ها به دست آمده است. نتایج مذکور از مقایسه میزان شادمانی و رضایت شغلی معلمان مدارس استثنائی و عادی به دست آمد . مراحل مقدماتی برای نگارش فصل چهارم ‌به این ترتیب بود :

۱ـ پس از جمع‌ آوری آخرین پرسشنامه ، اطلاعات مندرج در آن ها جهت ورود به رایانه کدگذاری شد .

۲ـ اطلاعات کدگذاری شده به صورت داده های خام به نرم‌افزار آماری SPSS.16[87] ارائه گردید.

۳ـ صحت داده‌پردازی به صورت انتخاب تصادفی ۱۰%‌ از پرسشنامه‌ها و کنترل آن ها مورد بازبینی قرار گرفت .

۴ـ داده های خام به تناسب فرضیه و سوالات تحقیق ، به روش های آماری از پیش تعیین شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .

۵- تحلیل‌های به دست آمده جهت درج در فصل چهارم به فارسی برگردانده شد .

در اینجا ابتدا آمار توصیفی آورده شده است و سپس تک تک فرضیه‌های تحقیق مطرح شده و به روش های آماری مقتضی مورد آزمون قرار می‌گیرند :

یافته های استنباطی

فرضیه اول

بین میزان شادمانی و ابعاد آن در معلمان مدارس استثنائی و عادی تفاوت معنادار وجود دارد .

به منظور بررسی این فرضیه از روش آماری آزمون تی مستقل استفاده شد . نتایج در جدول ۴-۱ ارائه شده اند.

جدول۴-۱ : آزمون تی مستقل برای مقایسه میزان شادمانی و ابعاد آن در معلمان مدارس استثنائی و عادی

گروه

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

t

درجه آزادی

سطح معناداری

رضایت

عادی

۹۱

۶۲/۱۸

۲۱/۹

۴۶/۱

۱۸۳

NS

استثنائی

۹۴

۳۱/۲۰

۲۷/۶

خلق مثبت

عادی

۹۱

۹۳/۱۰

۷۲/۴

۰۲/۲

۱۸۳

۰۵/۰

استثنائی

۹۴

۱۱/۱۲

۰۱/۳

سلامتی

عادی

۹۱

۱۱/۹

۱۳/۴

۱۶/۲

۱۸۳

۰۳/۰

استثنائی

۹۴

۳۱/۱۰

۳۶/۳

کارآمدی

عادی

۹۱

۲۶/۶

۷۸/۲

۴۲/۲

۱۸۳

۰۲/۰

استثنائی

۹۴

۱۶/۷

۲۰/۲

عزت نفس

عادی

۹۱

۹۹/۲

۳۷/۱

۱۶/۳

۱۸۳

۰۰۲/۰

استثنائی

۹۴

۵۶/۳

۰۸/۱

شادمانی

عادی

۹۱

۹۱/۴۷

۲۲/۲۱

۰۷/۲

۱۸۳

۰۴/۰

استثنائی

۹۴

۴۵/۵۳

۳۲/۱۴

ملاحظه می شود که:

میانگین مؤلفه‌ خلق مثبت معلمان مدارس استثنائی بیش از معلمان مدارس عادی می‌باشد و تفاوت معنی داری بین خلق مثبت آن ها وجود دارد .

میانگین مؤلفه‌ سلامتی معلمان مدارس استثنائی بیش از معلمان مدارس عادی می‌باشد تفاوت معنی داری بین سلامتی آن ها وجود دارد .

میانگین مؤلفه‌ کارآمدی معلمان مدارس استثنائی بیش از معلمان مدارس عادی می‌باشد تفاوت معنی داری بین کارآمدی آن ها وجود دارد .

میانگین مؤلفه‌ عزت نفس معلمان مدارس استثنائی بیش از معلمان مدارس عادی می‌باشد تفاوت معنی داری بین عزت نفس آن ها وجود دارد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...