دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – ادبیات و پیشینه پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
علاوه بر این در اهمیت پژوهش حاضر میتوان گفت که هر ساله تعداد بسیاری از میلیونها دانشآموزی که در جهان به مدارس وارد میشوند، ترک تحصیل میکنند یا نمی توانند دوره خود را در موعد مقرر به پایان برسانند. به علاوه، برخی از دانش آموزان با شکستهای جزئی روبرو هستند. این افراد دروس خود را به پایان می رسانند، اما توفیق آنان در یادگیری دروس کمتر از حد مورد انتظار است. این در حالی است که اکثر این دانش آموزان استعداد و توانایی لازم برای موفقیت را دارا هستند. یکی از دلایل افت و شکست تحصیلی، می تواند، رشد اخلاق ناصحیح و استدلال اخلاقی پایین دانش آموزان باشد، بنابرین توجه به قضاوتهای اخلاقی دانش آموزان و ارتقای سطح استدلالهای اخلاقی آن ها به عنوان یکی از راهکارهای عملی برای بهبود کیفیت آموزش مورد تأکید قرار گرفته است (غیاثیزاده، ۱۳۹۱). لذا پژوهش در این زمینه اهمیت دارد، از آنجا که عمده پژوهش های انجام شده در زمینه عملکرد تحصیلی بیشتر بر روی ویژگیهای محیطی، فرهنگی، اجتماعی و ارتباط معلم با دانش آموز (شاهورایی و همکاران، ۱۳۸۸) تأکید داشته اند و کمتر به ویژگیهای اخلاقی توجه کرده اند، انجام پژوهش در زمینه ویژگیهای اخلاقی ضروری میباشد و به توسعه دانش علمی در زمینه روانشناسی تربیتی میانجامد، همچنین با توجه به نتایج حاصله این پژوهش می توان به اهمیت رشد قضاوت اخلاقی و رابطه آن با خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر ارسنجان پی برد، از طرفی از آنجا که چنین پژوهشی با مؤلفه های مذکور پیش از این در مدارس شهر ارسنجان انجام نشده بود می توان به ضرورت و اهمیت آن پی برد، تا حدی که می توان نتایج این تحقیق را در مقاطع دیگر متوسطه به کار گیرد . مدارس متوسطه شهر ارسنجان با به کارگیری نتایج به دست آمده می توان با رشد و توسعه قضاوت اخلاقی دانش آموزان ، موجبات افزایش خلاقیت و عملکرد تحصیلی آن ها را فراهم کند .
اهداف تحقیق
هدف اصلی تحقیق:
تبیین رابطه بین رشد قضاوت اخلاقی با خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر ارسنجان
اهداف فرعی پژوهش
تبیین رابطه رشد قضاوت اخلاقی با ابعاد عملکرد تحصیلی دانش آموزان؛
تبیین رابطه رشد قضاوت اخلاقی با ابعاد خلاقیت دانش آموزان؛
پیشبینی میزان خلاقیت دانش آموزان بر اساس میزان رشد قضاوت اخلاقی؛
پیشبینی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس میزان رشد قضاوت اخلاقی.
فرضیهها
فرضیه اصلی پژوهش:
بین میزان رشد قضاوت اخلاقی با خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
فرضیه فرعی پژوهش
-
- بین میزان رشد قضاوت اخلاقی با ابعاد عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
-
- بین میزان رشد قضاوت اخلاقی با ابعاد خلاقیت دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
-
- رشد قضاوت اخلاقی به طور معنی داری قادر به پیشبینی خلاقیت دانش آموزان میباشد.
- رشد قضاوت اخلاقی به طور معنی داری قادر به پیشبینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان میباشد.
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها
تعاریف مفهومی متغیر ها
قضاوت اخلاقی :
قضاوت اخلاقی را، توانایی ارزیابی موقعیتها و امور اخلاقی به عنوان درست یا غلط، بر مبنای آگاهی از معیارهای اخلاقی توصیف میکنند (گانداسینها و وارما، ۱۹۹۸، ترجمه کرمی، ۱۳۹۰).
عملکرد تحصیلی:
عملکرد تحصیلی عبارت است از کلیه فعالیتها و تلاشهایی که یک فرد در جهت کسب علوم و دانش و گذراندن پایه ها و مقاطع تحصیلی مختلف در مراکز آموزش ی از خودنشان میدهد. عملکرد تحصیلی [۲۳]عبارت است از درجه و میزان موفقیت فرد در امتحانات پایان ترم تحصیلی مدارس که از نمره صفر تابیست تعیین میگردد. (فرقانی، ۱۳۷۲ ).
خلاقیت:
گیلفورد(۱۹۶۰) “خلاقیت عبارت است از مجموعه توانائیها و خصیصه های که منجر به تولید آثار منحصربه فرد می شود مهم ترین این ویژگیها تفکر واگراست”( حسینی ،۱۳۷۸).
خلاقیت در واقع از چهار عنصر سیالی ، انعطاف پذیری ، ابتکار و بسط به شرح زیر تشکیل شده است (گیلفورد ، به نقل از کفایت ، ۱۳۷۳).
سیالی: عبارت است از توانایی فرد به ایجاد و خلق تعداد زیادی ایده، پاسخ و راه حل در قالب تصویر یا فرض، در یک حیطه خاص. در این حالت ذهن فرد خلاق در یک حیطه خاص فکری به ارائه عقاید می پردازد و مشتمل است بر تعدادی پاسخ و عقاید ممکن(رمضانی، ۱۳۸۸).
بسط: عبارت است از توانایی فرد در جهت پرداختن به جزئیات. در این حالت فرد خلاق توانایی تکمیل یک ایده و افزودن جزئیات بیشتر و همچنین تکمیل ایده های تصویری مربوط به آن را دارد(رمضانی، ۱۳۸۸).
ابتکار: عبارت است از توانایی فرد برای ایجاد و خلق ایده های نو، منحصر به فرد، غیر معمول و هوشمندانه برای حل یک مسأله، که در هر حال با ایده های عادی و رایج متفاوت است. در این حالت فرد خلاق توانایی تولید ایده های نو و جدید را دارد(رمضانی، ۱۳۸۸).
انعطاف پذیری: عبارت است از توانایی فرد برای ایجاد و خلق ایده های متفاوت در صورت تغییر مشکل. در این حالت فرد خلاق در صورت تغییر مشکل و یا مطرح شدن آن از بعد دیگر، قدرت و توانایی لازم را برای تغییر جهت فکر خود دارا میباشد(رمضانی، ۱۳۸۸).
تعاریف عملیاتی متغیرها
رشد قضاوت اخلاقی
نمرهای است که آزمودنی ها از آزمون ۵۰ سؤالی قضاوت اخلاقی(MJT)(1998) به دست آورده اند.
خلاقیت
نمرهای است که آزمودنی ها از پرسشنامه ۶۰ سوالی خلاقیت تورنس (۱۹۷۰) به دست آورده اند.
عملکرد تحصیلی
نمرهای است که آزمودنی از پرسشنامه ۴۴ سؤالی عملکرد تحصیلی فام و تیلور (۱۹۹۰) به دست آورده اند.
فصل دوم
ادبیات و پیشینه پژوهش
در این فصل ،پس از بیان مبانی نظری پیرامون متغیر های تحقیق،گزارش پیشینه تحقیق و جمع بندی ارائه شده است.
مبانی نظری تحقیق
تاریخچه عملکرد تحصیلی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 04:02:00 ق.ظ ]
|