دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه – قسمت 4 – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
گفتار دوم: لزوم برنامهریزی استراتژیک در مدیریت صنعت حمل و نقل هوایی
به طور کل باید گفت برنامهریزی استراتژیک، فرآیندی است که اکثر شرکتها و صنعتهای صاحب نام از آن برای هدایت و پیش برد برنامه ها و فعالیتهای خود با افق دید بلندمدت و در جهت دستیابی به اهداف و تحقق مأموریت سازمانی بهره میگیرند. این نوع برنامهریزی اگر به درستی تدوین شود به انتخاب استراتژیهایی منجر میشود که در صورت اجرای صحیح و به موقع، تعالی و پیشتازی را به ارمغان میآورد. برنامهریزی استراتژیک، داده ها را ترکیب میکند و در صدد ارائه یک بینش و هدف سازمانی روشن است. این برنامهریزی اگر موفقیتآمیز باشد، تمام نواحی عملیاتی را تحت تاثیر قرار داده و به عنوان فلسفه و فرهنگ درمیآید.[۳۰] و از طرفی گسترش روزافزون توسعه صنعت حمل و نقل هوایی در هه اخیر در جهان، به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه و رشد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مطرح شده و از جایگاه ویژهای در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برخوردار است. لذا اطلاع از چالشها و فرصتهایی که در این صفت وجود دارد باعث ارائه راهبردها، سیاستگذاریها، اهداف و در نهایت توسعه آن میگردد[۳۱]
لذا باید گفت که صنعت حمل و نقل هوایی، نیازمند مدیریت قوی میباشد و طبیعتاٌ در یک مدیریت قوی، برنامهریزی استراتژیک و لوازم آن حرف اول را میزند. زبیرا که برنامهریزی استراتژیک با بررسی محیط، فرصتها را شناسایی میکند.
و اهداف بلندمدت تنظیم میکند و برای دستیابی به این اهداف، از بین گزینههای استراتژیک اقدام به انتخاب استراتژیهایی میکند که با تکیه بر قوتها و با بهرهگیبری از فرصتها، ضعفها را از بین برده و از تهدیدها پرهیز کند تا در صورت اجرای صحیح باعث موفقیت صفت مذکور در میزان رقابت شود.
و ضمناٌ باید گفت برنامهریزی استراتژیک، نگاه به آینده دارد و در تمرکز بر آینده پیش بینی شده است و برنامهریزی استراتژیک به این مسئله توجه دارد که جهان بعد از ۵ الی ۱۰ سال چه تفاوتهایی با اکنون خواهد داشت و در صدد خلق آینده صنعت بر مبنای آن چیزی است که احتمال میرود در اینده ایجاد شود و علاوه بر این که چارچوب و جهتی فراهم میسازد تا به آینده دلخواه خود برسد؛ و چارچوبی را به وجود می آورد که پتانسیلهای صنعت در آن چارچوب میتواند به مزیت رقابتی دست یابد [۳۲]
و در کنار این ها نقش بیبدیل فرودگاهها به عنوان محوریترین زیرساخت حمل و نقل هوایی در توسعه شهرها و مناطق نیازی به توضیح ندارد، از این رو برنامهریزی برای توسعه فرودگاهها از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا ضرورت دارد فرودگاهها خود را برای ورود به یک محیط پیچیده رقابتی و مقابله با تغییرات سریع و مداوم برای حفظ بقا آماده سازند و یکی از اساسیترین ابزارها برای ایجاد این آمادگی برنامهریزی استراتژیک است.[۳۳]
و باید گفت که فرآیندی برنامهریزی استراتژیک در مقوله صنعت حلم و نقل هوایی میتواند شامل موارد زیر میباشد:
-
- مراحل پیش برنامه ریزی
-
- اجرا
- ارزیابی
پس از توجه به تمامی این موارد، تدوین برنامه آغاز بشود و با تکمیل برنامه به تخصیص منابع پرداخته و وارد مرحله اجرا شویم، پس از اجرا، پیشرفت کار پایش میشود تا مشخص شود تا چه میزان به اهداف تعیین شده نایل آمده ایم. مراحل برنامهریزی استراتژیک شامل موارد ذیل است:
-
- ارزیابی محیط داخلی و خارجی
-
- تدوین رسالت، دورنما
-
- تعیین اهداف کلی و اهداف اختصاصی
-
- شناسایی مشکلات استراتژیک
-
- تهیه و تدوین برنامه عملیاتی
-
- تدوین استراتژی
-
- تعیین شاخصهای پایش
- پایش عملکرد [۳۴]
و توجه به این موارد میتواند لزوم برنامهریزی استراتژیک را در مدیریت صنعت حمل و نقل هوایی بیشتر نمایان سازد و استراتژیها، نگرش و پاسخهایی میباشند که برای رسیدن به هدف به کار میروند و برنامهریزی استراتژیک در مدیریت حمل و نقل هوایی منجر به تهیه برنامه اجرایی میشود.[۳۵]
گفتار سوم: نقش حمل و نقل هوایی در توسعه صنعت توریسم
حمل و نقل از ارکان صنعت توریسم میباشد و صنعت توریسم به عنوان یکی از مهمترین و پردرآمدترین منابع جهان در آغاز هزارهی سوم به شمار میرود، سیستم حمل و نقل هوایی یکی از عمدهترین عناصر تشکیلدهنده صنعت گردشگری میباشد و در حال حاضر حدود زیادی از گردشگران بینالمللی از طریق هوایی مسافرت میکنند، گردشگری و حمل و نقل هوایی به میزان خیلی زیاد به هم وابستهاند [۳۶] و حمل و نقل هوایی بهمثابه بالهای پرنده و جهانگردی خود پرنده است که در صورت ضعف و یا نبود بالها هیچ پرندهای قادر به پرواز نخواهد بود و شایان ذکر است که عدم و توسعه و پیشرفت در حمل و نقل هوایی یکی از مشکلات اساسی کشورهای در حال توسعه در زمینه جهانگردی بینالمللی است.[۳۷]
و کشورهای مختلف با توجه به تاثیر توریسم و جهانگردی در چرخه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشورشان سعی میکنند نهایت تلاش را در جهت توریسم انجام دهند مثلاٌ کشور مالزی جهت رشد اقتصادی و جذب توریست از هواپیماهایی با ظرفیت ۵۰ فر با قیمت ۵۰ درصد تخفیف قیمت بلیط استفاده میشود به صورتی که این پروازها به صورت رفت و برگشت بین استانهای مالزی برقرار بوده و پایین بودن قیمت بلیت این پروازها باعث شده که مردم از مدتها قبل بلیت را پیش خرید نموده و رغبت فراوان به مسافران داشته باشند و در نتیجه این سیاست باعث توسعه و رونق صنعت حمل و نقل هوایی، رونق اقتصادی مناطق محروم و جذب توریست داخلی و خارجی میگردد، در کشور ما متاسفانه توجه کاملی هنوز صورت نگرفته که بتواند رضایت کامل را جلب نماید و توجه به این مشکلات و طبیعتاٌ حل آن ها میتواند در گسترش توریسم و به دنبال آن پیشرفتهای اقتصادی و اجتماعی کمک شایانی انجام دهد، یکی از راهکارهای جذب توریست داخلی و خارجی داشتن تیم حمل و نقل هوایی، مطمئن، راحت، سریع و ارزان میباشد؛
فرسوده بودن ناوگان هوایی کشور باعث میشود توریستهای خارجی کمتر رغبت به مسافرت با ناوگان هوایی ایران را داشته باشد این در حالی است که جذب مسافر بیشتر موجب رونق صنعت حمل و نقل هوایی کشور میشود پس ضروری است که توسعه دانش و فنآوری و مدیریت و تغییر نگرش در این صنعت بیشتر موردتوجه قرار گیرد، لذا افزایش مراکز پژوهش در بخش حمل و نقل هوایی کشور لازم و ضروری است.[۳۸]
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 04:21:00 ق.ظ ]
|