گوپتا و دیگران (۲۰۰۸) پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات درسازمان های دولتی هند را با بهره گرفتن از نظریه تلفیقی پذیرش و فناوری مورد مطالعه قرار دادند. یافته های این مطالعه نشان داد که انتظارات مربوط به عملکرد و انتظارات مربوط به تلاش، تاثیراجتماعی و شرایط تسهیل کننده، با استفاده و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معنادار مثبت دارند. در این مطالعه اثر متغیرتعدیل کننده جنسیت بر ارتباطات موجود در الگوی معنادار نبود.

مطالعه دقیق تر اخیر بر اهمیت بیشتر چند عامل محدود در به کارگیری فناوری اطلاعات تأکید می‌کنند. نوگرایی و دانش سیستم های اطلاعاتی، مزیت نسبی، اندازه شرکت، سهولت استفاده و مشاهده سودمندی، حمایت مدیریت ارشد و فشاربیرونی. درارتباط با نحوه استفاده نیزتصمیمات پذیرش، درجه پذیرش، رضایت مندی، استفاده سیستم و انگیزه به کارگیری مورد توجه محققان بوده است(بوک[۶۱] ۱۹۹۹).

استراتژی فناوری برنامه ای است که تصمیمات شرکت درمورد توسعه و به کارگیری قابلیت های تکنولوژیک را هدایت می‌کند (کرنزوسابهروال[۶۲]،۲۰۰۷) . استراتژی فناوری را مجموعه ای از تصمیمات استراتژیک و اقدامات لازم به وسیله مدیران، برای تبدیل ورودی به خروجی، باهدف دستیابی به مزیت رقابتی می دانند)ونکاتش[۶۳] ۲۰۰۸). فورد و سارن۲۰۰۱[۶۴] نیز استراتژی فناوری را مجموعه وظایف و فعالیت ها در زمینه ایجاد، حفاظت و بهره برداری ازسرمایه های تکنولوژیک یک شرکت می دانند.

با توجه به رشد و توسعه همه جانبه فناوری اطلاعات و نفوذ آن در سطوح مختلف سازمان ها، لزوم به کارگیری برنامه های راهبردی در حوزه فناوری اطلاعات بیش از پیش نمایان می شود. این طرح ها جهت برخورداری نظام مند با مقوله سرمایه گذاری وکسب نتایج بهتر در این حوزه طراحی، تدوین و پیاده سازی می‌شوند. از این رو استفاده استراتژیک از فناوری اطلاعات به عاملی کلیدی برای سازمان ها جهت کسب مزیت رقابتی و همچنین هم‌راستا نمودن استراتژی های فناوری اطلاعات با اهداف سازمانی، تبدیل شده است امروزه برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات به عنوان یکی از اساسی ترین اجزاء یکپارچه سازی و همراستائی استراتژیک کسب و کار و فناوری اطلاعات مطرح می‌باشد. برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات بایستی با برنامه ریزی جامع سازمان هم‌راستا گردد. در واقع واحد فناوری اطلاعات و سایر واحدهای سازمانی بایستی درجهت اهداف مشترکی برای سازمان تلاش کنند(لوفتمن۲۰۰۰[۶۵]).

۷-۲- مدل مفهومی تحقیق

در این جا، بعد از بررسی مبانی نظری که عمدتاً از مطالعه ادبیات و تحقیقات مربوطه حاصل شد، مدل مفهومی بایستی طراحی شود (کیوی وکامپهنو[۶۶]، ۱۳۸۰). هرمدل مفهومی به عنوان مبنایی جهت انجام مطالعات و تحقیقات است به گونه ای که متغیرهای مورد نظر تحقیق و روابط میان آن ها را مشخص می‌کند (سرمد و همکاران، ۱۳۸۴). تدوین چارچوب یا مدل مفهومی ما را کمک می‌کند تا برای بهبود شناخت خود از پویایی وضعیت، روابط خاصی را مورد بررسی و آزمون قرار دهیم. ( دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۸)، برهمین اساس مدل مفهومی موردنظر را می توان درشکل شماره ۳-۲ مشاهده نمود. در این مدل هفت ساخت انتظار عملکرد[۶۷]، انتظار تلاش[۶۸]، تاثیر اجتماعی[۶۹]، و شرایط تسهیلی[۷۰]، خودکارآیی[۷۱] ، نگرش نسبت به استفاده از تکنولوژی[۷۲] و اضطراب[۷۳] به نظر مهمترین تعیین کننده های مستقیم تمایل یا به کارگیری، درمدل عملیاتی پژوهش می‌باشند و نقش قابل ملاحظه آن ها به ‌عنوان تعیین کننده های مستقیم پذیرش کاربر و رفتار به کارگیری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شکل-۴‑ ۲- مدل مفهومی پژوهش (تعدیل و تطبیق داده شده از ونکاتش و همکاران۲۰۰۳)

فرضیات تحقیق

    1. انتظار عملکرد بر روی تمایل رفتاری به استفاده ازسیستم یافناوری اطلاعات تاثیر مثبت دارد (H1).

    1. انتظار تلاش بر روی تمایل رفتاری (به استفاده ازسیستم یافناوری اطلاعات) تاثیر مثبت دارد (H2).

    1. تاثیراجتماعی بر روی تمایل رفتاری ( به استفاده ازسیستم یافناوری اطلاعات) تاثیر مثبت دارد (H3).

    1. شرایط تسهیل کننده بر روی رفتاربکارگیری (سیستم و یا فناوری اطلاعات) تاثیر مثبت دارد (H4).

    1. خودکارآئی بر روی رفتار به کارگیری (سیستم و یا فناوری اطلاعات) اثر دارد ( H5).

    1. اضطراب برروی رفتار به کارگیری (سیستم و یا فناوری اطلاعات) اثر دارد (H6).

    1. نگرش نسبت به استفاده از تکنولوژی برروی رفتاربکارگیری (سیستم و یا فناوری اطلاعات) تاثیرمثبت دارد (H7).

  1. تمایل رفتاری دارای تاثیری مثبت و معنادار بر رفتار به کارگیری (سیستم و یا فناوری اطلاعات) است (H8).

۸-۲- جمع بندی

هدف ازبررسی و بازنگری ادبیات تحقیق و مبانی نظری استفاده از تجربیات پیشین، شناخت جنبه‌های مختلف موضوع تحقیق، جلوگیری از تکرار اشتباهات، تأیید یا رد تأیید تحقیقات قبلی، انتخاب کوتاه ترین مسیر تحقیق و استفاده از منابع مختلف در جهت تدوین فرضیه‌ها می‌باشد. براین اساس، در این بخش با بررسی مفاهیم، تعاریف و بازنگری ادبیات تحقیق و آشنایی با مطالعات، تحقیقات و نوشته های دیگران، ابعاد مربوط به هر یک از متغیرهای تحقیق شناسایی شد و در نهایت مدل مفهومی تحقیق بر مبنای مدل ونکاتش و همکاران ۲۰۰۳ تدوین گردید. در مدل مذکور علاوه ‌بر متغیرهای اصلی “انتظارعملکرد”، “انتظارتلاش”، “تاثیراجتماعی” و “شرایط تسهیل” متغیرهای “خودکارائی”، “اضطراب” و “نگرش نسبت به استفاده ازتکنولوژی” نیز به مدل اضافه شد و متغیرهای تعدیل کننده نیز از مدل حذف گردید.

فصل سوم :
روش پژوهش

۱-۳- مقدمه:

تحقیق را ‌می‌توان روشی منظم دانست که در نتیجه­ آن پاسخ­هایی برای سؤال­های مطرح ‌شده پیرامون موضوع تحقیق به دست می ­آید. همچنین روش تحقیق مجموعه ­ای از قواعد، ابزارها و راه ­های معتبر (قابل‌اطمینان) و نظام‌ یافته برای بررسی واقعیت­ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه ­حل مشکلات است. آنچه که نتایج برآمده از یک تحقیق را ارزشمند و قابل استناد می­ کند، روش تحقیق ساختارمند، هدفمند و علمی است. چنانچه روش‌شناسی صحیح صورت نپذیرد، نتایج تحقیق، پژوهشگر و استفاده­کنندگان را به بیراهه خواهد برد. ‌بنابرین‏ اتخاذ یک روش عقلایی برای دستیابی به نتایج مطلوب ضروری است (خاکی، ۱۳۷۸).

در این فصل ابتدا روش­های تحقیق را مورد بررسی قرار داده و روش استفاده ‌شده در این تحقیق را بیان می‌کنیم. پس از آن مدل مفهومی تحقیق را به اختصار توضیح خواهیم داد. سپس مراحل تحقیق و فرضیات آماری را مطرح می‌کنیم. بعد از آن جامعه آماری و روش نمونه گیری تحقیق را توضیح می‌دهیم. ابزار جمع‌ آوری اطلاعات که در این تحقیق پرسشنامه است را توضیح خواهیم داد. در پایان روش­های موردنظر و همچنین نرم‌افزارهای مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۲-۳- روش تحقیق:

هر تحقیقی تلاشی نظامند به منظور دست یافتن به پاسخ یک پرسش یا راه­حلی برای یک مسئله است. با توجه به اینکه پرسش­ها و مسئله­ ها ماهیت گوناگونی دارند، ‌بنابرین‏ ‌می‌توان تحقیقات را بر پایه­ چگونگی این پرسش­ها و مسئله­ ها طبقه ‌بندی کرد(خاکی، ۱۳۷۸).

به طورکلی روش های تحقیق را می توان با توجه به دو ملاک زیر تقسیم بندی کرد:

    1. هدف تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...