دانلود منابع پایان نامه ها – ۲-۹- ماهیت و تعاریف خودارزشیابی – 3 |
۷٫ رتبهبندی دانشجویان
۸٫ ارائه گواهی به دانشجویان برای ادامه تحصیل
۹٫ اعطای مجوز انتخاب درسهای بعدی
۱۰٫ فراهم کردن بازخورد برای اعضای هیئت علمی
۱۱٫ بهبود و بهسازی کیفیت تدریس
۱۲٫ شناسایی نقاط ضعف و قوت دوره آموزشی (به نقل از شریفیان، نصر و عابدی، ۱۳۸۸: ۱۲).
آیزنر (۱۹۹۴) به کارکردهای ارزشیابی در پنج محور از جمله تشخیص مشکلات یادگیری، اصلاح برنامهدرسی، مقایسه برنامه ها با یکدیگر، پیشبینی یا برآورد نیازهای آموزشی و تعیین میزان تحقق اهداف، توجه کرد.
با وجود آنکه ارزشیابی یکی از کارکردهای مهم نظامهای آموزشی است، ضعفهایی در رویههای فعلی ارزشیابی به چشم میخورد. مراکز آموزش عالی و دانشگاهها نیز از این ضعفها مبرا نیستند (شریفیان، نصر و عابدی، ۱۳۸۸: ۱۲و۱۳).
براون، بال و پندلبوری (۱۹۹۷) به نقاط ضعفی اشاره کردهاند، که در ارزشیابی از عملکرد تحصیلی دانشجویان در آموزش عالی وجود دارد. برخی از مهمترین این ضعفها عبارت هستند از:
۱٫ محدودیت زمان دانشجویان برای انجام دادن تکالیف درسی
۲٫ کمبود زمان برای اعضای هیئت علمی برای ارزیابی تکالیف قبل از شروع نیمسال بعدی
۳٫ بازخوردهای نامناسب ارائه شدهبه دانشجویان
۴٫ اختلاف زیاد نمرهگذاری درباره یک درس
۵٫ تفاوتهای زیاد در نمرهگذاریهای افراد همکار در ارزشیابی
۶٫ ملاکهای مبهم و غیر مشخص در ارزشیابی
۷٫ بیاطلاعی دانشجویان از انتظارات علمی که از آن ها وجود دارد.
۸٫ آگاهی نداشتن دانشجویان از تکالیفی که به لحاظ علمی ارزشمند یا فاقد ارزش محسوب میشود
۹٫ تلقی ارزشیابی توسط برخی از بخشها یا دانشکدهها به عنوان یک فعالیت غیر ضروری (به نقل از شریفیان، نصر و عابدی، ۱۳۸۸: ۱۲).
۲-۹- ماهیت و تعاریف خودارزشیابی
اگرچه ارزشیابی دانشجو توسط اساتید ضروری است؛ اما میتوان در کنار این نوع ارزشیابی، از روشهای مکمل، از جمله خود ارزشیابی[۳۷]۱ نیز استفاده کرد (امینخندقی، سپندار، سیفی و جوادی، ۱۳۹۲: ۵۲؛ دلارام، صفدری، اکبری، حسینی و رفیعی ، ۱۳۹۲: ۲۷۳). نظر به اینکه دانشجویان بیش از کلیه دستاندرکاران آموزش در جریان روند آموزش قرار دارند، بنابرین بخوبی میتوانند نسبت به کم و کیف آن نظر دهند (شکورنیا، مطلق، ملایری، جهانمردی و کمیلی، ۱۳۸۴: ۱۰۹). خودارزشیابی میتواند به عنوان شکلی از ارزشیابی درونی تعریف شود که به دانشآموزان اجازه میدهد که کیفیت کار خود را با توجه به امکانات و تواناییهایش بسنجد و فرایندی است که جواب سؤال فوق در آن جستجو میشود: کیفیت کار من چگونه است؟ (برجیک و همکاران؛ به نقل از معتمدی، ۱۳۹۱). مهارت خود ارزشیابی یک ابزار مهم برای دانشآموزان برای تبدیل شدن به یک یادگیرنده مؤثر است (عبدالله و همکاران[۳۸]۲، ۲۰۱۱: ۱۲۲). خود ارزشیابی یکی از مهارتهای مهم است که دانشجویان برای یادگیری مؤثر و حرفهای، و یادگیری مادامالعمر نیاز دارند (دارنلی و مدینگس[۳۹]۱، ۲۰۰۷: ۳۳۴). فرهنگ خودارزشیابی می تواند یادگیرندگانی با تسلط نسبت به کارشان و مشتاق به یادگیری پرورش دهد به گونهای که بتوانند، نظم فکری خود را افزایش دهند (کمپل و همکاران[۴۰]۲، ۱۹۹۸؛ به نقل از امینخندقی، سپندار، سیفی و جوادی، ۱۳۹۲: ۵۳).
توانایی فرد در خود ارزشیابی خود ممکن است یک شایستگی و دستاورد طبیعی و ذاتی باشد، اما خود ارزشیابی یک مهارت است که فرد میتواند آن را یاد بگیرد و در آن توسعه یابد و سرآمد. همینطور ادبیات خود ارزشیابی بیانگر این است که فرایند خود ارزشیابی چیزی نیست که به دانشآموز تحمیل شود، بلکه خود دانشآموز است که تصمیم به اجرا و عمل آن میگیرد (عبدالله و همکاران، ۲۰۱۱: ۱۲۳). مشاوره دادن، انگیزه دانشآموزان، مسئولیتپذیری و خودپنداره از جمله عناصری که میتوانند خود ارزشیابی را تحت تأثیر قرار دهند. (عبدالله و همکاران، ۲۰۱۱: ۱۲۳). بنابرین یکی از شاخصها برای خودارزشیابی، انگیزش دانشآموزان است. و هنگامی که در این مورد صحبت میشود اولین عاملی که به فکر خطور میکند نقش برانگیزانندگی معلم است. کیفیت کار معلم با بسیاری از مهارتهای مرتبط شده به مدیریت کلاس درس بستگی دارد. و این امر با توانایی معلم برای استفاده از زمان و سرعتش در اینکه کار گروهی، وظایف فردی و یا ترکیبی از آن ها را استفاده کند مربوط میباشد. معلم باید دقت داشته باشد و پدیدههای منفی را که در ارتباط خوب خود با دانشآموزان، اصول و قواعد مدرسه و ارتباط با پدر و مادر دانشآموزان به وجود میآید را پیشبینی کند. بنابرین باید اصولی را تنظیم نماید که کار و تدریسش را بهبود بخشد و برای کار خود طرحریزی داشته باشد. وی باید به دانشآموزان اجازه دهد که خالق کار در کلاس باشند و برای معلمان بسیار مهم است که با دانشآموزان تعامل داشته و بر قضایی از کلاس پافشاری داشته باشند که مثبت و جهت داده شده به سمت یادگیری باشد (رستوسکا، ۲۰۱۰؛ به نقل از معتمدی، ۱۳۹۱).
فرایند خودارزشیابی به عنوان نوعی از ارزشیابی، در پی آن است که مشخص کند که یادگیرندگان در دستیابی به ملاکهای مورد نظر خود به موفقیت دست پیدا کردهاند (زارعی، ملکی و سبزیپور، ۱۳۹۱: ۱۳۳). خودارزشیابی میتواند به عنوان مهارتی در نظر گرفته شود که به یادگیرندگان کمک میکند تا نسبت به یادگیریها و بروندادهای خود آگاه شوند، خودارزشیابی میتواند به عنوان جزئی از فرایند زندگی فراگیران تبدیل شود (امینخندقی، سپندار، سیفی و جوادی، ۱۳۹۲: ۵۹). خود ارزشیابی به داشتن اطلاعات خاص در مورد دانشجویان از دیدگاه خود آن ها اشاره دارد و معطوف به بیان تواناییها و ناتواناییها، پیشرفتها، کارآمدیها و ناکارآمدیها در یک دوره آموزشی خاص توسط خود دانشجویان است (بلانسی و مرینو[۴۱]۱، ۱۹۸۹: نقل از آلیشا و دولماسی[۴۲]۲، ۲۰۱۳: ۸۷۴). خود ارزشیابی ابزار مفیدی برای تعیین صلاحیتها است، به ویژه در آموزش و ارزشیابی یادگیرندگان بزرگسال محسوب می شود (معطری و فلاحزاده، ۱۳۸۶: ۷۴).
خودارزشیابی آگاهی خود یادگیرنده از آمادگی برای بروز تواناییهای خود تلقی می شود. در این تعریف، خودارزشیابی شامل شناسایی توانایی ها و نقاط قوت و ضعف یادگیرنده در یادگیری توسط خود او است این امر مستلزم آن است که توجه را از سمت استاد به فراگیر سوق دهیم و به تجربه های یادگیری محوری توجه کنیم که ایجاد تعهدی مقتدرانه را در فراگیر باعث میشود (امینخندقی، سپندار، سیفی و جوادی، ۱۳۹۲: ۵۴). بنابرین منظور از خودارزشیابی یک نظام ارزشیابی است که دانشجویان را وادار میکند تا در تهیه معیارها و ملاکهایی که برای کار خود تدوین میکنند و سپس درباره اینکه تا چه اندازه به معیارها رسیدهاند، قضاوت کنند (نصر، زارع و پاکسرشت، ۱۳۸۸: ۲۱۵).
۲-۱۰- اهمیت خود ارزشیابی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 05:35:00 ق.ظ ]
|