مدرسه وسلامت روانی

درعصر ما این امرمسلم شده است که رفتاربشر نتیجه موقعیت ها وعوامل متعددی است که مهمترین آن ها خانواده ‌و مدرسه واجتماع است که اگر هریک از آن ها نقش خود را به خوبی انجام دهند شانس وموفقیت کودک ‌و در زمان بلوغ ‌و بزرگسالی افزایش می‌یابد.فلسفه تعلیم وتربیت عصر ما با سال های گذشته متفاوت است بدین معنا که هدف آموزش وپرورش تنها تعلیم دروس وسایر مطالب فکری نیست بلکه پرورش جسم کودک ‌و در زمان بلوغ ‌و بزرگسالی افزایش می‌یابد.فلسفه تعلیم وتربیت عصر ما با سال های گذشته متفاوت است بدین معنا که هدف آموزش وپرورش تنها تعلیم دروس وسایر مطالب فکری نیست بلکه پرورش جسم وروان به طورکلی است.پیشرفت در دروس ازعوامل مهم تعیین کننده نگرش دانش آموزان نسبت به مدرسه است.میل به پیشرفت درسی اغلب در همه کودکان وجود داردواین تمایل تنها زمانی ارضا می شود که هدف های مورد نظر کودک از دسترس اوخارج نباشد.کودکانی که ازمیل به پیشرفت آن ها به نوعی جلوگیری می شود دست به رفتارهای متعدد و گاه غیرعادی می‌زنند وگاه به تخیل روی می آورند ورفتار انعطاف ناپذیر از خود نشان می‌دهند(شاملو،۱۳۸۳).مهمترین وموثرترین فرد در هر مؤسسه‌ تربیتی معلم است .رانکین در یکی از نحقیقات خود مشخصات زیر را دریک معلم خوب ضروری می‌داند.البته توصیف معلم خوب در این مبحث ازلحاظ نوع تاثیر دربهداشت روانی کودک است.

۱-معلم خوب کودکان ونوجوانان را دوست دارد واین مهم ترین اصل تعلیم وتربیت است.

۲-معلم خوب باید ازلحاظ روانی سالم ورفتارهای او سرمشق کودکان باشد.

۳-آموزگار باید رابطه تعلیم وتربیت وسلامت روانی را بداند.

۴-آموزگار بایدسعی کند تا کودک را در بحران ها ومسائل عاطفی وخانوادگی کمک نماید.

۵-معلم دقیق می‌تواند کودکانی را که دارای مشکلات روانی شدید هستند بشناسدوآنها را به مراجع صلاحیت دار ارجاع دهد.

چنانچه در بالا ذکر شد مهمترین شرط آموزگار خوب از لحاظ روانی این است که او با کمال صمیمیت وخلوص نیت کودکان را دوست بدارد و با صبر ‌و حوصله سعی کند به عمق مشکلات آن ها پی ببرد.ازعوامل دیگر که تاثیر زیادی بر شخصیت کودک دارندانضباط است .مشکلات مربوط به انضباط معمولا” براثر احساس ناکامی وتعارض روانی کودک ایجاد می شود.کودکی که محدودیت خود را به صورت پرخاشگری نشان می‌دهد در کلاس درس اختلال به وجود می آورد.ولی کودکی که برون ریزی عاطفی نمی کند خشم خود را متوجه خود می‌سازد ‌و کمتر مورد ناراحتی آموزگار وحتی مدیر مدرسه می‌گردد.معلم باید بداند که ناسازگاری همیشه نشانه ناراحتی روانی کودک است وبجای آنکه دست به تنبیه وتهدید بزند بایدسعی کند تا علل ناسازگاری کودک را دریابد وآن را از بین ببرد.چون کودک قسمت عمده ای از ساعات روزانه خود را در مدرسه وتحت تاثیر آموزگاران می گذراند ‌بنابرین‏ ضروری است که آموزگاران با اصول سلامت روانی آشنا باشند.(شاملو،۱۳۸۳).

افراد سالم از نظر روانی

مشکل است که بگوئیم که یک شخص از لحاظ روانی تا چه حد سالم و طبیعی است. میزان آن برحسب تمدن جامعه، ‌زمان، مکان فرهنگ و انتظارات هر جامعه تفاوت دارد. آن چه در زیر می‌آید برای پی بردن به سلامت روانی انسان می‌تواند راهنمای کوچکی باشد.

مشکل است که بگوئیم که یک شخص از لحاظ روانی تا چه حد سالم و طبیعی است. میزان آن برحسب تمدن جامعه، ‌زمان، مکان فرهنگ و انتظارات هر جامعه تفاوت دارد. آن چه در زیر می‌آید برای پی بردن به سلامت روانی انسان می‌تواند راهنمای کوچکی باشد.

۱- شخص سالم از زندگی بیشتر راضی است و اظهار خوشی می‌کند و کمتر ناراحت و دل گیر است.

۲-از استقلال فردی خود آگاه است. امکانات، خواستها، امیال و ‌هدف‌های‌ خود را می‌داند، کیفیت و واقعیت وجود خویش و محیطش را درک کرده، روش خود را با واقعیت هماهنگ می‌کند.

۳- می‌تواند مناسبات دوستانه و صمیمانه با دیگران برقرار سازد که هم خود از این دوستی احساس رضایت کند و هم طرف صحبتش از دوستی او برخوردار باشد.

۴- در برابر پیشامدها و وقایع معمولی روز احساس رضایت کند و زندگی را زیبا و سالم می بیند و هر چند که ممکن است در مقابل مشکلات و وقایع سخت، شخص احساس ناتوانی کند.

۵-خود و دیگران را دوست دارد و از محبت کردن به آن ها لذت می‌برد.شخص سالم عهده دار زندگی خویشتن است .

۶- انتظار ندارد که دیگران، زندگی خوب و راحت برایش تأمین کنند.

۷- در موارد بخصوص و حاد، حق دارد که خشمگین و عصبانی شود.

۸-به ماهیت وجود خود پی می‌برد، بد و خوب خویشتن را قبول دارد و از تأثیر رفتار خود روی دیگران آگاه است.

۹- دیگران را تحقیر نمی کند و برای خود مزیّت اضافی قایل نمی شود.

۱۰- آشفتگی و ناراحتی هایش را به نحوی اظهار می‌کند که قابل قبول جامعه ای که در آن زندگی می‌کند باشد. تأثر و آشفتگی خود را مهار می‌کند که باعث ناراحتی اطرافیانش نشود.

۱۱- به امکان انجام یک کار معتقد است، پر توقع نیست و همیشه راهی را انتخاب می‌کند که می‌داند در آن راه امکان عملی شدن یک منظور بیش از راه های دیگر است.

۱۲- شخص سالم حس بذله گویی دارد که اغلب با آگاهی و خوش خلقی همراه است. از فرصت‌های عادی، برای شادی دوری نمی کند و از غصه و نگرانی استفاده نمی کند.

۱۳- آن چه را که هست قبول می‌کند و می‌داند که زندگی مطلوب و دلخواه خیالی بیش نیست و همیشه یک نوع ناتمامی و نقص در همه جا می توان یافت.

۱۴-هم در میان جمع احساس خوشی می‌کند و هم در تنهایی.

۱۵-قبول دارد که کشمکش و ناسازگاری همیشه وجود دارد و باید به هر صورتی با ناسازگاریی ها و کشمکش ها مقابله کند.

۱۶- با این که بین دیگران است ولی همیشه شخصیت و ماهیت خود را حفظ می‌کند(بشارتی فر، ۱۳۸۱).

۱۶- با این که بین دیگران است ولی همیشه شخصیت و ماهیت خود را حفظ می‌کند(بشارتی فر، ۱۳۸۱).

بخش چهارم :پیشرفت تحصیلی

تعریف نظری پیشرفت تحصیلی

پیشرفت تحصیلی، معلومات یا مهارت‌های اکتسابی عمومی یا خصوصی در موضوعات درسی است که معمولاً به وسیله آزمایش‌ها و نشانه ها یا هر دو که معلمان برای دانش آموزان وضع می‌کنند اندازه گیری می شود(شعاری نژاد،۱۳۸۰).

عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی

پیشرفت تحصیلی یکی ازمهم ترین شاخص های یادگیری ‌در همه نظام های آموزشی است.پیشرفت تحصیلی یک فرایند است . در هر فرایند عوامل و متغیرهایی در حال تعامل اند . نوع و شدت تعامل ، تغییرات گوناگونی را به دنبال می آوردعوامل مختلفی برپیشرفت تحصیلی تاثیر داردازجمله:خانواده ،مدرسه،جامعه وغیره(آرموواولاول[۱۰۳]، ۲۰۰۱;اوزینار،[۱۰۴] ۲۰۰۶) بررسی همه عوامل مؤثر در فرایند موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، امکان پذیر نیست بدین لحاظ به ذکر چند نمونه که تاثیرآشکاری در پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارند اشاره می شود :

آمادگی:دانش آموز باید از لحاظ جسمی ، عاطفی ،عقلی وغیره رشد کافی کرده باشد تا بتواند به خوبی یاد بگیرد ویادگیری زمانی برایش سودمند خواهد بود که از هرنظرآمادگی لازم را داشته باشد.آمادگی یک فرد در زمینه‌های مختلف متفاوت است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...