طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها | قسمت 20 – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
نیکولز (۲۰۰۸) در آمریکا به بررسی نقش ۱) نگرش دانشجویان به رایانه؛ ۲) انگیزش درونی و بیرونی؛ ۳) رضایتمندی؛ ۴) پیشینه تحصیلی؛ و ۵) وضعیت دموگرافیک دانشجو در پیش بینی ادامه دروس آنلاین پرداخته است. نمونه پژوهش ایشان ۸۷ دانشجوی رشته تربیت بدنی بوده است. نتایج تحقیق نشان داد، معدل مقطع دبیرستان مهمترین پیشبین است، و در مقام مقایسه، خانمها انگیزش درونی و بیرونی بیشتری نسبت به آقایان دارند.
هرنانز[۲۰۹](۲۰۰۸) به شناسایی عوامل پیش بینی کننده موفقیت دانشجو در دروس برخط از دیدگاه مدرسین برخط پرداخته است. در این تحقیق پرسشنامهای بر اساس نظریه حضور اجتماعی و نظریه غناء رسانه[۲۱۰]تدوین و با بهره گرفتن از تحلیل عاملی اعتباریابی شده است. داده های ۱۹۲ مدرس برخط، جمع آوری شد. چهار عامل که ۴۸٫۸ % واریانس را تبیین میکرد عبارتند از: ۱) بی واسطهگی[۲۱۱]؛ ۲) بی واسطهگی فناورانه[۲۱۲]؛ ۳) ارتباطات برخط و تعاملی بودن ۴) صمیمیّت[۲۱۳]. نتایج تحلیل عاملی نشانگر اهمیت حضور اجتماعی در مقابل نظریه غناء رسانه بوده است. نتیجه تحلیل رگرسیون، دو عامل از چهار عامل فوق را به عنوان پیشبین موفقیت دانشجویان از دید مدرسان شناسایی کردهاست. این دو عامل ۱۱ درصد واریانس را تبیین می کند که عبارتند از: ۱) ارتباطات برخط و تعاملات ۲) بی واسطهگی. به طور خلاصه این پژوهش بر تأثیر حضور اجتماعی و عدم فاصله روانی بین مدرس و یادگیرنده و افزایش تعامل بین آن ها به عنوان عامل مؤثر در موفقیّت دانشجوی الکترونیکی از منظر مدرسین برخط تأکید می کند.
برنارد و همکارانش[۲۱۴](۲۰۰۹) با بهره گرفتن از فرا تحلیل به بررسی نقش انواع تعامل در پیشرفت تحصیلی یادگیرنده از راه دور پرداختهاند. این پژوهشگران از بین یک هزار و ۳۴ پژوهش گزارش شده مربوط به سالهای ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۶ با توجه هدف پژوهش ۷۴ مورد را انتخاب کرده اند. تعامل در این پژوهش به سه دسته تقسیم شده است: ۱) تعامل یادگیرنده با استاد؛ ۲) تعامل یادگیرنده با یادگیرنده و ۳) تعامل یادگیرنده با محتوا. نتایج این فرا تحلیل حاکی ست، هر سه نوع تعامل نقش معناداری در پیشرفت تحصیلی یادگیرنده دارند. نتایج مقایسه ای انواع تعامل نشان داد که اثر تعامل یادگیرنده- یادگیرنده و یادگیرنده -محتوا بر پیشرفت تحصیلی یادگیرنده به مراتب معنادارتر از تعامل یادگیرنده-مدرس است.
پارک و چوئی (۲۰۰۹) پژوهش خود را بر افت تحصیلی دانشجویان در کارآموزیهای برخط متمرکز کردهاست. آمار توصیفی در سال ۲۰۰۲ نرخ افت تحصیلی را ۴۶% و در سال ۲۰۰۵ این نرخ را ۵۴٫۲% نشان میدهد. برای بررسی این مشکل با بهره گرفتن از پرسشنامه اطلاعات مربوط به سن، جنسیت، سطح تحصیلات، برداشت دانشجو از حمایت خانوادگی و سازمانی، رضایت و ارتباط جمع آوری شد. نتیجه این تحقیق نشان داد از بین متغیرهای انگیزشی، ارتباط و از بین سایر متغیرها، پشتیبانیِ سازمانی، قابلیت پیش بینی موفقیت کارآموزان برخط را دارد.
کینگیی[۲۱۵]و همکارانش (۲۰۰۹) با بهره گرفتن از بررسی پیشینه پژوهشهای انجام شده در زمینه پذیرش سیستمهای یادگیری برخط، چهار عامل تعیین کننده برای یادگیری آنلاین مشخص کرده اند:
-
- جنسیت: بررسی پیشینه در این پژوهش حاکی ست خودکارآمدی رایانهای،[۲۱۶]برداشت از مفید بودن،[۲۱۷]برداشت از سهولت استفاده[۲۱۸]و هدف گزینی رفتاری[۲۱۹] در افراد مذکّر به مراتب بالاتر از خانمها است. بر این اساس پیش بینی میشود موفقیت دانشجویان مذکّر بیشتر باشد.
-
- نگرشها: نگرش مثبت و منفی در پذیرش و ادامه تحصیل به روش آنلاین تأثیر دارد، مواردی چون اضطراب رایانهای،[۲۲۰]عدم آشنایی دانشجویان با روش جدید آموزشی در محیط برخط، تأخیر در دریافت پاسخها و کم بودن تعامل دانشجویان با یکدیگر و دانشجویان با اساتید می تواند زمینه ساز نگرش منفی دانشجو شود. قاعدتاً نگرش منفی امکان افت در تحصیل برخط را به دنبال دارد.
-
- برداشت از مفید بودن: تصور یادگیرنده از مفید بودن آموزش برخط برای زندگی امروز یا آینده او، در پذیرش یا عدم پذیرش آموزش برخط تأثیر می گذارد. برداشت دانشجو از مفید بودن بر میزان رضایت وی از آموزش برخط و عملکرد تحصیلی او تأثیر مثبت دارد. بنابرین هر چه برداشت از مفید بودن یادگیری برخط بالاتر باشد احتمال پذیرش و موفقیت دانشجو در این سیستم بالاتر خواهد بود.
- برداشت از سهولت استفاده: هر چه فرد برای یادگیری و استفاده از فناوری خاصی، تلاش کمتری نماید؛ احتمال تداوم استفاده از فناوری برای آن بیشتر خواهد بود. بنابرین هر چه کار با وبسایتهای آموزشی آسان باشد، انتظار میرود میزان ثبت نام و ماندگاری در سیستمهای برخط بیشتر باشد. (کینگ یی و همکاران، ۲۰۰۹).
گارلیک و همکارانش[۲۲۱](۲۰۰۹) به بررسی عوامل پیش بینی کننده، نمره پیشرفت تحصیلی دانشجویان در یک درس آنلاین پرداختهاند. در این پژوهش ۴۰ دانشجو که در درس شرکت کرده بودند، انتخاب شدند. متغیرهای پیشبین عبارت بودند از جنسیت، سن، مرکز کنترل، معدل مقطع قبل. متغیر ملاک نیز نمره نهایی درس، نمره امتحان جامع و نمره تکلیف نوشتاری درس است. برای رسیدن به هدف پژوهش، پژوهشگران سه مدل جداگانۀ رگرسیون را ساختند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد: معدل مقطع قبل برای نمره نهایی دروس و نمره تکلیف نوشتاری دانشجو پیشبین معنیداری است. جنسیت، سن و مرکز کنترل از قدرت پیش بینی معنیداری برخوردار نیستند.
لیو، گمز و ین[۲۲۲] (۲۰۰۹) نقش حضور اجتماعی[۲۲۳] را در نمره نهایی و موفقیت یا عدم موفقیت دانشجو در دروس برخط، بررسی کرده اند. منظور از حضور اجتماعی میزان احساس، برداشت یا عکسالعمل فرد به موجودیتهای ذهنی[۲۲۴]در محیطهای بر خط؛ است. در این پژوهش از طریق پرسشنامه داده های ۱۰۸ دانشجوی مریلندی که حداقل در یک درس برخط شرکت کرده اند جمع آوری شده است. برای پیش بینی تکمیل یا عدم تکمیل دروس از رگرسیون لجستیک استفاده شد و برای نمره نهایی A، B، C، تا W از رگرسیون لجستیک ترتیبی استفاده شد. نتایج نشان داده، حضور اجتماعی متغیری است که توانایی پیشبینی نمره نهایی دانشجو و موفقیت یا عدم موفقیت او را دارد. این پژوهش توجه به رویکرد تلفیقی و تشکیل جوامع یادگیری اجتماعی برای تضمین موفقیت یادگیرنده الکترونیکی را مهم میداند.
-
- Park & Choi ↑
-
- Rekkedal ↑
-
- Berge & Huang ↑
-
- Boshier ↑
-
- Frankola ↑
-
- learning style ↑
-
- locous of control ↑
-
- Chang& Ho ↑
-
- Levy ↑
-
- Redfield ↑
-
- besich ↑
-
- Frydenberg ↑
-
- Nistor& Neubauer ↑
-
- Willging &Johnson ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 04:07:00 ق.ظ ]
|