این مقاله مبتنی بر یک تحقیق ‌در مورد شرکت ایسر می‌باشد، در بازه ی زمانی سال های ۲۰۰۱ الی ۲۰۰۳ به انجامرسیده است. گروه تحقیقاتی، شاخص های عملکرد را بر اساس چهارچوب چهار بعدی BSC به شرح زیر اعلام کردند

    1. بعد مالی درآمد

    1. بعد مشتریان خریداران کلیدی

    1. بعد فرایند داخلی دوره گردش موجودی

  1. بعد رشد و نوآوری تحقیقات و توسعه

در ضمن آن ها در مدل DEA خود از دو وزودی با عنوان های هزینه عملیا تی و هزینه درآمدهای بودجه ای و یک ستاده با عنوان در آمد استفاده نمودند.

لازم به ذکر است که پس از بررسی های بسیار، محقق هیچ گونه تحقیقی درمورد مدل تجمیعی DEA-BSC به دست نیاورد. ‌بنابرین‏ می توان بیان داشت که استفاده از مدل تجمیعی DEA-BSC در این تحقیق، در نوع خود بدیع و تازه می‌باشد.

از تحقیقات دیگری که تا حدودی نزدیک ‌به این موضوع تا کنون انجام گرفته است شامل موارد زیر می‌باشد

پایان نامه ها

((متناسب سازی ارزیابی عملکرد با رویکرد کارت امتیازی متوازن ( BSC) در شرکت همکاران سیستم)) توسط جواد عبدالهی، به راهنمایی اکبر عالم تبریز و مشاورات سعید صفری سال ۱۳۸۶٫

“بررسی تاثیر پیاده سازی ارزیابی متوازن بر عملکرد بنگاه ” (مطالعه موردی شرکت صا ایران) توسط آقای مصطفی رضایی به راهنمایی غلامحسین اسدی و مشاورت اکبر عالم تبریز.

” ارزیابی عملکرد شعب تامین اجتماعی شهرستان های استان تهران با بهره گرفتن از رویکرد ترکیبی تحلیل پوششی داد های فازی وکارت امتیازی متوازن” توسط سمیه خدائی به راهنمایی منصور مومنی و به مشاورات عزت اله اصغری زاده سال ۱۳۸۷٫

طراحی مدل ارزیابی عملکرد شرکت های کاشی و سرامیک استان یزد با رویکرد ترکیبی DEA-BSC توسط محمد آبادی به راهنمایی عادل آذر و به مشاورت علی اصغر انواری رستمی سال ۱۳۸۹

با توجه به مرور ادبیات پژوهش ومطالعات پیشین، به کارگیری همزمان کارت امتیازی متوازن و تکنیک تحلیل پوششی داده ها و درنهایت استفاده ازمدل ترکیبیDEA-BSC متوازن، به دلیل ایجاد توازن و تعادل بین شاخص های کلیدی عملکرد و قدرت تفکیک بالا، مناسب ترین مدل برای ارزیابی بانکداری الکترونیک در شعب بانک پاسارگاد شناخته شد، که در نوع خود بدیع و جدید نیز می‌باشد.

فصل سوم

روش شناسی پژوهش

۳-۱ مقدمه

هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش های علمی، تغییرات قابل ملاحظه ای پیدا کرده‌اند. این روندها و حرکت ها سبب شده است که برا بررسی رشته‌های مختلف بشرسی، از روش علمی استفاده شود ( ایران نژاد پاریزی، مهدی ۱۳۷۸ ). از جمله ویژگی های مطالعه علمی که هدفش حقیقت یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب می‌باشد. اکنون تحقیق در علوم انسانی روش علمی است که به بسیاری از مسایل و رویدادها به دیده تردید می نگرد و آن ها را با روش های مخصوص و از ابعاد و جنبه‌های گوناگون بررسی می‌کند تا به علت آن ها پی ببرد و راهکار یا الگویی و امکانات اجرایی بستگی دارد.

ازدیدگاه اقتصادی شاخص کارایی وبهره وری مطلوبترین معیار سنجش وارزیابی عملکرد محسوب می شود. کارایی در واقع نحوه استفاده بهینه از منابع ونهاده ها درتولید ستاده های بیشتر است،‌بنابرین‏ ارتقا کارایی یکی از معیارهای مهم واساسی در افزایش قدرت رقابت پذیری واستحکام ساختار مؤسسات وسازمانهای اقتصادی در عرصه های داخلی و بین‌المللی محسوب می شود وبرای این امر می توان از روش‌ها ومتدهای علمی معتبر همچون تحلیل پوششی داده ها استفاده نمود. تحلیل پوششی داده ها یکی از روش های معتبر و شناخته شده در اندازه گیری کارایی نسبی مؤسسات دارای فعالیت مشابه بر اساس نهاده ها و ستاده ‌ها است.

در این فصل روش و نوع پژوهش، حوزه پژوهش وجامعه آماری تشریح می شود، وسپس ازمعرفی مدل‌های پژوهش، متغیرهای نهاده و ستاده و روش های گرد آوری آن توضیح داده می شود. درآخر بهروش حل این مدل ها و نرم افزارهای کاربردی،پرداخته می شود.

۳-۲ روش تحقیق

۳-۲-۱ جهت گیری تحقیق

هر تحقیقی، تلاش سیستماتیک و روشمند به منظور دست یافتن به پاسخ یک پرسش یا راه حلی برای یک مسئله است. با توجه به اینکه پرسش ها و مسئله ها ماهیت های گوناگونی دارند، ‌بنابرین‏ می توان بر پایه چگونگی این پرسشها و مسئله ها تحقیقات را طبقه بندی کرد. نوع جهت گیری پژوهشی که در برخی کتب از آن تحت عنوان طبقه بندی تحقیقات برحسب هدف نام برده می شود.”خاکی، غلامرضا، ۱۳۷۸ و سرمد، زهره، بازرگان و حجازی، الهه، ۱۳۸۰” قبل از هر چیز بر “میزان کاربرد مستقیم یافته ها و درجه تعمیم پذیری آن ها در شرایط دیگر” توجه دارد. کلیه پژوهش ها در حقیقت سه هدف متفاوت را دنبال می‌کنند. گاهی هدف تحقیق حل یک مشکل متداول و معمول در محیط کسب و کار است، و گاهی هدف تحقیق افزودن به مجموعه کلی دانش در یک حوزه ای خاص است و گاهی اوقات هدف تحقیق بررسی اثرات پیشنهادی تحقیقات کاربردی است. وقتی پژوهشی به قصد کاربرد عملی دانش( سرمد، زهره و دیگران،۱۳۸۰) یا قصد کاربرد نتایج یافته هایش برای مشکلات خاص متداول درون سازمان انجام می شود، چنین تحقیقی پژوهش کاربردی نامیده می شود. در واقع هدف عمده انجام این پژوهش، ایجاد دانش بیشتر و درک بهتر پدیده ها از طریق بررسی نظریه های مختلف و سپس تأیید، تعدیل یا رد آن ها می‌باشد (سرمد، زهره و دیگران، ۱۳۸۰) به گونه ای که ‌بر اساس نتایج تحقیق، تئوری های جدید بنا شوند، چنین تئوریهایی بعدها، به صورت مبنایی برای بررسی آتی پدیده ها در می‌آیند. سومین نوع جهت گیری پژوهشی، پژوهش ارزیابی نامیده می شود که برای بررسی اثرات توصیه های تحقیقات کاربردی انجام می شود ( حسن، دانایی فرد و الوانی، مهدی و آذر، عادل، ۱۳۸۳). از آنجایی که تحقیق حاضر با هدف ارزیابی عملکرد شعب مختلف بانک پاسارگاد، رتبه بندی آن ها و همچنین مشخص کردن کارایی های آن ها می‌باشد پژوهشی کاربردی می‌باشد.

۳-۲-۲استراتژی تحقیق

در برخی از کتب روش تحقیق (سرمد، زهره و دیگران، ۱۳۸۰) با عنوان ” دسته بندی تحقیقات برحسب نحوه گردآوری داده ها” و در برخی از کتب دیگر ( خاکی، غلامرضا، ۱۳۸۲) با عنوان “طبقه بندی تحقیق بر حسب روش” از آن نام برده می شود. استراتژی تحقیق در واقع مسیرهای مختلفی است که در هر تحقیقی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. انتخاب استراتژی تحقیق، راهی را که از آن طریق پژوهشگر به جمعه آوری داده ها می پردازد، تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ضمن هر یک از استراتژی های تحقیق نیاز به مهارت های مختلف، پیش فرض ها و رویه های پژوهشی خاصی دارد(حسن، دانایی فرد و دیگران، ۱۳۸۳). در کتب مختلف روش تحقیق به طور کلی استراتژی های تحقیق ذیل در دسته بندی های مختلف از قبیل کمی و کیفی یا آزمایشی و غیر آزمایشی مورد اشاره قرار گرفته اند

    1. تحقیق پیمایشی

    1. اقدام پژوهشی

    1. بررسی موردی یا مطالعه موردی

    1. تحقیق آزمایشی

    1. تحقیق قوم نگاری (حسن، دانایی فرد و دیگران، ۱۳۸۳ وسرمد، زهره و دیگران، ۱۳۸۰)

    1. روش تحقیق همبستگی همبستگی

    1. روش تحقیق پس رویدادی ( علی – مقایسه ای)

    1. روش تحقیق تاریخی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...