تری‌فینگر، سلبی و اسکات[۵] (۲۰۰۸) سبک حل مسئله را، تفاوت‌های فردی پایدار در شیوه های ترجیحی که افراد در رویارویی با مسائل به کار می‌گیرند تعریف کرده‌اند.کسیدی و لانگ[۶] (۱۹۹۶) نیز سبک مسئله گشایی را به عنوان فرایند شناختی–رفتاری تعریف ‌می‌کنند که به واسطه آن افراد راهبردهای مؤثر برای مقابله با موقعیت­های مشکل آفرین زندگی را شناسایی ‌می‌کنند. نزو[۷](۱۹۸۷) یک فرایند پنج گامی را پیشنهاد می­ کند که اگر به نحو مؤثر به کار گرفته شود مقاومت فرد را در مقابل منابع استرس بیرونی بالاتر می­برد و آسیب پذیری فرد را در برابر افسردگی و دیگر مشکلات عاطفی کاهش می­دهد. این مراحل عبارتند از: ۱- سمت­گیری معطوف به مسئله یعنی تصدیق اینکه مشکلی وجود دارد ۲- تعریف و صورت بندی مسئله، ارزیابی نوع مشکل و تعیین اهداف واقع بینانه ۳- ارائه راه حل­های جانشین ۴- اتخاذ تصمیم، انتخاب راه حلی که به اجرا گذارده شود ۵- به اجرا گزاردن راه حل و بازخورد، به کار بستن راه حل و بازخورد، به کار بستن راه حل­ها، بازنگری و ارزیابی میزان توفیق و خود تقویتی بابت توفیق­ها. در یک بازنگری پژوهشی، ۸۶ مطالعه متفاوت شناسایی شدند که در دوره زمانی ۱۹۸۵تا ۱۹۹۱ متمرکز بر موضوع مسئله­گشایی، استرس و اختلالات عاطفی انجام شدند (کسیدی و لانگ، ۱۹۹۶ص۱۲).



‌بنابرین‏، پژوهش حاضر در واقع در صدد پاسخدهی ‌به این مسئله اساسی است که آیا بین شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ای از لحاظ سبک هاییادگیری، تاب آوری و مهارت های حل مسئله تفاوت معنی داری وجود دارد؟

۱-۳-اهمیت و ضرورت پژوهش

در سال‌های اخیر رویکرد روان شناسی مثبت گرا با توجه به توانمندی‌های انسان به جای پرداختن به ‌نابهنجاری‌ها و اختلال ها ،مورد توجه روان شناسان قرار گرفته است.در این میان ،تاب آوری[۸] جایگاه ویژه ای در حوزه های روان شناسی تحول،روان شناسی خانواده و بهداشت روانی یافته است،به طوری که هر روز بر شمار پژوهش های مرتبط با این سازه افزوده می شود. تاب آوری به پویایی افراد در اصلاح و تعدیل نمودن سطح کنترل در پاسخدهی‌ به درخواست‌ها و مقتضیات موقعیت‌های نا مطلوب و پیش‌آمد‌های منفی‌ اشاره دارد (لتزرینگ [۹] و همکاران ، ۲۰۰۵) . افراد تاب آور ، واقعیّت‌های زندگی‌ را به سهولت می‌پذیرند و ایمان دارند که زندگی‌ پر معنا است . این باور معمولاً به وسیله ارزش‌های آن‌ ها حمایت می شود . این افراد دارای توانایی‌های چشمگیری برای وفق دادن سریع خود با تغییرات بزرگ هستند . شولتس(به نقل از خلعتبری و بهاری،۱۳۸۸ ص۷۶).تاب آوری ؛پدیده ژنتیکی‌ نیست که فقط انسان‌های خاص دارای آن باشند . در واقع پدیـــــــــده تابآوری ، ظرفیتی ذاتی در هر فرد است که می‌تواند به خود اصلاح گری و تغییر منجر گردد( ماتسن و همکاران[۱۰]،۱۹۹۸ ص۲۳).پژوهش‌های متعدد نشان از آن داشته است که برانگیختگی در یادگیری ، علاوه برآگاهی از راهبردهای متنوع یادگیری مستلزم برخورداری از الگوهای سازگارانه انگیزشی است . از اینرو بررسی روابط پیچیده ی روش های انگیزشی و راهکارهای خود نظم دهی در حوزه های مختلف دانش ، جایگاه ویژه ای در پژوهش دارد که اگرچه از کارکرد عاطفی برخوردار است ولی در این زمینه سپری نشده است .نبروا (۱۹۹۷) در این زمینه معتقد است هر فردی که از نظام خود برخوردار است را قادر می‌سازد تا تفکرات و احساسات و رفتارهای خود را مورد سنجش و کنترل قرار دهد . نظام خود در برگیرنده ساختار های شناختی و عاطفی است و توانایی هایی از جمله طراحی راهبرد های متنوع برای یادگیری و خود نظم دهی رفتار دارد ( سیف ، ۱۳۸۷ص۶۷) . صاحب نظران در حیطه ی آموزش و پرورش برآنند که زندگی در جهان پیچیده و پیشرفته امروز مستلزم برخورداری از تفکر خلاق و اندیشه پویا و مولد است و آموزش کار آمد می‌تواند به شکل گیری و رشد این تفکر کمک کند ( شوانفلد ، ۱۹۹۸ ، به نقل از سیف ، ۱۳۸۷ ص۲۳). از طرف دیگر یکی از نکاتی که در ارتباط های بین فردی مورد توجه قرار می‌گیرد، نوع برخورد با مسائل و به عبارتی شیوه های مسئله گشایی[۱۱] است. افراد در طول زندگی بارها با مشکلاتی روبه رو می‌شوند که نیاز به اتخاذ تصمیم و عمل مناسب دارد. در برخورد با این مسائل اگر نحوه ی درست و منطقی مواجهه و حل آن ها را آموخته باشد می‌تواند آن ها را به درستی پشت سر بگذارد در غیر اینصورت مسائل ساده نیز تبدیل به مشکلات جدی و مهم می‌شوند . حل مسئله فرایندی شناختی، عاطفی و رفتاری برای شناسایی یا خلق شیوه های مؤثر، کارآمد و انطباقی در مواجهه با مشکلات است. افرادی که از توانایی حل مسئله بیشتری برخوردارند بهتر می‌توانند با تنیدگی مقابله کنند و آنهایی که حل مسئله را یاد می گیرند، احتمالا با قدرت بیشتری با مشکلات دست و پنجه نرم خواهند کرد (بنی سی، دلفان آذری، بنی سی،۱۳۸۹ص۳۲). در مجموع با توجه به مطالب ذکر شده در رابطه با مقایسه سبک هاییادگیری،تاب آوری و مهارت های حل مسئله در شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ای، نتایج پژوهش ها در این باره محدود و متناقض بوده که بر اهمیت مطالعه حاضر دلالت دارد.

۱-۴-اهداف پژوهش

هدف کلی

هدف کلی پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای سبک های یادگیری،تاب آوری و مهارت های حل مسئله در شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ای کشور است.

اهداف جزئی

-تعیین سبک های یادگیری شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ای.

-تعیین سطوح تاب آوری شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ای.

-تعیین سطوح مهارت های حل مسئله شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ای.

-مقایسه سبک های یادگیری،تاب آوری و مهارت های حل مسئله در شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ای.

-تعیین رابطه سبک های یادگیری و تاب آوری در شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ای.

-تعیین رابطه سبک های یادگیری و مهارت های حل مسئله در شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ای.

-تعیین رابطه تاب آوری و مهارت های حل مسئله در شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ای.

-مقایسه ی عوامل فوق بر اساس سن،جنس،میزان تحصیلات و سابقه ی آشنایی با شطرنج.

۱-۵-سؤالات تحقیق:

سوال۱-آیا بین سبک های یادگیری شطرنج بازان حرفه ای و غیر حرفه ای با توجه به جنسیت آنان تفاوت وجود دارد؟

سوال ۲- آیا بین سبک های یادگیری شطرنج بازان حرفه ای و غیر حرفه ای با توجه به ‌گروه‌های سنی آنان تفاوت وجود دارد؟

سوال ۳- آیا بین سبک های یادگیری شطرنج بازان حرفه ای و غیر حرفه ای با توجه به سابقه آنان تفاوت وجود دارد؟

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...