1. برنامه هایی برای بهبود تهیه کنید که وسیله نیل به هدف آن را مشخص می‌کند؛

    1. منابع اجرای برنامه را سازمان دهید؛

    1. برای تعریف یک راه حل امکان پذیر و راه کارهای معتبر، نیاز به تحقیق، تحلیل و طراحی دارید؛

    1. بهترین راه حل را مدل سازی کرده و ایجاد کنید و برای اثبات جوابگویی آن در تحقق هدف آزمون هایی صورت دهید؛

    1. هر گونه مقاومت در برابر تغییر در استانداردها را شناسایی کرده و آن ها را برطرف نمایید؛

    1. تغییر را اعمال کنید یعنی محصولات جدید را وارد خط تولید و خدمات جدید را وارد عمل نمائید؛

  1. کنترل هایی برای حفظ سطح عملکرد جدید برقرار کنید.

این فرایند بهبود، مستلزم کنترل هایی برای قرار دادن پروژه های بهبود در مسیر منتهی به هدف های مورد نظر خواهد بود. کنترل های اعمال شده، بایستی به نحوی که قبلاً شرح داده شد طراحی شوند.

۲-۱۲٫ تضمین کیفیت

بنا به تعریف ایزو، تضمین کیفیت تمامی اقدامات طرح ریزی شده و منظم لازم برای حصول اطمینان کافی از این است که مقوله ای، نیازمندی های کیفیت را تأمین خواهد کرد. هم مشتریان و هم مدیران نیاز به تضمین کیفیت دارند، زیرا نمی توانند خودشان دائماً عملیات را زیر نظر بگیرند. آن ها نیاز ‌به این دارند که به عملیات تولید چنان اعتماد کنند که نیازی به مداخله دائم وجود نداشته باشد.

مشتریان و مدیران نیاز دارند بدانند:

    1. آیا تمهیدات تعیین شده، در صورت انجام، نتایج لازم را حاصل خواهد نمود؛

    1. آیا تمهیدات مذکور در حال اعمال هستند:

  1. آیا تمهیدات مذکور، محصولات و خدمات مناسب منظور آنان را به بار آورده و نیازهای مشتری را برآورده می‌کنند؟

این تمهیدات شامل خط مشی ها، روش کارها، مشخصات، قراردادها، و سایر امور مورد استفاده برای مقرر کردن نیازمندی هایی است که باید برآورده شوند.

تضمین کیفیت را از راه های زیر می توان کسب کرد:

الف) آزمون محصول / خدمت طبق استانداردهای مقرر شده برای اطمینان از ایجاد قابلیت در آن ها برای نیل به آن استانداردها؛

ب) ارزیابی سازمانی که محصولات/ خدمات را بر مبنای استانداردهای مقرر شده عرضه می‌کند، به منظور اطمینان از قابلیت آن سازمان در تولید محصولات طبق یک استاندارد خاص.

فعالیت های تضمین کیفیت، کیفیت را کنترل نمی کند، بلکه محدوده ای را تعیین می‌کند که کیفیت در آن محدوده کنترل خواهد شد، می شود، یا شده است. این مطلب استنتاج شده از ISO8402:1994 می‌باشد. آنجا که می‌گوید: کنترل کیفیت در برگیرنده فعالیت های عملیاتی برای برآوردن نیازمندی های کیفیت، و تضمین کیفیت متضمن ایجاد اطمینان ‌در مورد این برآورده سازی هم در درون سازمان و هم بیرون سازمان، برای مشتریان و مسئولین می‌باشد. همه فعالیت های تصمین کیفیت فعالیت های پس از وقوع و غیر پیوسته اند و برای ایجاد اعتماد به نتایج، ادعاها، پیش‌بینی ها و غیره صورت می گیرند. پرسش این است: وقتی کسی می‌گوید شرکت او کار معینی را به قیمت معینی و در مدت معینی انجام خواهد داد، آیا می شود ‌به این قول اعتماد کرد، یا این که موضوع قرارداد یا سفارش با تأخیر، با قیمت بالاتر و خارج از حدود مشخصات تحویل خواهد شد؟ تنها راه تشخیص این امر جلب اعتماد از عملیات آن ها‌ است و این یعنی چیزی که فعالیت های تضمین کیفیت برای انجام دادن آن ها طراحی شده اند. بی گمان اکثر اوقات، تمهیداتی که اطمینان را حاصل می‌کنند، لازم است در فرایند ایجاد گردند مانند ایجاد سوابق، مستند سازی طرح ها، مستند سازی مشخصات، گزارش بازنگری ها و غیره. این گونه مستند سازی ها و فعالیت ها هم چنین به کنترل کیفیت و نیز تضمین آن کمک می‌کنند.

ISO/TS 16949 روشی را برای حصول تضمین کیفیت ایجاد می‌کند، در صورتی که مشتری باشید، و روشی برای کنترل کردن کیفیت فراهم می آورد، در صورتی که عرضه کننده هستید.

واحدهای تضمین کیفیت غالباً برای فراهم کردن این اطمینان تشکیل می‌شوند که هم به مشتری و هم مدیریت نشان دهند کیفیت حاصل خواهد شد، می شود، و شده است. با این حال، واحدهای تضمین کیفیت را همچون کنترل کیفیت کل شرکت نیز می توان نگاه کرد. به جای اندازه گیری کیفیت محصولات، آن ها کیفیت کسب و کار را اندازه می گیرند و ‌به این ترتیب تضمین دهی کیفیت می‌تواند از طریق مراحل ذیل حاصل شود:

    1. مستنداتی فراهم کنید که طرح های سازمان را برای نیل به کیفیت بیان می‌کنند؛

    1. طرحی تهیه کنید که نحوه نیل به تضمین کیفیت را تعریف کند، یعنی یک طرح تضمین کیفیت؛

    1. منابع عملی کردن طرح های مربوط به تضمین کیفیت را سازمان دهی کنید؛

    1. تعیین کنید آیا محصول یا خدمت مورد نظر سازمان دارای ویژگی های برآورده کننده نیازهای مشتری است؛

    1. عملیات، محصولات و خدمات سازمان را ازیابی کنید و مشخص کنید که خطر پذیری های کیفیت کجاست و چیست؟

    1. تعیین کنید آیا طرح های سازمان، تمهیدات کافی ‌در مورد کنترل، حذف یا کاهش خطر پذیری های شناسایی شده را فراهم می‌کند؛

    1. تعیین کنید به چه میزان طرح های سازمان به اجرا گذارده می‌شوند و مخابرات در آن ها ملحوظ شده اند؛

  1. تعیین کنید آیا محصول یا خدمتی که عرضه می شود، ویژگی های مقرر شده را دارد. در قضاوت بر سر کفایت تمهیدات لازم است استانداردها، قوانین، مقررات امور و سایر اقدامات مربوط به نوع عملیات، کاربرد و کسب و کار را اعمال کنید. این فعالیت ها، فعالیت های تضمین کیفیت بوده و می‌تواند به زیر بخش های تضمین طراحی، تضمین تدارکات، تضمین ساخت و غیره تقسیم شوند. ممیزی، طرح ریزی، تحلیل، بازرسی و آزمون بعضی از فنونی هستند که در این مورد به کار می‌روند.

ISO/TS 16949 یک استاندارد تضمین کیفیت است که برای استفاده در اطمینان بخشیدن به مشتریان از این که عرضه کنندگان قابلیت برآورده کردن نیازمندی های آنان را دارند، طراحی شده است.

۲-۱۳٫ تعریف کنترل کیفیت

کنترل کیفیت یک کلمه مرکب از کنترل و کیفیت است که هر کدام تعاریف خاص خود را دارند . کیفیت : وجود آن در یک محصول ، شایسته بودن آن را به مصرف گننده نشان می‌دهد . به عبارتی وجود کیفیت به معنای آن است که کالا ، انتظارات مصرف کننده را فراهم می آورد .

کنترل : به کار اعمال قوانین در پروسه تولید که تولیدکننده را در جهت دسترسی به نتایج مورد نظر مطمئن می‌سازد ، کنترل گفته می شود .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...