فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | ک. تحقیقات بین المللی با بهره گیری از نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری – 1 |
در تحقیقی که در حوزه ی فناوری های همراه انجام شده است (Carlsson, Carlsson, Hyvonen, & Puhakaine, 2006). فاکتور علاقه نیز به مدل اضافه شده که در زمان استفاده از آن اثبات می شود بخشی از کاربرد استفاده از سیستم را توجیه می نماید. تاثیرات اجتماعی نیز رابطه مثبتی با قصد استفاده داشته است.
در این تحقیق زمانی که در حوزه چند سیستم مرتبط با فناوری همراه مدل تحقیق مورد بررسی قرار گرفت عامل قصد استفاده در بهره گیری به عنوان متغییر وابسته مطرح است که توسط عملکرد و تلاش موردانتظار و تاثیرات اجتماعی بیان می شود. در این تحقیق تجهیزات رابطه مستقیمی با استفاده نداشته است. در تحقیق دیگری که در حوزه خدمات همراه انجام شده است(Knutsen, 2005). اطلاعات در دو بازه زمانی جمع شده است: مرحله استفاده آزمایشی از خدمات و دو هفته پس از پایان دوره آزمایشی اطلاعات مورد سنجش قرارگرفته است. عملکرد و تلاش موردانتظار بیشترین رابطه را با قصد استفاده داشته است. همچنین رابطه عامل عملکرد مورد انتظار در مشتریانی که سن بیشتری دارند مهمتر ارزیابی شده است.
در تحقیقی شاخص های سنجش نظریه یکپارچهی پذیرش و قبول فناوری در مطالعه ای میان فرهنگی مورد سنجش قرارگرفته است. نمونه های مورد مطالعه در کشورهای گوناگون شامل دانش آموزان در سطوح متوسطه و آموزش عالی در کشورها بوده که از خدمات وبسایتها استفاده مینموده اند. کشورهایی که در آن پرسشنامه ها ترجمه و توزیع شد شامل جمهوری چک، یونان، هند، مالزی، نیوزیلند، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، انگلستان و ایالات متحده بوده است. نتایج بیانگر آن است که شاخص های پرسشنامه به اندازه ی کافی قابل ترجمه از زبانی به زبان دیگر هستند و این شاخص ها عناصر میان فرهنگی را پوشش نمیدهند(Oshlyansky, Cairns, & Thimbleby, 2007).
ی. تحقیقات در حوزه ی پذیرش فناوری در سازمانها با محوریت فناوری اطلاعات
هر چند فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک فناوری جدید در دهه ۹۰ وارد بازار شد لیکن به دلیل پتانسیلهای بالای آن به سرعت توسعه یافت. این فناوری به دلیل عمومی بودن آن با سایر فناوریها تفاوت اساسی دارد. به این معنی که نه تنها در حوزه خود تاثیرگذاراست، بلکه در کل فعالیتهای سازمان نیز تاثیر بسزایی در تسهیل انجام امور و بالابردن بهره وری و کارایی دارد. بنابرین یکی از بزرگترین فرصتها و چالشهایی که سازمانهای امروزی با آن مواجه هستند استفاده از فناوری های اطلاعات درسطوح مختلف سازمان میباشد.
علیرغم انجام تحقیقات متعدد طی دو دهه اخیر در زمینه پذیرش یا عدم پذیرش فناوری های جدیدی که در سازمان اجرا می شود؛ شناسایی عواملی که با پذیرش و استفاده ی فناوری های جدید توسط کارکنان جهت بهبود بهره وری و عملکرد رابطه دارد همچنان تحت بررسی بوده و موضوع جالبی برای پژوهشگران است. که در ذیل عناوین برخی از امور پژوهشی پیشین ذکر میگردد:
جدول ۲ ۴٫ پذیرش فناوری در مطالعات داخلی پیشین
عنوان مقاله
نویسندگان
ارزیابی روند توسعه مدل پذیرش تکنولوژی (TAM)
دکتر محمد طالقانی، محمدرضا تقی زاده جورشری و فاطمه میرزاپور
بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی (مطالعه موردی بانک ملت)
عباسعلی رستگار و زهره آقامحمدی
مدلهای پذیرش تکنولوژی و کاربرد آن ها در انتقال فناوری
زینب صالح احمدی، داود کریم زادگان مقدم و امیرحسین امیرخانی
مدل پذیرش تکنولوژی توسعه یافته جهت اثربخشی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک (مطالعه موردی: شعب بانک تجارت شهرستان یزد)
سیدمحمود زنجیرچی، امیررضا کنجکاومنفرد، سیدحسن حاتمی نسب، ابوالفضل نوری و هادی ستارزاده
معرفی، بررسی و اصلاح مدل پذیرش تکنولوژی (TAM) با توجه به شرایط ایران
مسعود موحدی و مسعود عابسی
نظریه های رایج در باره پذیرش فناوری های اطلاعات و ارتباطات
مسعود رضایی
کاربرد نظریه های پذیرش فناوری در ارزیابی فناوریهای اطلاعاتی کتابخانهها: رویکردی متن پژوهانه
مجتبی کفاشان
ارائه یک مدل پیشنهادی برای پذیرش بانکداری همراه از دیدگاه مشتریان و مقایسه آن با مدل های مطرح جهانی
ساجده کارخانه و شهریار محمدی
رویکرد فرهنگی به فناوری اطلاعات: ارزیابی پذیرش بر مبنای مدل UTAUT
محمد مهدی بهرام زاده و سمیه شوکتی مقرب
ک. تحقیقات بینالمللی با بهره گیری از نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری
سازمانها برای کاهش زمان انجام وظایف تکراری افزایش اتوماسیون اداری امورجاری و بهبود سیستمهای گزارشگیری از فناوری های اطلاعات استفاده مینمایند. علیرغم داشتن پتانسیل کافی برای سودآوری بیشتر سازمان در اجرای استقرار فناوریها در سطح سازمان، با مشکلات متعددی مواجه هستند. در یک گزارش بیان شده است که بیش از ۷۰% سازمانها مشکلاتی شامل تأخیر در اجراء افزایش هزینه ها و عدم برآوردهشدن انتظارات در حوزه عملیاتی مواجه شدهاند و در حدود ۵۰% سازمانها کارکنان نسبت به استفاده از سیستم از خود مقاومت نشان داده اند.
در میان مدلهای متعددی که در حوزه پذیرش فناوری مطرح است. نظریه یکپارچهی پذیرش و به کارگیری فناوری توان پیش بینی بهتری را نسبت به سایر مدلها دارد.
در تحقیقی که برای اعتبارسنجی نظریه یکپارچهی پذیرش و به کارگیری فناوری در کشور ایالات متحده آمریکا در حوزه پذیرش فناوری بیسیم توسط صنایع کوچک و متوسط انجام شده است. نتایج این تحقیق در مراحل اولیه اجرایی بوده است و نشان میدهد که مدل قابل استفاده در این سطح بوده است (Anderson & Schwager, 2004).
برخی از عواملی که نظریه یکپارچهی پذیرش و به کارگیری فناوری پیشنهاد می کند شامل: منبع کنترل، حمایت سازمانی درک شده، تعهدات هنجاری عاطفی و عدالت رویه ای میباشد. در یک تحقیق حدود ۱۸۱ کارمند تمام وقت به عنوان نمونه انتخاب شده و نظریه با توجه به سازههای آن مورد تأیید قرارگرفته است. در این نظریه عوامل سازمانی در کنار تفاوت های فردی در افزایش به کارگیری فناوری های نو در سازمانها و به تبع آن افزایش اثربخش و بهره وری مؤثر بوده است.
در مقالهای تحت عنوان موفقیت سیستم اطلاعاتی: تعیین عوامل فردی و سازمانی در چهار دسته : رضایتمندی استفادهکننده، به کارگیری سیستم، سودمندی درک شده و کیفیت سیستم دستهبندی شده است. شاخص های مرتبط با استفاده کننده شامل: تجربه ی فرد با سیستم اطلاعاتی، آموزش فرد، نگرش و علاقه او به بهره گیری از سیستم در حوزه عوامل فردی بیشترین رابطه را با گسترش و توسعه سیستم در سازمان داشته است. دو سازهی مرتبط با سازمان هم تحت عنوان حمایت مدیر ارشد و تجهیزات و زیرساختهای سیستم اطلاعاتی مورد بررسی قرارگرفته است. در این مقاله رابطه عوامل فردی مهمتر از عوامل سازمانی ارزیابی شده است (Jeyaraj, Chowa, & Sabherwal, 2006).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 04:51:00 ق.ظ ]
|