هجونگرو[۱۷۲](۲۰۱۱)، تحقیقی با عنوان”توانمند سازی در سازمان های بیمارستانی: مشتری مداری و حمایت سازمانی” انجام داده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر کارکنان مشتری مداری و عوامل سازمانی بر درک توانمند سازی کارمندان بوده است. یافته های این پژوهش ‌بر اساس یک نظر سنجی از ۲۰۳ نفر از کارکنان نشان داده است که سازمان ها باید رفتار رفتار رفتار رفتار رفتار رفتار رفتار مشتری گرایی کارکنان به منظور افزایش توانمندی درک استخدام، آن ها را با روش های آموزش ضمن خدمت، ارائه یک سیستم پاداش، تسهیل استانداردهای خدمات ارتباطی و … آشنا کنند.


کوک ویکونگ و دیگران[۱۷۳]( ۲۰۱۳)، پژوهشی با عنوان “برآورد اثر شبکه و توانمند سازی مشتری مداری بر اعتماد در رسانه های اجتماعی و محیط شبکه” انجام داده‌اند. یافته های حاصل از این پژوهش پس از بررسی داده ای ۲۵۵ کاربر رسانه ایی نشان داده است که اثر شبکه و توانمند سازی مشتری مداری پیش‌بینی قابل توجهی از اعتماد بوده است.

۲ – ۳) بخش سوم: مدل مفهومی پژوهش

مدل مفهومی یک الگوی مفهومی مبتنی بر روابط تئوریک میان شماری از عواملی است که ‌در مورد مسائل مورد پژوهش با اهمیت تشخیص داده شده اند. این مدل نظری با بررسی سوابق پژوهشی در قلمرو مسأله به گونه ای منطقی جریان پیدا می‌کند. با توجه به تعاریف ارائه شده و ذکر تحقیقات گذشته، روتا[۱۷۴] در سال ۲۰۱۲ مدل مفهومی زیر را در ۳۰ هتل در کشور لیتوانی[۱۷۵] انجام داده است. از آنجایی که این پژوهش از نوع تأییدی می‌باشد ، ‌بنابرین‏ محقق تصمیم گرفته است این مدل را در کشور ایران – شهرک صنعتی گلپایگان – اجرا کند.





شکل ۲ – ۲ مدل مفهومی تحقیق( روتا[۱۷۶] ، ۲۰۱۲ ، ۱۴۶)

فصل سوم : روش اجرای تحقیق

  1. – ۱ ) مقدمه

هدف از انجام هر نوع تحقیق و پژوهش علمی، کشف یک واقعیت بر مبنای کاوش و کشف روابط منطقی مربوط به ویژگی های اجزاء موضوع بیان می شود. منظور از یک پژوهش علمی پیروی از رویه های منظم و منطقی است که در جریان استفاده از روش‌ها و ابزارهای علمی و مرتبط ساختن عوامل موضوع پژوهش باید رعایت گردد. هدف از انتخاب روش تحقیق آن است تا محقق مشخص نماید، چه شیوه و روشی را آغاز کند تا او را هرچه دقیق تر، آسان تر و سریع تر در دستیابی به پاسخ یا پاسخ هایی که برای پرسش تحقیق در نظر گرفته شده، یاری کند. در این فصل متدولوژی تحقیق بیان می شود. بدین منظور جامعه آماری، روش نمونه گیری، روش تحقیق، روش گردآوری اطلاعات مورد نیاز و روش تجزیه و تحلیل داده ها تشریح می‌گردد.

۳ – ۲ ) نوع تحقیق

در هر بررسی و کار پژوهشی، هدف اصلی کشف قوانین و اصولی است که در جامعه تحت بررسی حاکمیت دارد و اینجا است که مفهوم طرح تحقیق و روش های پژوهشی مربوط به آن معنا پیدا می‌کند. پس طرح تحقیق در واقع نقشه عمل و اجرای عملیاتی است که در این خصوص سه قضیه مطرح است: از چه دیدگاهی به مسئله برخورد خواهد شد، چه شیوه هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کدام تکنیک و روش بیشترین تأثیر را در بررسی حاضر خواهد داشت. پس انتخاب هر گونه تصمیمی ‌در مورد تحقیق، بستگی به هدف مطالعه و طبیعت مسئله تحت بررسی است و از آنجایی که در تعریف تحقیق توصیفی یک توضیح منظم، عینی و دقیق خصوصیات جامعه مورد نظر مطرح است، پس نوع طرح تحقیق پژوهش حاضر را می توان از نوع تحقیق پیمایشی دانست. چون در مطالعات پیمایشی، جمع‌ آوری اطلاعات عینی جامع و کامل که پدیده موجودی را توصیف کند، شناسایی مسائل و موضوعات یا توجیه شرایط فعالیت های جاری، انجام مقایسه و ارزیابی، اطلاعات از اقداماتی که سایرین در مسائل و موضوعات یا در موقعیت های مشابه انجام داده‌اند، بهره وری از تجربیات آن ها در تصمیم گیریها و تدوین طرح های آینده مدنظر است (ایزاک، ۱۳۷۴، ۵۷).

۳-۳ ) روش گردآوری اطلاعات

تحقیق پیمایشی غالباً با تعیین افرادی که نماینده و معرف گروه مورد بررسی اند و با طرح سؤالاتی که باید از آن ها پرسیده شود آغاز می شود (بیکر، ۱۳۷۷، ۲۴). در تحقیق پیمایشی برای گردآوری داده ها از تکنیک هایی نظیر پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده و تحلیل محتوا استفاده می شود. اما در تحقیق حاضر، ابزار اصلی جمع‌ آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. از بین طیف و متدهای رایج در علوم اجتماعی مثل مقایسات زوجی، طیف فاصله اجتماعی بوگارودس، طیف تورستن، طیف لیکرت، طیف گوتمن و تمایز معنایی در تحقیق حاضر علی الاصول به طیف لیکرت توجه شده است؛ ‌به این ترتیب که پاسخگویان گویه ها را ‌بر مبنای‌ طیف معمولاً پنج قسمتی بررسی می نمایند. در ادامه باید متذکر شد که این طبف با اعداد مشخص نشده است تا بر روی پاسخ گویان تأثیر بگذارد. ‌بنابرین‏ پس از بازگشت پرسشنامه‌ها از طرف پاسخ گویان طیف مذبور با اعداد شماره گذاری می شود. پاسخ گو برای هر گویه نمره ای را از یک تا پنج دریافت می‌دارد. پس مجموع نمراتی را که پاسخ گو به دست می آورد بیانگر گرایش او است و به همین خاطر این طیف را طیف مجموع نمرات نیز می شناسند.

۳ – ۳ )جامعه آماری

جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران عالی، میانی و عملیاتی شرکت سایپا پیستون گلپایگان می‌باشد.

۳ – ۴ ) روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه

نمونه آماری عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه که بیان کننده ویژگی های اصلی جامعه آماری می‌باشند(خاکی ،۱۳۸۷، ۲۷۱). سؤالی که در جریان تحقیق پیش می‌آید، این است که محقق چه تعداد از افراد جامعه مورد مطالعه را می‌تواند به عنوان نمونه تعیین کند یا به عبارتی حجم و تعداد افراد نمونه چند نفر باشد تا محقق بتواند با اطمینان خاطر نتایج حاصل و شاخص های محاسبه شده را به جامعه مورد مطالعه تعمیم دهد.تعداد مدیران ارشد، میانی و عملیاتی کارخانه ی پیستون گلپایگان ۱۹۵ نفر می‌باشد. با توجه به تعداد مشخص افراد محقق تعداد حجم نمونه خود را با بهره گرفتن از فرمول کوکران به شرح زیر تعیین نموده است:

) ۲ pq N ( zα/۲

N-1( d )2 + ( zα۲ ۲) pq

=

n =

۵/۰ . ۵/۰٫ ۲ ( ۱٫۹۶ ) ۱۹۵

۱۳۰=

۵/۰ . ۵/۰٫ ۲ ( ۱٫۹۶ ) +۲ (۰۵/ ۰) ۱ -۱۹۵

محقق تعداد ۱۳۰ پرسشنامه را به روش تصادفی ساده در میان مدیران عالی، میانی و عملیاتی جامعه ی مورد نظر توزیع نموده استو از تعداد پرسشنامه های پاسخ داده شده توسط مدیران، داده های ۱۲۳ پرسشنامه قابل استفاده بوده است، ‌بنابرین‏ محقق کار خود را با این تعداد پرسشنامه، ادامه داده است.

۳ – ۵ ) ابزار جمع‌ آوری داده ها

در این پژوهش داده ها به روش پرسشنامه جمع‌ آوری می‌شوند. ابزار گردآوری داده ها فرم پرسشنامه، که مشتمل بر اطلاعات فردی و سؤالاتی که فرضیه های تحقیق را می سنجد می‌باشد. طریقه استفاده از ابزار گردآوری داده ها ‌به این ترتیب است که ابتدا نمونه ها مشخص و سپس با مراجعه به آن ها فرم پرسشنامه را تکمیل نموده و با تجزیه و تحلیل آماری با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS قرار می‌گیرد.

۳ – ۶ ) اعتبار و روایی پرسشنامه

منظور از اعتبار، آن است که ابزار و وسیله سنجش همان چیزی که قرار است
مورد پژوهش و بررسی قرار گیرد را بسنجد (بیکر،۱۹۹۸، ۱۱۹).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...