دانلود پروژه و پایان نامه | متغیر « قدرت درک آنچه از تدریس بر میآید – 1 |
هدف نهایی:
سلیه معتقد است که هدف نهایی بشر شکوفا شدن هر چه بیشتر وجود اوست، بر اساس ساخت وجودیش. این مقصدی است که باید پایه و اساس همه فعالیتهای او باشد. اگر فرد برای رسیدن به وجود مطلق و خالق خود ویا هماهنگی با طبیعت و جامعه تلاش میکند، لازم است تعادلی بین هدفهای کوتاه مدت و دراز مدت خود به وجود آورد ؛ یعنی ایجاد نوعی تعادل بین کاشتن و درو کردن، به نحوی که وجود او اجازه میدهد .میتوان گفت بحث تعادل کاشتن و درو کردن اخیر، در واقع به محدودیتهای بدن اشاره دارد . محدودیتهای بدن در برابر فشار روانی میتواند با ظرفی مقایسه شود که هر یک از ما درون بدن خود داریم . هر فردی ظرفیت خاصی برای فشار روانی دارد. بنابرین همه ما ظرف فشار درونی [۴۵]۱ ،با شکل و اندازه متفاوت داریم چون هر ظرف میتواند تنها مقدار معینی مایع را در خود جای دهد. همین مسأله شیوهای آسان به دست میدهد تا تصوری از محدودیتهای بدن خود را در برابر تحمل فشار روانی داشته باشیم .
( به نقل از پاول و انرایت )
هدف البته این نیست که از استرس به کلی دور باشیم. این نه ممکن است و نه مطلوب . برای اینکه فرد بتواند به حدنصاب ارزش وجودی خود برسد آن را شکوفائی دهد و تحقق بخشد ، لازم است که در ابتدا سطح مطلوب استرس را در خود بشناسد و سپس از انرژی ذخیره برای سازگاری به نحو مطلوب و سودمند ، استفاده کند، البته تا حدی که با ظرفیت جسمی و روانی فرد منطبق باشد .
تعاریف و نظریهای پیشرفت تحصیلی :
در خصوص پیشرفت تحصیلی ، مطالب بسیاری وجود دارد و هر کدام پیشرفت تحصیلی را به نوعی تعریف کردهاند .
برخی از تعاریف پیشرفت تحصیلی بدین قرار است :
پیشرفت تحصیلی در لغت به معنی ارتقاء و ترقی معنی میشود . ( گروسی ، ۱۳۷۸)
پیشرفت تحصیلی عبارت است از فعالیتهای آموزشی و کوششهای یادگیری دانش آموزان برای رسیدن به هدفهای آموزش و نتایج مطلوب .
منظور از پیشرفت تحصیلی میزان فعالیت درس شاگرد است که به وسیله معلمین از طریق نمرات امتحانی آن ها ارزشیابی میشود و نتیجه آن به صورت معدل کل درسی دانش آموزان ارائه میگردد. ( خلفی ، ۱۳۷۷)
برای اینکه مفهوم پیشرفت تحصیلی روشن شود ابتدا باید مفهوم افت تحصیلی را که واژهای در مقابل آن به شمار میآید ، روشن کرد . افت تحصیلی ، افت عملکرد تحصیلی و درسی دانش آموز از سطحی رضایت بخش به سطحی نامطلوب است . چنانچه فاصله قابل توجهی بین استعداد بالقوه و استعداد بالفعل فرد در فعالیت درسی مشهود باشد، چنین فاصلهای را افت تحصیلی مینامند.
روشن است که افت تحصیلی فقط در مردودی و یا تجدیدی خلاصه نمیشود و در مورد هر دانش آموزی که یادگیریهای او کمتر از توان و استعداد بالقوه و حد انتظار باشد ، صدق میکند. بنابرین حتی دانش آموزان تیز هوش نیز ممکن است دچار افت تحصیلی گردند. با روشن شدن مفهوم افت تحصیلی اکنون میتوان مفهوم پیشرفت تحصیلی را به صورتی شفاف دریافت . چنانچه آموختههای آموزشگاهی فرد متناسب با توان و استعداد بالقوه او باشد و در یادگیری فاصلهای بین توان بالقوه و بالفعل او نباشد، میتوانیم بگوییم که دانش آموز به پیشرفت تحصیلی نائل گردیده است.
مدل کارول در یادگیری مدرسهای
مدل یادگیری مدرسهای که به وسیله کارول در سال ۱۹۶۳ ارائه شد ، پایه و اساس بسیاری از بحثهای نظری در مورد عوامل تأثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی بوده است . مطالعات انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی فرصتهای آزمون این تئوری و مدلهای استنباط شده از آن را فراهم کرد و موجب شد که به طور تجربی مورد آزمایش قرار گیرد .( به نقل از کیوز[۴۶]۱ ۱۹۹۱)
کارول به منظور پیشبینی موفقیت در یادگیریهای مسائل پیچیده این مدل را تهیه کرد .سه « متغیر مرتبط با زمان[۴۷]۲ » در این مدل تعیین شدهاند که عبارتند از :
۱٫ متغیر « استعداد» : که عبارت است از مقدار زمانی که یک دانش آموز نیاز دارد تا یک موضوع خاصی را به اندازه معیار تعیین شده بیاموزد به شرط آنکه انگیزه و امکانات مناسب برای یادگیری وجود داشته باشد و کیفیت تدریس نیز در حد مطلوب تأمین شده باشد.
متغیر « پشتکار و ثبات قدم [۴۸]۱» : که عبارت است از مقدار زمانی که یک دانش آموز علاقه مند است برای آموختن صرف کند.
متغیر « فرصت یادگیری [۴۹]۲ » : که عبارت از مقدار زمانی است که برای یادگیری یک موضوع خاص در اختیار یادگیرنده قرار میگیرد.
علاوه بر این ، دو متغیر دیگر نیز در این مدل مورد توجه بوده است که با زمان ارتباطی ندارد و عبارتند از :
-
- متغیر « قدرت درک آنچه از تدریس بر میآید » که به کیفیت تدریسی که ارائه میشود بستگی دارد .
- « کیفیت تدریس » که عواملی چون چهار چوب بندی موضوع یادگیری ، مؤثر بودن طرز ارائه درس و مهارت معلم و مدرس ، سطح آن را تعیین میکنند .
این دو متغیر نه تنها با یکدیگر ارتباط دارند و در یکدیگر تأثیر میگذارند، بلکه با سه عامل مرتبط با زمان نیز بستگی نزدیک دارند. بلوم ( ۱۹۷۴) توجه محققان را به ارتباط یافتههای انجمن با تأثیر عامل « زمان » در یادگیریهای مدرسهای جلب کرد و از آن زمان بهتدریج ، اهمیت زمان به عنوان یک عامل کلیدی در یادگیری مورد قبول قرار گرفته است .
عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی:
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 05:18:00 ق.ظ ]
|