فایل های دانشگاهی- ۱-۶- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
تجربه شادمانی و رضایت از زندگی هدف برتر در زندگی افراد بشر به شمار میرود؛ لذا افراد در تمام طول زندگی خود در تلاش برای دستیابی به آن هستند (هبنر، ۲۰۰۰). رضایت از زندگی، یکی از قدیمیترین و پایدارترین مسایل مورد بررسی در مطالعات دوران بزرگسالی است که عموماً به عنوان بررسی کلی از شرایط موجود، از مقایسه خواسته های فرد تا دسترسی واقعی به آنها بیان میگردد (بچولد، ۲۰۰۴). دینر معتقد است رضایت فرد از زندگی، از نگرش و ارزیابی عمومی وی نسبت به کلیت زندگی خود و یا برخی از جنبه های زندگی همچون زندگی خانوادگی، شغلی، اوقات فراغت، درآمد و… منشا میگیرد (دینر و پیوت، ۲۰۰۳). در واقع رضایت از زندگی بازتاب فاصله میان ایدهآلهای شخص و وضعیت فعلی او میباشد و هر چه شکاف میان ایدهآلهای شخص و فرد بیشتر گردد بالطبع رضایتمندی وی کاهش خواهد یافت (زکی، ۱۳۸۶).
لیوبومیرسکی معتقد است افرادی که رضایت از زندگی بالاتری دارند از شیوه های مقابله موثرتر و مناسبتری استفاده میکنند، عواطف و احساسات مثبت عمیقتری را تجربه میکنند و از سلامت عمومی بالاتری نیز برخوردارند (لیوبومیرسکی و همکاران، ۲۰۰۵). بر اساس مطالعات مختلف به عمل آمده در زمینه رضایت از زندگی، عوامل مختلفی بر میزان رضایت از زندگی نقش دارند که از آن جمله میتوان به وضعیت تاهل (راکزک، اسپیرو[۵۵]، ۲۰۰۵)، جنس (سوزا و لیوبومیرسکی، ۲۰۰۱)، سن (بورگ و همکاران، ۲۰۰۶)، درآمد (ویگینز و بومن، ۲۰۰۰)، سطح تحصیلات (بالستروس و همکاران، ۲۰۰۱؛ سابیسی و هاگرن، ۲۰۰۵)، وضعیت سلامتی (اینال و همکاران، ۲۰۰۷)، رضایت از شغل (دولان و گاسلین، ۲۰۰۴)، وضعیت خانوادگی (هرولد،۲۰۰۷)، رضایت از اوقات فراغت (آستروم و پرکینز، ۲۰۰۳) و… اشاره نمود. ممکن است چیزی برای شخصی رضایت را پدید آورد ولی همان چیز برای شخص دیگر رضایت را پدید نیاورد و حتی در بعضی موارد آن چیز باعث نارضایتی فرد شود. بنابرین احساس رضایت، احساسی ذهنی است که گاه امکان دارد حتی برای افرادی که در اجتماعات، صاحبان منزلتهای بالا و موفقیت هستند هم ضرورتاً به وجود نیاید. تحقیقات نشان داده تصور و ذهنیت افراد (نه واقعیتهای زندگی آنان) است که بیشترین تأثیر را در زندگیشان دارد (محمدخانی به نقل از قنبری و کدخدازاده، ۱۳۸۸). امروزه بررسی وضعیت روانشناختی دانشجویان در همه فرهنگها و کشورها از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به نقش طرحوارهها و مکانیسمهای دفاعی در بهداشت روانی و در نتیجه رضایت از زندگی دانشجویان، این متغیرها بیش از متغیرهای دیگر مورد توجه بوده است.
بنابرین برای اینکه بتوانیم جامعهای مملو از رضایت، همراه با سلامت روان داشته باشیم، توجه و شناخت طرحوارههای ناسازگار اولیه، مکانیسمهای دفاعی و رضایت از زندگی در دانشجویان امری مهم و قابل توجه میباشد. با توجه به مطالب ذکر شده، اهمیت بررسی این پژوهش در جامعه ما بیش از پیش مشخص میگردد. با وجود پژوهشهای فراوان، مطالعه ای که بتواند رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه و مکانیسمهای دفاعی با رضایت از زندگی را در یک مطالعه نشان دهد، وجود ندارد. به این دلیل پژوهش حاضر با استناد به شواهد ارائه شده در بیان مسئله به بررسی رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و مکانیسمهای دفاعی با رضایت از زندگی در میان دانشجویان می پردازد تا بدین ترتیب دانش مربوط به این حوزه در ایران بسط و گسترش یابد.
۱-۴- اهداف پژوهش
۱-۴-۱- هدف کلی
بررسی رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و مکانیسمهای دفاعی با رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
۱-۴-۲- اهداف فرعی
بررسی رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و رضایت از زندگی در دانشجویان.
بررسی رابطه بین مکانیسمهای دفاعی و رضایت از زندگی در دانشجویان.
بررسی میزان پیشبینی رضایت از زندگی توسط طرحوارههای ناسازگار اولیه در دانشجویان.
بررسی میزان پیشبینی رضایت از زندگی توسط مکانیسمهای دفاعی در دانشجویان.
۱-۵- فرضیه های پژوهش
۱٫ بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و رضایت از زندگی رابطه معنیدار وجود دارد.
۲٫ بین مکانیسمهای دفاعی و رضایت از زندگی رابطه معنیدار وجود دارد.
۳٫ طرحوارههای ناسازگار اولیه قادر هستند به طور معنیدار رضایت از زندگی دانشجویان را پیش بینی کنند.
۴٫ مکانیسمهای دفاعی قادر هستند به طور معنیدار رضایت از زندگی دانشجویان را پیش بینی کنند.
۱-۶- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش
۱-۶-۱- طرحوارههای ناسازگار اولیه
۱-۶-۱-۱- تعریف مفهومی:
طرحواره بازنمایی خصوصیات متمایزکننده یک واقعه است. به عبارت دیگر طرحی کلی از عناصر برجسته یک واقعه را طرحواره میگویند. شاید بتوان گفت که طرحواره، یک بسته حافظهای است که درون مایه آن را آموزههای فرد در طول زمان شکل میدهد (نوردال و همکاران، ۲۰۰۵).
۱-۶-۱-۲- تعریف عملیاتی:
منظور از طرحواره های ناسازگار اولیه در پژوهش حاضر میزان نمرهای است که هر آزمودنی از فرم کوتاه ۷۵ سوالی پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (۲۰۰۵) کسب می نماید. مقیاس اندازه گیری این متغیر فاصلهای است.
۱-۶-۲- مکانیسمهای دفاعی
۱-۶-۲-۱- تعریف مفهومی:
مکانیسمهای دفاعی فرایندهای خودکار و روانشناختی هستند که فرد را در برابر اضطراب و آگاهی از خطرهای درونی و بیرونی و عوامل تنش زا حمایت میکنند. افراد اغلب نسبت به فعالیت این مکانیسمها ناآگاهند. مکانیسمهای دفاعی واسطه بین واکنش فرد به تعارضهای هیجانی و عوامل تنشزای درونی و بیرونی هستند. هر مکانیسم دفاعی از لحاظ مفهومی و تجربی به گروه های خاصی تقسیم بندی می شود که از آنها به عنوان سبکهای دفاعی یاد می شود (انجمن روانپزشکی آمریکا، ۲۰۰۰).
۱-۶-۲-۲- تعریف عملیاتی:
منظور از مکانیسمهای دفاعی در پژوهش حاضر میزان نمرهای است که آزمودنی از پرسشنامه سبکهای دفاعی[۵۶] (DSQ-40، اندروز و همکاران، ۱۹۹۳) کسب می نماید. این پرسشنامه سه سبک دفاعی رشد یافته، رشد نیافته و نوروتیک را بر اساس ۲۰ نوع از مکانیسمهای دفاعی مورد سنجش قرار میدهد. مقیاس اندازه گیری این متغیرها فاصلهای است.
۱-۶-۳- رضایت از زندگی
۱-۶-۳-۱- تعریف مفهومی:
رضایت از زندگی عبارت است از ارزیابی شناختی عاطفی از زندگی خود، این ارزیابیها از واکنشهای احساسی نسبت به وقایع، به علاوه قضاوتهای شناختی از رضایت و برآوردهشدن خواسته ها تشکیل شدهاند. رضایت از زندگی، نشانگر آن است که فرد چگونه زندگی خود را در کل ارزیابی و برآورد می کند (دینر، ۲۰۰۵؛ پسندیده، ۱۳۸۴).
۱-۶-۳-۲- تعریف عملیاتی:
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 03:57:00 ق.ظ ]
|