۴-۲- ویژگی‌های فردی

۴-۲- ۱- وضعیت تاهل

از بین ۳۵۰ دانشجوی مورد بررسی ۲۹۴ نفر(۸۴%) مجرد و ۵۶ نفر(۱۶%) متاهل بوده اند (جدول و نمودار ۴-۱).

جدول ۴-۱٫ توزیع فراوانی وضعیت تاهل

وضعیت تاهل

فراوانی

درصد

پاسخگو

مجرد

۲۹۴

۸۴

متاهل

۵۶

۱۶

جمع

۳۵۰

۱۰۰

نمودار ۴-۱٫ درصد فراوانی وضعیت تاهل

۴-۲- ۲- مقطع تحصیلی

از بین ۳۵۰ دانشجوی مورد بررسی، ۱۰۹ نفر(۳۱%) دانشجوی مقطع کارشناسی، ۲۲۵ نفر(۶۴%) دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و ۱۶ نفر(۵%) دانشجوی دوره دکتری بوده‌اند (جدول و نمودار ۴-۲).

جدول ۴-۲٫ توزیع فراوانی میزان مقطع تحصیلی

مقطع تحصیلی

فراوانی

درصد

پاسخ‌گو

کارشناسی

۱۰۹

۳۱

کارشناسی ارشد

۲۲۵

۶۴

دکتری

۱۶

۵

جمع

۳۵۰

۱۰۰

نمودار ۴-۲٫ درصد فراوانی مقطع تحصیلی

۴-۲- ۳- جنسیت

از بین ۳۵۰ دانشجوی مورد بررسی، ۱۶۴ نفر(۴۷%) مرد و ۱۸۶ نفر(۵۳%) زن بوده است. (جدول و نمودار ۴-۳).

جدول ۴-۳٫ توزیع فراوانی جنسیت دانشجویان

جنسیت

فراوانی

درصد فراوانی

پاسخ‌گو

مرد

۱۶۴

۵۳

زن

۱۸۶

۴۷

جمع

۳۵۰

۱۰۰

نمودار ۴-۳٫ درصد فراوانی جنسیت دانشجویان

۴-۳- آمار توصیفی متغیرهای پ‍‍ژوهش

در ابتدا به تبیین سلامت روان، روابط بین فردی و استرس زندگی دانشجویان دانشگاه شهید شهید باهنر کرمان با بهره گرفتن از آمار توصیفی می پردازیم.

آمار توصیفی متغیر سلامت روان سلامت روان، روابط بین فردی و استرس زندگی دانشجویی در جدول زیر آمده است.

جدول ۴-۴٫ آمار توصیفی متغیرهای پژوهش

متغیر
میانگین
میانه
مد
واریانس
انحراف معیار
دامنه تغییرات
حداقل
حداکثر
چولگی
برجستگی

سلامت روان

۴۱/۲۸

۲۷

۲۰

۳۹/۱۰۳

۱۶/۱۰

۵۵

۹

۶۴

۸۴۶/۰

۵۸۴/۰

روابط بین فردی

۹۱/۱۴۷

۱۴۷

۱۴۷

۶۱/۶۵۰

۵۰/۲۵

۱۴۲

۸۴

۲۲۶

۱۱۹/۰

۱۴۲/۰

استرس

۹۴/۱۲۹

۱۲۸

۱۲۲

۸۴/۵۳۲

۰۸/۲۳

۱۳۶

۷۲

۲۰۸

۳۷۶/۰

۰۹۲/۰

نمودار ۴-۴٫ نمودار هیستوگرام متغیر سلامت روان دانشجویان

بر اساس جدول و نمودار فوق میانگین متغیر سلامت روان ۴۱/۲۸ و انحراف معیار آن ۱۶/۱۰ می‌باشد. با توجه به اینکه میزان چولگی ۸۴۶/۰ و میزان برجستگی ۵۸۴/۰ می‌باشد، داده ها چوله به راست می‌باشند. یعنی اکثر دانشجویان از نمره سلامت روان بالایی برخوردارند (با عنایت ‌به این مسئله که مقادیر بزرگ متغیر سلامت روان نشان دهنده میزان پایین سلامت روان دانشجویان می‌باشد). نمودار جعبه ای زیر نیز موید این مسئله است. زیرا چند مشاهده پرت در مقادیر بالا وجود دارد و بیشتر مقادیر متغیر سلامت روان پایین می‌باشند.

نمودار ۴-۵٫ نمودار هیستوگرام متغیر روابط بین فردی دانشجویان

بر اساس جدول و نمودار فوق میانگین متغیر روابط بین فردی ۹۱/۱۴۷ و انحراف معیار آن ۵۰/۲۵ می‌باشد. با توجه به اینکه میزان چولگی ۱۱۹/۰ و میزان برجستگی ۱۴۲/۰ می‌باشد، داده ها چوله به راست می‌باشند. یعنی اکثر دانشجویان از نمره روابط بین فردی بالایی برخوردارند (با عنایت ‌به این مسئله که مقادیر بزرگ متغیر روابط بین فردی نشان دهنده میزان پایین روابط بین فردی دانشجویان می‌باشد). البته این میزان چولگی چندان زیاد نیست و اندکی به حالت تقارن شباهت دارد. نمودار جعبه ای زیر نیز موید این مسئله است. زیرا به جز چند مشاهده پرت در مقادیر بالا، بیشتر مقادیر متغیر روابط بین فردی حالت تقارن دارند.

نمودار ۴-۶٫ نمودار هیستوگرام متغیر استرس زندگی دانشجویی

بر اساس جدول و نمودار فوق میانگین متغیر استرس زندگی دانشجویی ۹۴/۱۲۹ و انحراف معیار آن ۰۸/۲۳ می‌باشد. با توجه به اینکه میزان چولگی ۳۷۶/۰ و میزان برجستگی ۰۹۲/۰ می‌باشد، داده ها چوله به راست می‌باشند. یعنی اکثر دانشجویان از استرس زندگی دانشجویی بالایی برخوردارند (با عنایت ‌به این مسئله که مقادیر کوچک متغیر استرس زندگی دانشجویی نشان دهنده میزان پایین استرس زندگی دانشجویی می‌باشد). نمودار جعبه ای زیر نیز موید این مسئله است. زیرا چند مشاهده پرت در مقادیر بالا وجود دارد و بیشتر مقادیر متغیر استرس زندگی دانشجویی بالا می‌باشند.

نمودار ۴-۷٫ نمودار جعبه ای متغیرهای پژوهش

۴-۴- بررسی فرضیات تحقیق:

فرضیه اصلی تحقیق:

۴-۴- ۱- آیا روابط بین فردی و استرس زندگی دانشجویی بر سلامت روان دانشجویان دانشگاه شهید باهنر اثر دارد ؟

فرضیه اهم (۱): روابط بین فردی و استرس زندگی دانشجویی بر سلامت روان دانشجویان دانشگاه شهید باهنر اثر دارد.

برای بررسی این فرضیه از آزمون رگرسیون استفاده شده است. در این آزمون، فرض صفر و فرض مقابل به صورت زیر است:

فرض صفر: روابط بین فردی و استرس زندگی دانشجویی بر سلامت روان دانشجویان دانشگاه شهید باهنر اثر ندارد. (معادله رگرسیونی معنی دار نمی باشد.)

فرض مقابل: روابط بین فردی و استرس زندگی دانشجویی بر سلامت روان دانشجویان دانشگاه شهید باهنر اثر دارد. (معادله رگرسیونی معنی دار است.)

جدول ۴-۵٫ جدول ضرایب رگرسیون روابط بین فردی و استرس بر سلامت روان

ضریب تبیین

۵۴۳/۰

ضریب تبیین تصحیح شده

۲۹۴/۰

p- مقدار

۰۰۱/۰*

* معنی دار در سطح ۰۱/۰

با توجه به اینکه ضریب تبیین ۵۴۳/۰ و ضریب تبیین تصحیح شده ۲۹۴/۰ و p- مقدار ۰۰۱/۰ است، این مدل در سطح ۰۱/۰ معنی دار می‌باشد. یعنی تأثیردو متغیر روابط بین فردی و استرس زندگی دانشجویی بر سلامت روان دانشجویان معنی دار است . با توجه به جدول ضرایب رگرسیونی معادله رگرسیون به صورت زیر است :

استرس* ۱۷۸/۰ + روابط بین فردی * ۰۹۶/۰ + ۹۸۲/۸- = سلامت روان

جدول ۴-۶٫ جدول تحلیل واریانس مدل رگرسیونی روابط بین فردی و استرس بر سلامت روان

منبع تغییرات
مجموع مربعات
درجه آزادی
میانگین مربعات
آماره آزمون
p- مقدار

رگرسیون

۶۵۹/۱۰۶۳۴

۲

Related Articles

دانلود پایان نامه های آماده |
جدول (۱-۱): نوع رفتار معلم در گروه کنترل و آزمایش

Posted on Author

«آیا نوع رفتار[۶] معلم تأثیری[۷] در نتایج[۸] ارزشیابی[۹] از دانش‌آموزان در هنگام برگزاری امتحان[۱۰] دارد؟ ۳-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق الف. اهمیت نظری: ۱٫ افزایش دانش نظری در زمینه ارزشیابی آموزشی. ۲٫ افزایش اطلاعات نظری درباره معلمان اثربخش و صلاحیت‌های و مهارت‌های معلم. ب. اهمیت عملی: کمک به مسئولان برای شناسایی مشکلات نظام […]

مقالات تحقیقاتی و پایان نامه |
قسمت 11

Posted on Author

با بروز طلاق فرزند دچار نوعی تنش ناشی از اتخاب یکی از والدین و زندگی با اوست و همچنین دچار مشکلاتی در زمینه انطباق با زندگی جدید خود می‌گردد. چرا که والدین بعد از طلاق زندگی مجزایی را شروع می‌کنند و هر کدام ممکن است مجددا ازدواج کنند و فرزند در این میان در […]

دانلود فایل های دانشگاهی –
-۱۶ -۱ چهار رویکرد اصلی یاد دهی – یادگیری را که عبارتند از :

Posted on Author

۸- روش پژوهش گروهی: این روش به وسیله شلوموشاران وبیل شاران در دانشگاه تلاویو طراحی شد. این روش در اصل یک طرح عمومی اداره کلاس درس است که بر طبق آن دانش آموزان در ‌گروه‌های کوچک، با بهره گرفتن از روش های پژوهش مشارکتی، بحث های گروهی و برنامه ریزی مشارکت فعالیت می ‌کنند […]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...