مقالات تحقیقاتی و پایان نامه ها – معیار ۵- فرآیندها، محصولات و خدمات – 9 |
۱- الف) استراتژیها مبتنی بر ارزیابی، تحلیل و درک نیازها و انتظارها ی ذینفعان و محیط بیرونی است.
۲- ب) استراتژیها مبتنی بر ارزیابی، تحلیل و درک عملکرد درونی و قابلیتهای سازمانی است.
۲- ج) استراتژیها و خطمشیهای پشتیبان آن تدوین، بازنگری و بهروز میشود.
۲- د) استراتژیها و خطمشیهای پشتیبان آن، با ذینفعان در میان گذاشته شده و اجرا و پایش میشود.
معیار۳- کارکنان
معیار کارکنان نشان میدهد که سازمانهای متعالی چگونه کارکنان خود را به عنوان سرمایه های انسانی ارج مینهند و فرهنگی را ایجاد میکنند که دستیابی به منافع طرفین از طریق هم سویی اهداف فردی و سازمانی میسر شود. این معیار هم چنین به چگونگی توسعه قابلیتها، ترویج عدالت و برابری، برقراری ارتباط، تشویق، قدردانی و مراقبت کارکنان در جهت ایجاد انگیزه و تعهد به منظور قادر ساختن آن ها برای استفاده از دانش و مهارتهای خود در راستای منافع سازمان میپردازد.
۳-۱) برنامه های کارکنان، استراتژی سازمان را پشتیبانی میکند.
۳-۲) دانش و قابلیت های کارکنان توسعه مییابد.
۳- ۳) کارکنان، همسو شده، مشارکت داده شده و توانمند میشوند.
۳-۴) کارکنان در سراسر سازمان به طور مؤثر ارتباط برقرار میکنند.
۳- ۵) خدمات کارکنان جبران شده واز آنان قدردانی و مراقبت میشود.
معیار ۴- شراکت ها و منابع
معیار شراکت ها و منابع نشان میدهد که سازمانهای متعالی شراکتهای بیرونی، تامینکنندگان و منابع درونی را به منظور پشتیبانی از استراتژی و خطمشیها و اجرای اثربخش فرآیندها، برنامهریزی و مدیریت میکنند. این سازمانها از مدیریت اثربخش پیامدهای زیست محیطی و اجتماعی ناشی از شراکتهای بیرونی، تامین کنندگان و منابع درونی اطمینان مییابند.
۴-۱) شرکا و تأمین کنندگان، در جهت دستیابی به منافعمشترک و پایدارمدیریت می شوند.
۴-۲) منابع مالی برای تضمین موفقیت پایدار مدیریت میشوند.
۴- ۳) داراییهای فیزیکی و منابع طبیعی به روشی پایدار مدیریت میشوند.
۴-۴) فناوری برای پشتیبانی از تحقق استراتژی مدیریت میشود.
۴- ۵) اطلاعات و دانش برای پشتیبانی از تصمیم گیری اثربخش و ایجاد قابلیت سازمانی، مدیریت میشوند.
معیار ۵- فرآیندها، محصولات و خدمات
سازمانهای متعالی فرآیندها، محصولات و خدمات خود را به منظور خلق ارزش فزاینده برای مشتریان و سایر ذینفعان خود طراحی و مدیریت کرده و بهبود میبخشند.
۵-۱) فرآیندها به منظور بهینه سازی ارزش برای ذینفعان، طراحی و مدیریت میشوند.
۵-۲) محصولات و خدمات به منظور خلق ارزش بهینه برای مشتریان توسعه مییابند.
۵-۳) محصولات و خدمات به طور اثربخش، بازاریابی میشوند.
۵-۴) محصولات و خدمات تولید، تحویل و مدیریت میشوند.
۵- ۵) روابط با مشتریان مدیریت شده و ارتقا مییابد.
معیار۶- نتایج مشتری
معیار نتایج مشتری، نشان میدهد که سازمان های متعالی در رابطه با جاری سازی موفق استراتژی و خطمشیهای پشتیبان مبتنی بر نیازها و انتظارهای مشتریان به چه نتایجی دست یافتهاند. آن ها برداشتهای مشتریان، شاخصهای عملکردی و دستاوردهای مرتبط با رویکردها را در دوره های زمانی متناسب، اندازهگیری و تحلیل میکنند.
۶- ۱) برداشتها: نشاندهنده درکی است که مشتریان از اجرای رویکردهای مرتبط با مشتری دارند و بیانگر میزان اثربخشی این رویکردها در جهت تحقق استراتژی سازمان در این زمینه است.
این برداشت ها ممکن است از منابع مختلفی از جمله نظرسنجی از مشتریان، گروههای تمرکز، رتبه بندی فروشندگان، تشکرها، شکایتها و مصاحبه های ساخت یافته به دست آیند.
۶-۲) شاخص های عملکردی: مجموعهای از شاخص های درونی هستند است که به منظور پایش، تحلیل، بهبود فرآیندها و پیشبینی برداشتها درارتباط با رویکردهای مرتبط با مشتری به کار گرفته میشود و بیانگر میزان کارائی و اثربخشی و این رویکردها است.
معیار ۷- نتایج کارکنان
معیار نتایج کارکنان، نشان میدهد که سازمان های متعالی در رابطه با جاری سازی موفق استراتژی و خطمشیهای پشتیبان مبتنی بر نیازها و انتظارهای کارکنان و اجرای رویکردهای مرتبط با مدیریت کارکنان به چه نتایجی دست یافتهاند. آن ها برداشتهای کارکنان، شاخصهای عملکردی و دستاوردهای مرتبط با رویکردها را در دوره های زمانی متناسب، اندازهگیری و تحلیل میکنند.
۷-۱) برداشتها: نشاندهنده درکی است که کارکنان از اجرای رویکردهای مرتبط با مدیریت کارکنان به عنوان سرمایه های انسانی سازمان دارند و بیانگر میزان اثربخشی این رویکردها در جهت تحقق استراتژی سازمان در این زمینه است. این برداشتها، رضایت و انگیزش کارکنان را ارزیابی میکنند و ممکن است از منابع مختلفی از جمله نظرسنجیها، گروههای تمرکز، مصاحبه ها و ارزشیابیهای ساخت یافته به دست آیند.
۷-۲) شاخصهای عملکردی: مجموعهای از شاخص های درونی هستند است که به منظور پایش، تحلیل، بهبود فرآیندها و پیشبینی برداشتها درارتباط با رویکردهای مرتبط با مدیریت کارکنان به عنوان سرمایه های انسانی به کار گرفته میشود و بیانگر میزان کارائی و اثربخشی این رویکردها است.
معیار ۸- نتایج جامعه
معیار نتایج جامعه، نشان میدهد که سازمان های متعالی در رابطه با جاری سازی موفق استراتژیها و خطمشیهای پشتیبان و اجرای رویکردهائی به منظور تحقق مسئولیتهای اجتماعی، به چه نتایجی دست یافتهاند. آن ها برداشتهای ذینفعان، شاخصهای عملکردی و دستاوردهای مرتبط با رویکردها را در دوره های زمانی متناسب، اندازهگیری و تحلیل میکنند.
۸-الف) برداشتها: نشاندهنده درکی است که جامعه و ذینفعان ذیربط، از اجرای رویکردهای مرتبط با مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان دارند و بیانگر میزان اثربخشی این رویکردها در جهت تحقق استراتژی سازمان در این زمینه است. این برداشتها ممکن است از منابع مختلفی از جمله نظرسنجیها، گزارشها، مقالات، نشستهای عمومی، سازمانهای غیردولتی، نمایندگان جامعه و مسئولین دولتی به دست آید.
۸-ب) شاخصهای عملکردی: مجموعهای از شاخصهای درونی هستند که به منظور پایش، تحلیل، بهبود فرآیندها و پیشبینی برداشتها درارتباط با رویکردهای مرتبط با مسئولیتهای اجتماعی به کار گرفته میشود و بیانگر میزان کارائی و اثربخشی این رویکردها است.
معیار ۹ – نتایج کلیدی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 03:50:00 ق.ظ ]
|