پس از تعریف مسئله، تعریف واژه ها، مفاهیم توسعه علم و تکنولوژی و سیاست‌های آن و وضع کشورهای مختلف و ایران، یک دسته بندی جامع و جدید از محتوای سیاست‌های علوم و تکنولوژی ارائه داده است.

علاقه بند (۱۳۸۶)در تحقیق خود با ارائه یک مدل مفهومی، فرایند چهار مرحله ای مدیریت دانش را به سه مرحله ی خلق و کاربری دانش، انتقال و تسهیم دانش، جذب و ذخیره دانش تقلیل داد(امیدی، ۱۳۸۷).

حسنی کاخکی و قلی پور(۱۳۸۶) طی تحقیقی با عنوان، رفتار شهروندی سازمانی به گامی دیگر در جهت بهبود عملکرد سازمان در قبال مشتری بر داشته اند. در این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی به عنوان متغیر مستقل و ادراک مشتری از کیفیت خدمات، رضایت مشتری، ثبات رفتاری و وفاداری مشتری به عنوان متغیرهای وابسته، از آزمون همبستگی اسپیرمن و مدلا معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می‌دهد که رفتارهای شهروند ی سازمانی در ادراک مشتری از کیفیت خدمات، رضایت و ثبات رفتاری و وفاداری اهمیت خاصی دارد.

افرازه (۱۳۸۶) در کار خود تحت عنوان آشنایی با مدیریت دانش با تأکید بر ارکان سه گانه مدیریت دانش یعنی انسان، فرایند و فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشته است که برای اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش لازم است تا همزمان و یکپارچه به انسان، فرایند و فناوری توجه نمود و در نهایت پیشنهادهایی برای ارتباط بین این ارکان ارائه نموده است(حمیدی به نقل از افرازه ۱۳۸۶).

و نیز پایان نامه کارشناسی ارشد آقای کامران فلاح همت آبادی با عنوان « تاثیر فناوری اطلاعات بر مسائل ساختاری سازمانی و رسمیت سازمانی» نام برد:

محقق معتقد است در پیچیدگی سازمان بحث سطوح سازمانی را داریم و فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از ویژگی های مهمی که دارد مسئله کاهش افراد در یک سازمان است. فناوری‌های جدید به کاهش کاغذ بازی و دوباره کاری می‌ انجامد. باعث کاهش تعداد افرادی می شود که در گذشته کارهای ساده و مشترک را به طور موازی انجام می‌دادند. او نتیجه می‌گیرد که بین فن آوری اطلاعات و عدم تمرکز مدیران میانی رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد، همچنین بین فناوری اطلاعات و کاهش رسمیت سازمانی رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد. او می افزاید فناوری اطلاعات با تمام رشدی که در چند سال اخیر داشته، هنوز نتوانسته بر تصمیم گیری مدیریت عالی در بعد استراتژیک، نقش خاصی را ایفا کند.

و همچنین پایان نامه رضا قائدی تحت عنوان « کاربرد تکنولوژی اطلاعات در سازمان » در دانشگاه علم و صنعت سال ۱۳۷۶ اشاره کرد .

محقق با اشاره به اینکه تکنولوژی اطلاعات به عنوان برآورده ساختن نیازهای اطلاعاتی برای فعالیت های اجتماعی ، اقتصادی و مدیریتی است مطرح نموده که منطق به کارگیری اطلاعات در قالب سیستم های اطلاعاتی مختلف پذیرفتنی است، که بایستی با کاربرد این سیستم ها که روح به کارگیری اطلاعات است آشنائی مختصری داشت و با بررسی فرصت ها و منابع اطلاعاتی سازمان با در نظر گرفتن تکنولوژی اطلاعات می توان بر مشکلاتی از قبیل تمرکزگرایی، استانداردسازی، تمرکززدایی، جنبه‌های فنی نرم افزار، کوچک سازی و محدودیت ها ی اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، و نیز مشکلات تامین همکاری و مشارکت کارمندان فائق آمد.

۲ـ۱ـ۲ـ پژوهش‌های خارج کشور

در پژوهشی رودو لفو باگیو[۳] (۲۰۰۴) استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را در صنعت هتلداری ایتالیا مورد مطالعه قرار داده است. وی در این مطالعه با بهره گرفتن از روش دلفی فعالیت های اصلی یک هتل را که نیازمند پشتیبانی فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند شناسایی نموده و سپس اولویت آن ها را از جهت تحت پوشش قرار گرفتن و به کارگیری تعیین نموده است. هتل های متوسط کشور ایتالیا جامعه وی را تشکیل می‌دادند که وی نمونه مورد نظر خود را از بین آن ها انتخاب ‌کرده‌است. جمع‌ آوری اطلاعات از طریق توزیع پرسشنامه ( که حاوی سؤالاتی ‌در مورد نظرات و رویکرد کارکنان هتل ها نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات) در هتل های متوسط کشور ایتالیا در سطح پایینی قرار دارد و علت اصلی این امر ترس آن ها از بروز مشکلات و از دست رفتن منابع و اطلاعات بوده است.

می سنگ (۲۰۰۸) در تحقیق خود بر روی شرکت ها ی تایوانی رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت دانش را بررسی کرد و ‌به این نتیجه رسید که بین فناوری اطلاعات و مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد.

هیم و پنگ (۲۰۰۹) استفاده از فناوری اطلاعات را در شرکت های برتر انگلستان اندازه گرفتند و ‌به این نتیجه رسیدند که استفاده از فناوری اطلاعات با عملکرد، ساختار و آموزش رابطه معناداری وجود دارد.

براین و استانک (۲۰۰۹) در تحقیق خود بر روی مدیران شرکت ها ی الکترونیکی، ‌به این نتیجه رسیدند که بین مدیریت دانش و عملکرد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.

نیلز(۲۰۱۰) در بررسی وضعیت مدیریت دانش در صنعت آفریقای جنوبی ‌به این نتیجه رسید که فناوری اطلاعات و ارتباطات، می‌تواند در تقویت مدیریت دانش مؤثر باشد.

در بین تحقیقات انجام شده مرتبط با پژوهش از بین تحقیقات خارجی می توان به تحقیقات دووت و همکارانش اشاره کرد ، دووت و همکارانش به بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر مشخصه‌ های سازمانی پرداختند و نتایج خود را تحت عنوان پیامدهای سازمانی حاصل از کاربرد فناوری اطلاعات ارائه کردند.

آن ها معتقدند که فناوری اطلاعات با دو ویژگی کارایی و هم افزایی اطلاعات بر مشخصه‌ های سازمانی تاثیر گذاشته و منجر به پنج پیامد سازمانی می شود که این پیامدها عبارتند از:

“توانمند سازی نیروی انسانی، رمزگذاری مبتنی بر دانش ، افزایش حیطه سازمان، افزایش کارایی و افزایش خلاقیت و نوآوری. در زیر مجموعه مشخصات سازمانی ابعادی که مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از: ساختار، اندازه، یادگیری، فرهنگ و روابط بین سازمانی” (دووت و همکاران، ۲۰۰۱، ۳۲).

و همچنین می توان به بررسی و پژوهش لوک و میکالوپولوس[۴] اشاره کرد آن ها با بیان اینکه به طور وسیعی در ادبیات مدیریت این عقیده وجود دارد که فناوری اطلاعات در مدرنیزاسیون اداری و خصوصاً در بهبود بهره وری سازمانی دارای نقش اصلی است.این مطالعه منجر به ارائه خطوط راهنمای زیل، یعنی استراتژی ادارات عمومی یونان در بهره گیری از فناوری اطلاعات گردید:

“۱ـ استفاده منسجم تر و وسیعتر از فناوری اطلاعات در ادارات عمومی می‌تواند به میزان قابل توجهی در دستیابی به اهداف نوسازی اداری و ارتقاء بهره گیری مفید واقع گردد.

۲ـ استفاده مطلوب تر و وسیع تر از (ICT) در این حوزه از انجام کارها به صورت دستی تا حد زیادی می کاهد و منابع انسانی را آزادتر می‌کند.

۳ـ برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت بهبود کارکردهای استراژیک یعنی جائیکه در حال حاضر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در حداقل قرار دارد بیشترین تلاش باید انجام گیرد”(لوک و میکالوپولوس،۱۹۹۴، ۱۸۳ـ۲۰۸).

۲ـ۲ـ بخش دوم : مرور تاریخی

۱ـ۲ـ۲ـ تاریخچه فناوری اطلاعات و ارتباطات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...