مقالات تحقیقاتی و پایان نامه | ۳-۲ بررسی نظام گمرکی در ایران – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
در مواردی که نتوان ارزش گمرکی را بر مبنای ارزش معاملاتی آن تعیین کرد، از یکی از شیوه های ذیل استفاده میگردد:
۱- ارزش معاملاتی کالاهای یکسان
۲- ارزش معاملاتی «کالاهای مشابه»
۳- روش «ارزش استنباطی»
۴- روش «ارزش محاسباتی»
۵- روش «بررسی معکوس»
شیوه های تعیین ارزش فوق بر اساس سلسله مراتب اعمال میگردند.
مزایای اجرای توافقنامه
هدف این توافقنامه فراهم آوردن سیستم واحد با ویژگیهای عادلانه، یکسان و یکنواخت برای تعیین ارزش کالاهای وارده به گمرکات میباشد. سیستمی که با واقعیتهای تجاری متناسب بوده و اعمال ارزش گمرکی اختیاری یا غیرواقعی را غیرقانونی میداند. این توافقنامه، با تعریف شفاف از ارزش، بیان میدارد که تعیین ارزش گمرکی تا آنجا که امکان دارد، باید مبتنی بر قیمت واقعی کالاها باشد.
با تعیین ارزش بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی بر پایه شیوه ارزش معاملاتی و تعدیل قیمتها بر اساس اطلاعات عینی و کمی، این توافقنامه شفافیت، قابلیت پیش بینی و ثبات تجارت را فراهم می کند و ضمن تسهیل تجارت بین المللی، سازگاری و مطابقت با قوانین و مقررات ملی را نیز تضمین می نماید.
تا اول ژوئن سال ۲۰۰۰، تعداد ۷۸ کشور عضو «سازمان جهانی تجارت» متقاضی عضویت در این توافقنامه بودند.[۱۴]
۲-۲۳ نتیجهگیری
سازمان تجارت جهانی، نه یک سازمان اهریمنی و نه فرشته نجات کشورهای در حال توسعه و طبقات فقیر جوامع است. این سازمان برای گسترش تجارت خارجی در سطح بینالملل به وجود آمد و نه برای تعادل طبقاتی، ابقاء و گسترش حقوق بشر، حمایت از محیط زیست و سایر مسائل مهمی که حتی ممکن است کلیدی باشند. دستیابی و عضویت سازمان تجارت جهانی برای هیچ کشوری داروی شفابخش تمامی امراض سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن کشور نیست، ولی میتوان گفت که گامی بلند در جهت بهسازی ساختار اقتصادی و رشد اقتصادی کشورهاست. باید دانست که عضویت ایران یک امر فوری و آنی نیست و این فرایند با خوشبینانهترین حالت روند، حداقل روند پنج سالهای را در پی خواهد گرفت، که تا آن زمان حتی مشخص نیست که این سازمان بتواند به حیات خود ادامه دهد.
فرایند طولانی مدت عضویت ایران فرصتی است که سیاستگذاران اقتصادی به بهبود ساختار اقتصاد ایران و بهرهوری و کارایی و از بین بردن رانت و انحصار که با عضویت در تجارت جهانی برچیده میشوند، بپردازند. در این رهگذر، پیگیری عضویت حداقل بهانهای بر بهبود سیستمهای کنترل بهرهوری و افزایش راندمان در اقتصاد کشور خواهد بود. ویژگیهای اساسی کشورمان از لحاظ منابع انسانی، اقتصادی و … در شرایطی بسیار مطلوب و در بسیاری موارد منحصر به فرد قرار دارد و این استعداد و توانایی وجود دارد که بتواند به سرعت خود را به سطوح بالای رقابت در عرصه اقتصادی برساند. این امر نیازمند یک پشتکار جدی در عرصه مدیریتی و کارشناسی در سطح ملی است. تاریخ ایران گاهی بر استعداد و توانایی کشورمان برای حضور در عرصه اقتصاد جهانی است.
قدمهای اساسی همچون رویکرد موجود در سند چشمانداز توسعه کشور و اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، نقش اساسی در افزایش ظرفیت توان رقابتی کشور در تعامل جدیتر با اقتصاد بینالملل خواهند داشت و برنامه چهارم نیز در جهت همپیوندی ایران با اقتصاد بینالملل قرار گرفته است و بستری برای تسریع توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشورمان میباشد.
در این میان کاهش تهدیدها و آسیبهای پیشگرفته و استفاده از فرصتها و تقویت آن، زمینه مناسبی برای کاهش آثار منفی حضور در اقتصاد بینالملل و از جمله عضویت در سازمان تجارت جهانی است.
نکته آخر آنکه مناسب است، تاثیرات مثبت و منفی عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی بر بخشهای مختلف اقتصاد کشور از سوی کارشناسان ذیربط مورد تحقیق و بررسی کارشناسی قرار گیرند تا ابعاد تاثیرگذاری عضویت در سازمان تجارت جهانی بر اقتصاد کشور تبیین گردد؛ به طور مثال در زمینه صادرات و واردات، اشتغال، تولید، تراز پرداختها، سیاستهای ارزی، سرمایهگذاری بخش کشاورزی و صنعت. همچنین در خصوص کاهش اثرات منفی عضویت ایران، برنامهریزی شود.[۱۵]
فصل سوم
بررسی نظـام گمرکی در ایـران
۳-۱ مقدمه
سازمان جهانی گمرک، اجلاسی است که در آن هیاتهای نمایندگی اعضا جمع آمده و می توانند موضوعات مختلف گمرکی در یک سطح برابر حل و فصل نمایند. هر عضو یک نماینده و یک رأی دارد. سازمان برای اعضای خود مجموعه ای از کنوانسیونها و سایر ابزارهای بین المللی را ارائه می کند. اعضای سازمان جهانی گمرک همچنین می توانند از مزایای کمکهای فنی و خدمات آموزشی که توسط دبیرخانه سازمان یا با مشارکت آن تدارک و ارائه می شود، بهرهمند شوند. این سازمان توسط شورا و کمیسیون خط مشیگذاری (۲۴ عضو) و با مشاوره مالی از جانب کمیته مالی (۱۷ عضو) اداره می شود. سازمان جهانی گمرک به وسیله کمیتهها و دبیرخانه به کار خود ادامه میدهد و کارهایی را که شورا به طور سالانه به عنوان طرح راهبردی سازمان جهانی گمرک ۱ تصویب می کند، به انجام میرساند. سازمان جهانی گمرک در راستای اجرای مأموریت خود:
ابزارهای بین المللی را برای به کارگیری هماهنگ و یکسان رویه ها و سیستمهای کارا و ساده شده گمرکی حاکم بر نقل و انتقال کالاها، مسافران و وسایل نقلیه در طول مرزهای گمرکی ایجاد، حفظ، حمایت و گسترش میدهد.
تلاش های اعضا برای همگامی و پیروی از مقرراتشان را از طریق کوشش درجهت به حداکثر رساندن سطح اثربخشی همکاری اعضا با یکدیگر و با سازمان های بین المللی باهدف مبارزه با تخلفات گمرکی و سایر تخلفات معاملاتی، تقویت می نماید.
از طریق گسترش ارتباطات و همکاریهای میان اعضاء و با سایر سازمان های بین المللی، ترویج درستکاری، توسعه منابع انسانی، شفافسازی، بهبود مدیریت و روشهای کاری گمرکات و بهره گیری از بهترین شیوه ها، به اعضا در تلاشهایشان برای مواجهه با چالشهای جدید محیط تجاری و تطابق با شرایط در حال تغییر، کمک می نماید.
این سازمان جهانی ازجمله اقداماتی در زمینه گمرک انجام داده است میتوان به هماهنگ کردن رویه های گمرکی در سطح جهانی پیشرفتهایی داشته است. این تلاشها با موفقیتهای قابل توجهی قرین بوده است.
۳-۲ بررسی نظام گمرکی در ایران
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 03:48:00 ق.ظ ]
|