در نظر گیدنز بدن جایگاه و هویت شخصی است. شخص با کنترل منظم بدن خود هویت شخصی خود را حفظ می­ کند. از نظر او رژیم­های غذایی، پوشاک، و هر نوع تغییر در بدن آشکارا وسیله­ای برای عرضه نماد خویشتن است و بدن نقطه­ای برای ساختن خود تعریف شده است. شخص دست به انتخاب می­زند اگر فرد خود را متناسب با روایت زندگی نامه­اش نداند دچار احساس شرمسازی می­ شود و می­خواهد تأیید دیگران را به دست آورد. پس به نظر می­رسد تصور افزایش تأیید دیگران بر گرایش زنان به عمل زیبایی مؤثر است. (گیدنز[۹۴]۷، ۱۳۸۵)

به نظر هومنز افراد در زندگی خود به دنبال مطلوب واقع شدن هستند در هر وضعیتی، رفتاری را از خود بروز می­ دهند که کمترین ضرر و بیشترین پاداش را داشته باشند. پس به نظر می­رسد جذب جنس مخالف بر گرایش زنان به عمل زیبایی مؤثر است. (ادیبی و انصاری، ۱۳۸۳)

درک افراد از خودشان و درک دیگران از آن­ها ناشی از تأثیر ارزش­های فرهنگی است برای مثال وقتی ارزش در جامعه بر جذابیت فیزیکی قرار گرفت، همان گونه که دیگران به جذابیت نیز اهمیت می­ دهند فرد نیز تحت تأثیر فرهنگ اجتماع خویش ارزشمندی را در داشتن فیزیک بدنی جذاب خواهد دید. چنانچه بعضی رفتارها یا ویژگی­ها را کم اهمیت و کم ارزش تلقی کند، افراد متعاقب آن در قضاوت درباره خود و دیگران تحت آن ویژگی­ها نخواهند بود. (جکسون[۹۵]۱، ۲۰۰۲)

وبلن، پدیده مد را به کمک انگیزش­های اجتماعی رفتار رقابت آمیز تبیین کرد. از نظر او مد مختص طبقه بالای جامعه است که برای کسب درآمد مجبور به کار نیستند. وقتی مد در سطح جامعه توسعه یابد توسط طبقات پایینتر تقلید می­ شود البته در این میان قشر بالا می­ کوشد به سرعت معیارها و ارزش­های خود را مارکدار کند تا تفاوت و برتری خود را به دیگران نمایان سازد. پس به نظر می­رسد تصاویر مندرج در ژورنال­ها و مجلات و عمل جراحی توسط هنرپیشه های داخلی و خارجی بر گرایش زنان به عمل زیبایی مؤثر است. (فاضلی، ۱۳۸۲)

از روش­های دیگری که از سوی جوانان برای تغییر در تصویر بدنی استفاده می­ شود، جراحی زیبایی است که به نظر می­رسد در ۵۰ سال اخیر این روش به فراوانی مورد استفاده قرار گرفته است (صفارزاده، ۱۳۷۶). شاید دلیل عمومیت فراگیر استفاده از جراحی زیبایی، وجود چندین عامل باشد که از جمله آن ها، تنوع طلبی، امکان پذیری تغییر در صورت، حداقل نارضایتی، ماندگاری تغییر و تمرکز فزاینده رسانه­های جمعی بر تصویر بدنی در سال­های اخیر باشد. در میان همه این عوامل آنچه مورد تأیید همه پژوهشگران در انگیزه تمایل به جراحی زیبایی ‌می‌باشد نارضایتی از تصویر بدنی است. (پونتی، ۲۰۰۸)

پروزینسکی[۹۶]۲ و ادگرتون[۹۷]۳ بر این باورند که در واقع جراحی زیبایی، جراحی زیبایی تصویر بدنی است و با بهبود بخشیدن به بدن توسط جراحی، بهبود روان شناختی صورت می­پذیرد. (سارور، وادن، پرتشوک و ویتاکر، ۱۹۹۸)

‌در مورد پیش آگهی انجام عمل جراحی در افرادی که بد شکلی مختصری دارند، نشان داده شده است حتی افراد با بد شکلی کوچک نیز از عمل جراحی سود می­برند و پس از عمل جراحی احساس بهتری نسبت به خود دارند؛ ولی تصمیم گیری ‌در مورد انجام جراحی روی افراد با ظاهر بهنجار دشوار است. در این افراد نبود رضایت ‌در مورد ظاهر، پس از عمل جراحی نیز ادامه پیدا خواهد کرد و امکان تقاضای دوباره جراحی وجود دارد. (سارور، وادن، پرتشوک و ویتاکر، ۱۹۹۸)

۲-۳-۳ انواع جراحی پلاستیک

۲-۳-۳-۱ جراحی بینی

ایران از نظر تعداد جراحی زیبایی بینی در دنیا اول است و پس از ایران کشورهای امریکا، انگلستان و فرانسه در ردیف­های بعدی تعداد عمل­های جراحی زیبایی بینی قرار دارند. به تغییر شکل بینی با کاهش یا افزایش اندازه، برداشتن برآمدگی، جمع کردن پره­های بینی، تغییر زاویه بین لب بالایی و بینی یا تغییر شکل نوک یا برآمدگی بینی جراحی بینی گفته می­ شود. رایج ترین نوع جراحی پلاستیک در کشور هم که حدود ۷۰ درصد از جراحی­های پلاستیک را به خود اختصاص می­دهد مربوط به بینی است. البته بخش بسیار زیادی از این جراحی­ها هم مربوط به عمل زیبایی بینی می­ شود و بسیاری از جراحی­های بینی در کشور تنها جنبه ظاهری و زیبایی دارند نه به خاطر مشکلات تنفسی. بر اساس نظر کارشناسان ۹۵ درصد متقاضیان جراحی بینی را زنان و دختران گروه سنی ۱۴ تا ۴۵ سال تشکیل می­ دهند و سهم مردان هم پنج درصد است. البته برخی از بررسی­ های انجام گرفته نشان می­دهد درصد بسیار زیادی از افرادی که بینی خود را جراحی ‌می‌کنند از چهره خود بعد از عمل راضی نیستند و دوباره اقدام به جراحی ‌می‌کنند و تنها ۱۰ درصد افراد چهره بعد از عمل خود را دوست دارند. هم چنین تعداد بسیار زیاد جراحی بینی و همچنین وجود مؤسسه­های غیرقانونی زیبایی باعث شده عوارض این نوع جراحی هم در کشور بالا برود. (روزنامه شرق، ۱۳۸۹)

«دکتر محسن نراقی» عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی و عضو آکادمی جراحان پلاستیک و ترمیمی صورت امریکا گفته به علت افزایش جراحی­های پلاستیک بینی در ایران و افزایش تعداد متقاضیان آن، ما ‌هر روزه با افزایش عوارض این جراحی­ها هم از نظر عملکردی و هم ظاهری مواجه هستیم. البته یکی از متخصصان روانشناسی معتقد است برخی از افراد به علت ابتلا به وسواس و افسردگی، احسـاس ناخوشایندی از چهره شان دارند که اقدام به جراحی زیبایی ‌می‌کنند.

دکتر سید سعید صدر روانپزشک استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفته در کشور ما متاسفانه به غیر از تعداد خیلی کمی از جراحان پلاستیک بیـنی که به طور مستقیم با روانپزشکان ارتباط دارند، بقیه جراحان برای انجام این جراحی با روانپزشکان هیچ مشورتی نمی­کنند. (روزنامه شرق، ۱۳۸۹)

۲-۳-۳-۲ تزریق بوتاکس

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...