مقاله های علمی- دانشگاهی – ۳-۵-روش تجزیه و تحلیل داده ها : – 3 |
بین مدیریت دانش و چابکی، ارتباط معنی دار این عوامل را نشان داده، در خصوص ارتباط و تاثیر عناصر مدیریت دانش بر اقدامات چابکی سازمانی نتایج نشان داد که در اکثر موارد بین عناصر مدیریت دانش و اقدامات چابکی سازمانی ارتباط معنی داری وجود داردنشان دادند که فرهنگ یادگیری تأثیرمثبت و معناداری بر چابکی سازمانی و مدیریت دانش دارد. در حالی که، در این پژوهش اثر مدیریت دانش بر چابکی سازمانی با کنترل نقش فرهنگ یادگیری، مورد تأیید قرار نگرفت.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱-روش پژوهش:
پژوهش حاضر از نظر روش توصیفی به شیوه پیمایشی میباشد و از نظر نوع هم از روش کتابخانه ای و هم روش میدانی ویا ترکیبی از هر دو استفاده می شود. در این پژوهش ابزار جمع آوری داده برای جمع آوری ادبیات ازروش کتابخانه وبرای گرد آوری داده های تحقیق از روش میدانی استفاده میکنیم که در آن از یک گروه خاص از افراد خواسته می شود تا به تعدادی از سؤالهای خاص پاسخ دهند مهمترین هدف چنین پژوهشی توصیف صفت یک جامعه است.این پژوهش به منظور کشف واقعیت های موجود یا آن چه که هست انجام می شود در واقع این پژوهش به منظور توصیف کردن یک جامعه تحقیقی در زمینۀ توزیع یک پدیدۀ معین انجام می شود.به همین دلیل محقق در مورد علت وجود توزیع بحث نمی کند بلکه تنها به چگونگی آن در جامعه مورد پژوهش به منظور توصیف کردن یک جامعه تحقیقی در زمینه توزیع یک پدیدۀ معین انجام می شود.
۳-۲-جامعه آماری:
جامعه آماری در این پژوهش کلیه کارکنان و معلمان آموزش وپرورش ناحیه۳ کرمانشاه در سال تحصیلی۹۴-۱۳۹۳می باشد که تعداد آن ها حدود۱۳۰۰ نفر میباشد.
جدول شماره(۳-۱) تعدادمعلمان وکارکنان مرد و زن
تعدادمعلمین وکارکنان
حجم جامعه
حجم نمونه
تعدادمعلمین وکارکنان مرد
۷۰۰
۹۲
تعداد معلمین وکارکنان زن
۶۰۰
۲۰۸
جمع کل
۱۳۰۰
۳۰۰
۳-۳- نمونه آماری:
نمونه آماری نیز با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی و از طریق جدول مورگان تعداد ۳۰۰نفر از کارکنان و معلمان آموزش و پرورش ناحیه۳ کرمانشاه را در نظر گرفته شد.
۳-۴-روش گرد آوری داده ها :
در این پژوهش از دو پرسشنامه استفاده شد
۱– پرسشنامه مدیریت دانش در سال۲۰۰۹ توسط پاتریک[۱۱۰] طراحی شده و دارای ۳۸ گویه با مقیاس پنج درجه ای (کاملاً موافقم ، موافقم ، نه موافقم نه مخالفم ، مخالفم و کاملاً مخالفم) و پنج بعد اکتساب دانش،ایجاد دانش،ذخیره دانش،توزیع دانش و نگهداری دانش میباشد
امتیاز دهی و تفسیر نتایج:
برای هر گزینه(کاملاً موافقم ۵، موافقم ۴، نه موافقم نه مخالفم ۳، مخالفم ۲ و کاملاً مخالفم ۱)امتیاز در نظر می گیریم.
مجموع امتیازهای۱۳۵-۱۹۰نشان دهنده اثربخشی بالای فرایند مدیریت دانش در سازمان میباشد.
امتیاز ۸۰-۱۳۵ نشان میدهد که فرایند مدیریت دانش در سازمان تا حدودی اثربخش است.
امتیاز زیر ۸۰ نشان دهنده اثربخشی پایین فرایند مدیریت دانش در سازمان میباشد.
در این پژوهش به منظور اعتباریابی، پرسشنامه بر روی یک گروه ۳۷ نفری اجرا شد و با بهره گرفتن از فرمول آلفای کرونباخ همسانی درونی پرسشنامه ۸۶/۰ به دست آمد.
۲-پرسشنامه سنجش چابکی سازمانی:این پرسشنامه دارای ۱۶ گویه میباشد مقیاس های مورد نظر در این پرسشنامه به صورت (کاملاً موافقم ، موافقم ، نه موافقم نه مخالفم ، مخالفم و کاملاً مخالفم)میباشد.این پرسشنامه دارای چهار مؤلفه پاسخ گویی سئوالات ۱تا۴،دقت و شایستگی سئوالات۵تا۹،انعطاف پذیری سئوالات۱۰تا۱۳ و سرعت سئوالات ۱۴تا۱۶ است .روش نمره گذاری آزمون:در طبقه بندی پرسشنامه ازطیف لیکرت استفاده شده است .نحوه بارم گذاری نمرات پرسشنامه به صورت ذیل است:
(کاملاً موافقم ۵، موافقم ۴، نه موافقم نه مخالفم ۳، مخالفم ۲ و کاملاً مخالفم ۱)
اعتبار و روایی پرسشنامه چابکی سازمانی:این پرسشنامه توسط گیبسون و دمبو[۱۱۱] در سال ۱۹۸۴ تدوین شده است،ساتن و فال[۱۱۲] در سال ۱۹۹۵ پس از انجام اصلاحات لازم واعتباریابی،ان را مورد استفاده قرار دادند. این پرسشنامه از ۱۶ گویه تشکیل شده است وبر اساس مقیاس ۵ درجه ای لیکرت (کاملاً موافقم ۵، موافقم ۴، نه موافقم نه مخالفم ۳، مخالفم ۲ و کاملاً مخالفم ۱) است .ساتن وفال اعتبار این پرسشنامه را بین ۶۵/۰ تا ۷۵/۰ گزارش نموده اند.همچنین حمیدی پور( ۱۳۷۷) اعتبار این پرسشنامه را ۸۱/۰ گزارش کردهاست. در این پژوهش به منظور اعتباریابی، پرسشنامه بر روی یک گروه ۳۷ نفری اجرا شد و با بهره گرفتن از فرمول آلفای کرونباخ همسانی درونی پرسشنامه ۷۹/۰ به دست آمد.
۳-۵-روش تجزیه و تحلیل داده ها :
برای پاسخگویی به پرسش های پژوهش حاضر، داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار آماری SPSS از دو جنبه توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار میگیرد؛ در بُعد توصیفی، شاخص های آماری که محاسبه می شود، عبارتند از: فراوانی ها، درصدها، میانگین ها و انحراف معیار ها و در بُعد استنباطی از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.
فصل چهارم
ارائه وتجزیه وتحلیل داده ها
۴-۱-مقدمه
در فصل حاضر داده های گردآوری شده در خصوص سوالات پژوهش در دو سطح توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی(t استودنت تک گروهی و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به
-
- Dow ↑
-
- Baker ↑
-
- Rick Dove ↑
-
- Levy and Hazan ↑
-
- Franklin Becker ↑
-
- Nonaka and Takyshy ↑
-
- Hong ↑
-
- hasanali ↑
-
- Kalseth ↑
-
- Riege ↑
-
- Brien ↑
-
- Expertise ↑
-
- Sievby ↑
-
- Pursak ↑
-
- Wiig ↑
-
- Nonaka ↑
-
- Davenport ↑
-
- deraker ↑
-
- cnnelly ↑
-
- martini ↑
-
- Bell ↑
-
- marshal ↑
-
- kohen ↑
-
- vig ↑
-
- Drucker .p ↑
-
- bhatt ↑
-
- duffy ↑
-
- drucker ↑
-
- nonaka ↑
-
- nonaka ↑
-
- malhotra ↑
-
- Bacovitz and wiliamz ↑
-
- bohat ↑
-
- rading ↑
-
- Davenport and prusak ↑
-
- nonaka ↑
-
- peltoon ↑
-
- bergron ↑
-
- Prost and robodt ↑
-
- bhatt ↑
-
- Smith ↑
-
- cocabadse ↑
-
- Reviewingthe literature of knowledge ↑
-
- Nework model ↑
-
- Smith ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 04:19:00 ق.ظ ]
|