• دسته بندی انواع مشابه سنجه ها در یک گروه

  • محدود کردن سنجه ها و ارتباطات میان آن ها که موجب شفافتر شدن آن ها می شود.در این باره باید ارتباط شفاف در سراسر سازمان ایجاد شود تا موجب مدیریت تغییر مؤثر گردد (Papalexandris et al; 2004).چارچوب مدل کارت امتیازی متوازن مطابق شکل صفحه قبل می‌باشد.

۲-۲-۹) توسعه مفهوم کارت امتیازی متوازن توسط کاپلان ونورتن

در جدول زیر به توسعه مفهوم کارت امتیازی متوازن از نظر ابداع کنندگان آن به صورت خلاصه اشاره شده است.

جدول(۲-۴) توسعه مفهوم کارت امتیازی متوازن توسط کاپلان ونورتن( ;۲۰۱۴ Hoque)

سال/نوع تحقیق
عنوان کار تحقیقاتی
برخی زمینه‌های تحت پوشش

۱۹۹۲/مقاله

کارت امتیازی متوزان-معیاری برای اندازه گیری عملکرد

۱٫معرفی کارت امتیازی متوازن به عنوان یک روش اساسی در ارزیابی عملکرد.

۲٫کارت امتیازی متوازن یک روش مناسب برای سنجش معیار های مالی وغیر مالی عملکرد.

۳٫معرفی ۴ جنبه مالی، مشتری، فرایند های داخلی تجارت، نوآوری ویادگیری در این روش

۴٫تأکید براین نکته که کارت امتیاری متوازن یک نگاه بلند مدت رو به جلو دارد.

۱۹۹۳/مقاله

استفاده از کارت امتیازی متوازن در عمل

۱٫کارت امتیازی متوازن نه تنها روشی برای ارزیابی عملکرد است بلکه، یک سیستم ایجاد انگیزه برای دستیابی به موفقیت است.

۲٫کارت امتیازی متوازن می‌تواند بیشترین تاثیر را درایجاد فرایند های تغییر سازمانی داشته باشد.

۳٫شناسایی عوامل حیاتی در موفقیت سیستم کارت امتیازی متوازن.

۴٫طراحی سیستم کارت امتیازی متوازن متناسب با چشم انداز، فرهنگ و فناوری شرکت.

۱۹۹۶/کتاب

کارت امتیازی متوازن ترجمه استراتژی به عمل

۱٫تیدیل کارت امتیازی متوازن از یک سیستم ارزیابی عملکرد به یک سیستم سنجش دستیابی به استراتژی های سازمان.

۲٫شناسایی چهار گام اصلی در اجرای موفقیت آمیز کارت امتیازی متوازن.

۳٫طبقه بندی جدید از فرایند های داخلی تجارت و یادگیری ورشد(انتقال نوآوری به فرایند های داخلی کسب وکار ‌و اضافه کردن عنصر رشد به آموزش کارکنان).

۴٫ابعاد چهار گانه با هم نیز ارتباط علت ومعلولی دارند برخلاف قبل که فقط با استراتژی و چشم انداز مرتبط بودند.

۲۰۰۱/کتاب

سازمان متمرکز ‌بر استراتژی- چگونه کارت امتیازی باعث پایداری شرکت ها در محیط رقابتی می شود.

۱٫تبدیل استراتژی به معیار های عملیاتی(طراحی نقشه راه) ۲٫ایجاد هماهنگی برای افزایش هم افزایی در واحد های کسب وکار.

۳٫ایجاد آگاهی استراتژیک، تعریف اهداف فردی و تیمی وارزایابی متوازن از فعالیت ها.

۴٫ایجاد استراتژی به عنوان یک فراین مستمر: برنامه ریزی، بودجه بندی، بازخورد و یادگیری.

۵٫تغییرات منسجم یافته از طریق رهبری.

۲۰۰۴/کتاب

نقشه استراتژی/ چگونگی تبدیل دارایی نامشهود به دارایی مشهود

۱٫نقشه استراتژی به صورت بصری.

۲٫تشریح آنچه انجام باید انجام گیرد و آنچه نباید انجام بگیرد.

۳٫کمک می‌کند سازمان درگیر در استراتژی گردد.

۲۰۰۶/کتاب

استفاده از کارت امتیازی متوازن برای ایجاد هم افزایی در شرکت های بزرگ

۱٫هماهنگی: منبع ارزش اقتصادی.

۲٫ساختار واستراتژی شرکت.

۳٫هماهنگی استراتژی مالی و مشتری.

۴٫هماهنگی بین استراتژی های فرایند های داخلی و یادگیری و رشد (استراتژی های یکپارچه)

۵٫هماهنگی با شرکای خارجی.

۶٫مدیریت هماهنگی فعالیت ها.

۷٫هماهنگی جتمع استراتژیک

۲-۲-۱۰) اهداف ارزیابی عملکرد سازمانی

شیخ زاده به نقل از مطالعه ی که فارمر(۲۰۰۴) از ۱۴۷ سازمان خصوصی و دولتی در انگلستان به عمل آورده موارد مندرج در جدول(۲-۶)را به ‌عنوان اهداف به کارگیری ارزیابی عملکرد معرفی نموده است (بخش سمت راست جدول).

به طور کلی، می توان اهداف ارزیابی عملکرد را در سه مورد ذیل خلاصه نمود:

● تقویت حس برنامه ریزی، پاسخ گویی، مشارکت و شفافیت عملکردها

● شناسایی نقاط قوت و ضعف عملکردها

● تکامل، تعالی وبهبود مستمر عملکرد

و در مجموع می توان هدف نهایی ارزیابی عملکرد را بهبود اثربخشی سازمانی دانست (شیخ زاده;۱۳۸۸).

جدول ۲- ۵): اهداف ارزیابی عملکرد سازمان(شیخ زاده;۱۳۸۸)

دیدگاه فارمر
دیدگاه سایر محقق

    • امکان مدیریت عملیات وکنترل اثربخشی ‌و کارایی

    • توسعه ی مدیریت علمی در سازمان

    • نشان دادن ارزش کسب شده

    • تسهیل ارتباط ومدیریت اثربخش ذینفعان

    • هم راستاسازی عملیات با راهبرد

    • بهبود مستمر کیفیت

    • پشتیبانی از ‌پاسخ‌گویی‌ عمومی

    • تضمین انطباق با معیارهای شغلی

  • ایجاد انگیزش وجبران خدمات کارکنان
    • توسعه ی فرایند هدف گذاری صحیح در سازمان

    • تقویت فرایند بهبود دائمی در سازمان

    • استفاده بهینه از منابع

    • ارتقای توان سازمان در نیل به اهداف

    • تصمیم گیری دقیق تر مسئولین

    • مشخص شدن نقاط قوت وضعف عملکردها

    • افزایش مشارکت جامعه با سازمان به واسطه ی آگاهی از عملکرد

    • نهادینه شدن پذیرش تغییر

  • تحول وتعالی سازمان

۲-۲-۱۱) عملکرد شرکت ها از دیدگاه های مختلف

می توان عملکرد سازمانی را ‌بر اساس دیدگاه های مختلف زیر مورد بررسی قرار داد:

۱٫عملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتری، ۲٫عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای عوامل و ۳٫عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای مالی.

۲-۲-۱۱-۱) عملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...