مقاله-پروژه و پایان نامه – ۲-۵ ناتوانی یادگیری و مشکلات یادگیری – 9 |
۲-۵ ناتوانی یادگیری و مشکلات یادگیری
برای اینکه کودک در طبقه کودکان واجد ناتوانی یادگیری قرار گیرد و دارای شرایط استفاده از آموزش خاص باشد باید موارد زیر در نظر گرفته شود:
۱-کودک با توجه به استانداردهای تعیین شده برای سن و پایه تحصیلی خود در یکی از زمینه های بیان شفاهی، بیان نوشتاری، ادراک شنیداری، مهارت های خواندن، مهارت های درک نوشتاری، محاسبات ریاضی ، حل مسئله ریاضی به اندازه کافی موفق عمل نکند.
۲- کودک به مداخلههای انجام شده در یک یا چندین زمینه ذکر شده در بالا، با توجه به استانداردهای سنی یا پایه تحصیلی خود پاسخ مناسب و رضایت بخش ندهد.
۳- کودک الگویی از ضعفها و قوتها را در عملکرد خود با توجه استانداردهای سنی، پایه تحصیلی و سطح هوشی که توسط گروه متخصص متناسب با تعریف ناتوانی های یادگیری تعیین شده است نشان بدهد.
۴- گروه متخصص تعیین کند که یافته های به دست آمده از موارد ذکر شده در فوق نتیجه ناتوانی های حرکتی، شنیداری، دیداری، عقلی، پریشانیهای هیجانی و یا محرومیتهای فرهنگی، اقتصادی و محیطی نمی باشد.
۵- اطمینان از اینکه مشکلات موجود کودک به دلیل آموزش ناکافی در زمینه تحصیلی نمی باشد (مک کلین و همکاران،۲۰۰۹).
۲-۶ ویژگی کودکان با ناتوانی یادگیری
دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ویژگیهای گوناگونی و متنوعی دارند که همه این ویژگیها را ممکن است با یکدیگر نشان ندهند. در این قسمت مختصراً ویژگیهای رایج این کودکان بیان می شود:
۲-۶-۱ مشکلات پیشرفت تحصیلی
معمولاً بین توانایی و پیشرفت تحصیلی این کودکان هماهنگی وجود ندارد یعنی، پیشرفت آن ها متناسب با سطح هوشی و تواناییهای بالقوه آن ها نیست (هالاهان و کافمن، ۱۳۷۸).
۲-۶-۲ اشکال در زبان گفتاری
برخی از دانش آموزان در استفاده از زبان، به خصوص در استفاده اجتماعی از آن مشکل دارند. دانش آموزان ناتوان در یادگیری اغلب در تولید و دریافت کلمات و جملات ، نامناسب عمل میکنند (همان منبع).
۲-۶-۳مشکلات ادراکی، ادراکی-حرکتی و هماهنگی کلی
مطالعات نقایصی را در ادراک بینایی یا شنیداری این کودکان نشان داده اند. مشکلات آن ها به قدرت بینایی و شنیداری که در نابینایان و ناشنوایان مطرح میباشد ارتباطی ندارد. بلکه آن ها اشکالاتی در سازماندهی و پردازش محرکهای بینایی دارند. معلمان و والدین همچنین یادآور شدهاند که برخی از این دانش آموزان در فعالیتهای جسمانی که متضمن مهارت های حرکتی است مشکل دارند (احدی کاکاوند، ۱۳۷۸).
۲-۶-۴ اختلال توجه و بیش فعالی[۳۷]
دانش آموزان با ناتوانی یادگیری، حواسپرتی، تکانشگری و بیش فعالی نشان می دهند.
این افراد در تمرکز بر روی یک تکلیف برای مدت طولانی ناتوانند و در گوش دادن به دیگران شکست میخورند. مطالعات گوناگون وجود مشکلات توجه را در درصد بزرگی از کودکان ناتوان یادگیری مورد تأکید قرار داده اند. قابل قبولترین برآورد رقم ۳۳ درصد است بدین معنی که حداقل ۳۸ درصد دانش آموزان ناتوان در یادگیری در توجه مشکل دارند (شایویتز ، شایویتر[۳۸]، ۱۹۸۷ به نقل از احدی و کا کاوند، ۱۳۸۷).
کاگ و مار گولیس[۳۹] ۱۹۷۶ مشکلات توجه در کودکان با ناتوانی در یادگیری را در سه دسته طبقه بندی کرده اند:
۱- توجه کردن: بسیاری از دانش آموزان ناتوان در یادگیری، مهارت های تکلیفی ضعیفی دارند آن ها به کندی در تکالیفی که برایشان در کلاس در نظر گرفته می شود درگیر میشوند.
۲- تصمیم گیری: بیتوجهی بسیاری از کودکان ناتوان در یادگیری به تکانشی بودن آن ها مربوط می شود. محققان و کارورزان بسیاری اظهار داشته اند که این کودکان تصمیم گیرندگان تکانشی هستند. آن ها وقتی با موقعیتهای حل مسئله روبرو میشوند قبل از اینکه دیگر احتمالات را مد نظر قرار دهند بلافاصله یکی از مدلها را انتخاب میکنند.
۳- توجه پایدار: بسیاری از محققان دریافتهاند که کودکان ناتوان در یادگیری وقتی تکالیفی را شروع میکنند دچار مشکل میشوند برای مثال هنگامی که به آن ها تکالیف نسبتاً بلند داده می شود کارکرد آن ها نسبت به دانش آموزان غیر معلول سریعتر کاهش مییابد (هالاهان و کافمن، ۱۳۷۸).
۲-۶-۵ مدت زمان انجام تکلیف
یکی از جنبه های توجه، مدت زمان انجام تکالیف[۴۰] است. این مدت با محاسبه فراوانی و درصد زمانی که دانش آموز به تکلیف اختصاص میدهد، اندازه گیری می شود. حتی اگر کودکی توانایی انجام تکلیفی را داشته باشد ولی نتواند آن را به پایان برساند، ممکن است از نظر مهارت های توجه با مشکل مواجه باشد. پژوهشها نشان داده اند در طی فعالیتهای آموزشی، دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ۳۰ تا ۶۰ درصد مدت زمانی را که باید به فعالیتهای آموزشی گوناگون بپردازند به انجام تکلیف اختصاص می دهند در حالی که دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری ۶۰ تا ۸۵ درصد همان مدت زمان را به انجام تکلیف میپردازند (شکوهی یکتا، ۱۳۸۵).
۲-۶-۶ مشکلات حافظه ای، شناخت و فرا شناخت
پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که یکی از دلایل عمده نقص کودکان ناتوان در یادگیری، در تکالیف مربوط به حافظه این کودکان است که، بر عکس همتایان طبیعی خود از راهبردها استفاده نمیکنند. برای مثال، بیشتر کودکان وقتی فهرستی از لغات به آن ها داده می شود که آن ها را به خاطر بسپارند، برای خودشان لغات را مرور ذهنی میکنند و سعی میکنند آن ها را طبقه بندی کنند. دانش آموزان ناتوان در یادگیری احتمالاً از چنین راهبردهایی به طور خودکار استفاده نمیکنند (هالاهان و کافمن، ۱۳۸۷).
مشکلات فراشناختی این دانش آموزان عبارتند از:
۱- عدم آگاهی از اینکه چه مهارت ها، راهبردها و منابعی برای انجام مؤثر یک تکلیف لازم است.
۲- عدم توانایی در استفاده از مکانیزم های خود تنظیمی برای اطمینان از تکمیل موفقیت آمیز تکلیف مانند برنامه ریزی حرکات فرد، ارزیابی کارآمدی فعالیتهای گذشته، وارسی پیامدها تلاشها و رفع هر گونه مشکلی که پیش می آید (همان منبع).
۲-۶-۷ مشکلات هیجانی- اجتماعی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 04:23:00 ق.ظ ]
|