خرید متن کامل پایان نامه ارشد – قسمت 20 – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
پریس[۲۱۲] (۲۰۱۱) با هدف بررسی تاثیر آموزش حافظه فعال با بهره گرفتن از نرمافزار انبک بر هوش سیال، بعد از اینکه ۵۸ شرکت کننده را در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی کرد، افراد گروه آزمایش بیست جلسه ۲۰ دقیقهای با تکلیف انبک آموزش دیدند. نتایج پسآزمون هوش سیال تفاوت معناداری را در بین دو گروه آزمایش و کنترل نشان نداد. نوو و برژنیتز[۲۱۳] (۲۰۱۱) در پژوهشی حافظه فعال، زبان، آگاهی واج شناختی، خواندن و نوشتن، سرعت نامیدن و سرعت پردازش را برای ﭘﻴﺶبینی ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲهای ﺧﻮاﻧﺪن (رﻣﺰﮔﺸﺎﻳﻲ، درک ﻣﻄﻠﺐ و زﻣﺎن ﺧﻮاﻧﺪن) را در ﻛﻮدﻛﺎن ۶ ﺳﺎﻟﻪ ﺑﺮرﺳﻲ کردند؛ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﻌﺎل ﻛﻼﻣﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺳﻬﻢ را در ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﻫﺮ ﺳﻪ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺧﻮاﻧﺪن در ۳ ﺳﺎل ﺑﻌﺪ داﺷﺖ.
بنونتی[۲۱۴] و همکاران(۲۰۱۰) به ارزیابی فرایندهای حافظه فعال اجرایی در نارساخوانی پرداختند. هدف از این مطالعه ارزیابی فعال-سازی قشر مغز مربوط به حافظه فعال کلامی در افراد نارساخوان و عادی ۱۳ ساله بود. به این منظور از یک تکلیف انبک تغییریافته استفاده شد که در آن آزمودنی باید نخستین یا آخرین بخش (واج) از اسامی اشکالی را که نشان داده میشود را به یاد آورد. آزمودنیهای گروه کنترل در مقایسه با آزمودنیهای نارساخوان افزایش فعالسازی FMRI در بخش کوچکی از ناحیه جداری سمت چپ و شکنج پیشپیشانی تحتانی در سمت راست را نشان دادند. بر خلاف گروه کنترل، آزمودنیهای نارساخوان افزایش معناداری در فعالسازی نواحی مغزی حافظه فعال و افزایش بار حافظه نشان ندادند. یافته ها از فرضیه نقص حافظه فعال ویژه در افراد نارساخوان حمایت میکنند.
داهلین[۲۱۵] (۲۰۱۰) در پژوهشی تاثیر آموزش حافظه فعال بر خواندن در کودکان با نیازهای ویژه را بررسی کرد. در این تحقیق رابطه بین حافظه فعال و پیشرفت خواندن را در ۵۷ کودک مورد ارزیابی قرار داد. بدین منظور ابتدا این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که آیا حافظه فعال کودکان را میتوان با یک برنامه شناختی افزایش داد و چگونه از نتایج آموزش میتوان برای پیشرفت خواندن استفاده کرد، سپس به این مسئله پرداخته شد که چگونه جنبههای افتراقی حافظه فعال با نتایج خواندن کودکان مرتبط است. آموزش حافظه فعال اثراتی را به همراه داشت و این اثرات برای بهبود درک مطلب کودکان مفید به نظر میرسد. مقیاسهای حافظه فعال با خواندن و درک مطلب کودک مرتبط به نظر میرسد. نتایج نشان داد که حافظه فعال را میتوان به عنوان یک عامل حیاتی در رشد خواندن سواد آموزی در بین کودکان با نیازهای ویژه در نظر گرفت و مداخلات برای بهبود حافظه فعال میتواند به کودکان کمک کند تا در خواندن و درک مطلب حرفهایتر شوند.
میلتون [۲۱۶](۲۰۱۰) پژوهشی را به عنوان تاثیرات برنامه رایانهای آموزش رایانهای حافظه فعال بر روی توجه و حافظه فعال را در نوجوانان مبتلا به نارسایی توجه/فزونکنشی و ناتوانی یادگیری انجام دادند. نمونه این پژوهش شامل ۱۵ نفر مبتلا به نارسایی توجه/فزونکنشی و ۱۵ نفر مبتلا به ناتوانی یادگیری میباشد. دو گروه به مدت ۶ ماه توسط نرمافزار رایانهای آموزش حافظه فعال دریافت کردند؛ نتایج نشانگر آن بود که آموزش انعطافپذیری شناختی و حافظه فعال تاثیرقابل توجهی داشت.
مزاکاپا و باکنر[۲۱۷] (۲۰۱۰) یک برنامه کامپیوتری را برای آموزش حافظه فعال کودکان با مشکلات توجه یا فزونکنشی به کار بردند. آموزش به صورت روزانه به مدت ۵ هفته در طول ساعات مدرسه به کار گرفته شد و در این روش معلمان رفتار کودک را پیش و پس از مداخله سنجیدند. در نهایت رفتار کودکان و حافظه فعال آنان در طول آموزش بهبود پیدا کرد. نتایج نشان داد که آموزش حافظه فعال برای کودکان با مشکلات توجه یا فزونکنشی شیوه ماندگاری است. سوزان[۲۱۸] و همکاران (۲۰۱۰) در پژوهشی تکالیف انبک را به دو گروه از افراد عادی آموزش دادند، نتایج نشان داد که آموزش در هر دو گروه باعث میشود که این گروهها نسبت به گروه گواه که هیچ آموزشی را دریافت نکردند، بهبود بیشتری در هوش سیالشان نشان دهند. همچنین گروه آموزشی با یک انبک نسبت به گروه آموزشی دو انبک اطلاعات کمتری را به حافظه فعال انتقال دادند.
سوزان (۲۰۱۰) در مطالعهای با عنوان اعتبار همزمان تکلیف انبک به عنوان یک مقیاس حافظه فعال به بررسی ویژگیهای روانسنجی تکلیف انبک برای روشن کردن ارتباط آن با دیگر تکالیف حافظه فعال و عملکرد اجرایی و نیز بررسی نقش این تکلیف به عنوان یک مقیاس تفاوتهای فردی پرداخت. نتایج آزمایشهای انجام شده در این تحقیق نشان داد که تکلیف انبک با تکالیفی که به طور معمول به عنوان مقیاسهای ظرفیت حافظه فعال پیچیده شناخته شدهاند، ارتباط ضعیفی دارند؛ علاوه بر این نتایج نشان داد که تکلیف انبک ابزاری بسیار مفید برای تحقیقات تجربی فرایندهای حافظه فعال است. زیرا به سادگی امکان دستکاری طیف ارائه محرکهای گوناگون را به آزماینده میدهد، به علاوه شواهدی همگرا وجود دارد که عملکرد انبک میتواند به خوبی تفاوتهای فردی در هوش سیال و دیگر عملکردهای شناختی سطح بالا را پیشبینی کند.
پریگ و همکاران(۲۰۰۹) در یک مطالعه امکان افزایش هوش سیال در افرادی با ناتوانیهای عقلی را به کمک آموزش حافظه فعال بررسی کردند؛ بدین منظور ۶۹ آزمودنی جوان (با میانگین سنی ۲۵سال) را به ۴ گروه آزمایش و ۱ گروه کنترل تقسیم کردند. ۴ گروه آزمایشی با تکالیف انبک یکسان اما در تعداد جلسات متفاوت (۸، ۱۲، ۱۷ و ۱۹ روز) آموزش داده شدند. آموزش به غیر از تعطیلات آخر هفته، روزانه به مدت ۲۵ دقیقه انجام شد. نتایج نشان دهنده افزایشی چشمگیر در حل تکالیف هوش سیال بعد از آموزش بود. در حالی که گروه کنترل افزایشی ۸ درصدی را در پسآزمون نشان دادند، افزایشی ۲۲ درصدی در عملکرد گروه آموزشی دیده شد. این افزایش در عملکرد به تعداد جلسات آموزشی بستگی داشت. در حالی که گروهای با آموزش ۸ و ۱۲ روزه افزایشی ناچیز و یا افزایشی نامرتبط با آموزش را نشان دادند، میزان افزایش در عملکرد در گروهای آموزش ۱۷ و ۱۹ روزه به ۴۰ درصد رسید.
جیگی و همکاران[۲۱۹](۲۰۰۸) در پژوهشی برای بررسی افزایش هوش سیال از طریق آموزش حافظه فعال از نرمافزار انبک استفاده نمودند و نشان دادند که میزان افزایش در هوش سیال به شدت به مقدار آموزش بستگی دارد. دوره های آموزشی بیشتر منجر به بهبود بیشتری در هوش سیال میشود و اثر آموزش وابسته به دوز میباشد. اسپیرونلی[۲۲۰] و همکاران (۲۰۰۸) در مطالعهای با تصویربرداری از مغز نارساخوانان در هنگام خواندن، نقایصی را در حافظه فعال کلامی و بد عملکردیهایی در لوب پیشانی-گیجگاهی و پیشانی-آهیانهای نشان دادند. پژوهش گتروکل و لامنت[۲۲۱] (۲۰۰۶) نشان داد که حافظه فعال با یادگیری و پیشرفت تحصیلی رابطه دارد و ضعف حافظه میتواند در ایجاد مشکلات یادگیری مؤثر باشد. این کودکان دارای مشکلات معنادار در حافظه فعال هستند و آموزش نرمافزار انبک نیز با توجه به تمرکزی که بر تقویت توجه، سرعت، دقت و اندوزش دارد در امر غنیسازی و بهبود حافظه فعال بسیار مؤثر است.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 04:37:00 ق.ظ ]
|