۲-۱-۳-۲- طراحی نظام ارزیابی عملکرد معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

از آنجایی که حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به دلیل تنوع وظایف و تعدد و گستردگی سطوح سازمانی در ارزیابی عملکرد مدیران مناطق دچار چالش بوده لذا این پروژه در سال ۱۳۸۷ به اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی سفارش داده شد. این نظام ارزیابی علاوه بر دارا بودن پشتوانه نظری از پیشینه تجربی مدیران این حوزه برخوردار است. نظامی که طراحی شده کاملا بومی متناسب با شرایط شهرداری تهران است و و شاخص ها امکان به روز رسانی دارند . ارزیابی در ابعاد چهارگانه پیش‌بینی شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش AHP و آنتروپی استفاده گردیده است. در این پژوهش هم چنین به بررسی نظام و شیوه های ارزیابی عملکرد در برخی کشورها و شهرداری های جهان در حوزه اجتماعی و فرهنگی پرداخته شده است.(معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، ۱۳۹۰)

۳-۱-۳-۲- طراحی شاخص ها و نظام ارزیابی عملکرد شهرداری تهران

این پژوهش در سال ۱۳۸۸ توسط علی اکبر اسلام صورت پذیرفت. از آنجایی که مطالعات و بررسی ها برای ارزیابی وضعیت و چگونگی عملکرد با بهره گرفتن از شاخص ها و مدل ها یا الگوهای نظام مند و ساخت یافته در شهرداری تهران پیشینه طولانی ندارد، سازمان فناوری اطلاعات شهرداری در چند سال اخیر پروژه های مطالعاتی چندی در این خصوص انجام داده است. در این مطالعه به تعریف و طراحی شاخص هایی برای ایجاد نظام ارزیابی عملکرد شهرداری پرداخته شده و ارزیابی عملکرد و طراحی شاخص ها با توجه به برنامه عملیاتی پنج ساله شهرداری و با تمرکز بر بخش ها و سطح کلی سازمان صورت گرفته است.

ساختار این تحقیق بر سه بخش استوار است:

      1. شناخت سازمانی و ارائه مبانی نظری

      1. طراحی و استخراج شاخص ها با توجه به مدل منتخب و مطالعات مرحله اول

    1. تکمیل شناسنامه شاخص ها با توجه مدل و شاخص های طراحی شده

در ادامه جدولی ارائه شده است که بیانگر رابطه ی ابعاد کارت امتیازی متوازن و اهداف شهرداری تهران می‌باشد:

جدول ۴-۲: اهداف و معیارهای استراتژیک کارت امتیازی در شهرداری تهران

اهداف استراتژیک/منظرها
اهداف فرعی
شاخص های استراتژیک
مالی

-ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و مالی

-افزایش بهره وری

-ارزش آفرینی به ذینفعان

-میزان برآورده کردن نیازمندی های ذینفعان

-میزان رضایت ذینفعان

-میزان شکایات ارائه شده

-حفظ و توسعه رضایت ذینفعان

-کار با پیمانکاران و تامین کنندگان جدید

-منافع و عواید شهرداری

-میزان توفیق در خدمت رسانی به شهروندان

مشتری/ذینفع

-تامین نیازمندی ها و رضایت ذینفعان بویژه شهروندان

-بالا بردن منافع و کاهش ریسک ذینفعان

-بهره وری کاهش هزینه

-هزینه های شهرداری

-ارزش افزوده اقتصادی

-توان کسب عواید و منافع و بازگشت دادن آن به شهروندان

-نرخ بازگشت سرمایه

فرآیندهای داخلی

-تمرکز بر به کارگیری IT

-بهبود عملکرد تحقیق و توسعه

ارتقای فعالیت‌ها و عملیات

-کارایی و اثربخشی سیستم های مدیریتی از جمله حسابداری و مالی

– رسالت و دورنما،برنامه استراتژیک

-کارایی و اثربخشی سیستم‌های مدیریتی داخل شهرداری

-رضایت کارکنان شهرداری

-عملکرد فعالیت‌ها و عملیات

یادگیری و رشد

-افزایش قابلیت‌های بهره وری سرمایه و عواید

-نوآوری در عرصه خدمات جدید و روش های نوین انجام کار

-طراحی شیوه جدید بانک اطلاعاتی خدمت گیرندگان و ذینفعان

-توسعه مهارت‌های تخصصی و شایستگی های جدید کارکنان شهرداری

-نوآوری در عرضه خدمات جدید

-میزان رضایت کارکنان

-حفظ و نگهداری کارکنان

-میزان بهره وری کارکنان از جنبه‌های زمان، منابع ،کیفیت و خروجی

مأخذ: اسلام، ۱۰۳:۱۳۸۸

۴-۱-۳-۲- ارزیابی عملکرد سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

این سازمان در اواخر ۱۳۷۹ تأسيس شد و وظیفه ی هدایت و نظارت بر فعالیت‌های شهرداری ها و همچنین پشتیبانی مالی،فنی، اجرایی و مدیریتی امور شهرداری ها و سازمان‌های وابسته به آن ها را در زمینه‌های مختلف به عهده دارد.هدف اصلی این تحقیق طراحی نطام کلی ارزیابی عملکرد با توجه به شرایط حاکم در انجام پروژه بوده است. در این سازمان از حلقه ی PDCA برای تدوین یک نظام اندازه گیری عملکرد استفاده شده است که این مفهوم و چارچوب از ۴ فاز اصلی تشکیل می شود:

    1. طراحی سیستم اندازه گیری عملکرد

    1. اجرای سیستم اندازه گیری عملکرد

    1. بازبینی سیستم اندازه گیری عملکرد

  1. بهبود عملکرد

این مطالعه تنها فاز اول را پوشش می‌دهد و شاخص ها در سه سطح مدیریت ارشد، معاونت ها و دفاتر تعیین شده اند.

۵-۱-۳-۲-ارزیابی عملکرد سازمان با بهره گرفتن از مدل تعالی کسب و کار کانجی

نام پایان نامه است که عباس حسینی در سال ۱۳۸۷ برای اخذ کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی در دانشگاه آزاد تهران مرکز تدوین نموده است. وی در این تحقیق به معرفی مدل تعالی کسب و کار کانجی پرداخته است و سپس عملکرد دفتر حمل و نقل کالا و مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را ارزیابی نموده است.

۶-۱-۳-۲- ارزیابی عملکرد شهرداری کاشان با بهره گرفتن از کارت امتیازی متوازن

نام پایان نامه ایست که سمانه فروتن در سال ۱۳۹۰ برای اخذ کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی در دانشگاه علامه تدوین نمود. وی در این تحقیق با تأکید بر منابع انسانی به بررسی وضعیت عملکردی شهرداری کاشان پرداخته است. وی سه بعد یادگیری و رشد، مالی و فرآیندهای داخلی را از منظر کارکنان شهرداری و بعد مشتری را از منظر شهروندان کاشانی بررسی نمود.

۲-۳-۲- پیشینه خارجی تحقیق

۱-۲-۳-۲- شاخص های شهری برای مدیریت شهرها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...