دانلود منابع پایان نامه ها | ۲-۶ پیشینه تجربی – 10 |
وودانویچ وکاس (۱۹۹۰) که مدعی شده بودند در بیحوصلگی ۵ عامل متمایز وجود دارد، به تحریک درونی که توصیفی از بیعلاقگی و مشکل در حفظ توجه است اشاره میکنند، که تا حدودی با مفهوم بیانگیزگی به خصوص با محتوای گویه های آن همخوانی دارد. همچنین عامل نیازهای نامشخص که گوردن و همکاران(۱۹۹۷) مطرح کرده بودند تا حدود زیادی با عامل بیانگیزگی و بیهدفی همخوانی دارد.
اما تحقیقات انجام شده پیرامون همبستههای بیحوصلگی نشان میدهد که نمرات بالا در بیحوصلگی به طور مثبتی با تأخیر و تعلل رابطه دارد (بلانت پیچل، ۱۹۹۸؛راپ و وودانویچ، ۱۹۹۹)، و فاقد انگیزه تلقی میشوند (فارمر وساندبرگ، ۱۹۸۶)، فقدان درگیری در کار دارند (لری ویارویس، ۲۰۰۳)، و احساس رکورد و درجا زدن دارند (فیشر، ۱۹۹۳). برخی محققین اشاره کرده اند که بیحوصلگی نشانهای از انگیختگی پایین است (هب، ۱۹۹۵؛ به نقل از وودانویچ، ۲۰۰۳). لارسن و ریچادز (۱۹۹۱) بیان میکنند که بیحوصلگی از نظر دانش آموزان ناشی کارها و فعالیتهایی است که مدرسه برای آن ها طراحی کردهاست و برای آنان فاقد معنا و هدف است. بارمک (۱۹۳۸؛ به نقل از وات، ۲۰۰۲) پیشنهاد کرد بیحوصلگی یک حالت تعارض بین گرایش به دنبال کردن یا دور شدن از یک موقعیت که به دلیل عدم انگیزه کافی به طور اساسی ناخوشایند شده است. وین برگر و مولر(۱۹۷۴؛ به نقل از وات، ۲۰۰۲) بیحوصلگی را به عنوان احساسات همزمانی از پوچی و تنش در فردی که قادر نیست سرگرمی یا فعالیت لذت بخشی برای خود فراهم کند مشخص می شود.
بر اساس مدل جی و تیموتی(۱۹۸۸) بیحوصلگی به میزان زیاد در افرادی دیده می شود که دارای سطح بالایی از جهت گیری بیرونی، فعال سازی عادی نیازهای ناکام شده و مهارتهای سطح پایین هستند. که میتوان گفت جهت گیری بیرونی یا وابستگی به تحریکات بیرونی در مقابل تحریکات درونی یا انگیزه است که در افراد بیحوصله پایین است. اسمن (۱۹۷۹) بیحوصلگی را ناشی از نیاز به تحریکات فراهم شده بیرونی میداند که ویژگی افرادی است که دارای سبک شناختی وابستگی میدانی (محیطی) یا منش انفعالی دارند که این مسئله را نیز میتوان به عنوان انگیزه پایین تفسیر کرد. به عنوان مثال هیلی(۱۹۸۴) و کلدبرگ(۲۰۰۸) از بی انگیزگی تحصیلی به عنوان ویژگی افراد بیحوصله اشاره کرده اند. همچنین خستگی به عنوان یکی از نشانه های بیحوصلگی ذکر شدهاست (کلدبرگ، ۲۰۰۸). سرانجام مطالعات زیادی یکی از عناصر اصلی بیحوصلگی را کاری برای انجام دادن نداشتن (به طور واقعی یا ادراکی) میدانند (شلی و همکاران، ۲۰۰۹). بنابرین میتوان گفت یافته های فوق تأییدی برای عامل بیانگیزگی و بیهدفی است، و بیانگیزگی تحصیلی یکی از مهم ترین پیشبینی کننده های بیحوصلگی است.
۲-۶ پیشینه تجربی
۲-۶-۱ تحقیقات انجام شده ساختار عاملی BPS :
مطالعات تحلیلی عامل BPS توسط محققین مختلف انجام گرفتهاست (احمد، ۱۹۹۰؛ گانا واکرمی، ۱۹۸۸؛ وودانویچ، وات، وپیوتروسکی، ۱۹۹۷). احمد (۱۹۹۰) یک راه حل دو عاملی (بی احساس[۲۷۸] وبی توجهی) با بهره گرفتن از اطلاعات جمع آوری شده روی یک نمونه ۱۵۴ نفری از دانشجویان گزارش کرد. گانا و اکرمی با بهره گرفتن از فرم فرانسوی روی یک نمونه ۲۷۰ نفری دانشجویان و افراد مسن شواهد از وجود دو عامل (تحریک بیرونی و درونی) به دست آوردند.
وودانویچ وکاس (۱۹۹۰) مقیاس BPS را روی یک نمونه ۳۸۵ نفری از دانشجویان در آمریکا اجرا کردند، و شواهدی مبنی بر وجود حداقل پنج عامل به دست آوردند این پنج عامل : تحریک بیرونی، تحریک درونی، پاسخ مؤثر، ادراک زمان و اجبار[۲۷۹] نامگذاری شده بودند. وودانویچ، وات و پیوتروسکی (۱۹۹۷) ساختار عاملی BPS را روی دانشجویان آمریکایی آفریقایی تبار اجرا کردند و یک راه حل هشت عاملی به دست آوردند. به لحاظ مفهومی شبیه راه حل پنج عاملی بود،که توسط وات و وودانویچ گزارش بود که روی شرکت کنندگان سفید پوست اجرا شده بود. عوامل اضافی که به عنوان زیر مجموعه دو زیر مقیاس اصلی تحریک بیرونی و تحریک درونی ملاحظه شدند و به اسامی ادراک زمان، تحریک درونی (خلاقیت)، تحریک بیرونی ( یکنواختی) اجبار، عاطفه، تحمل[۲۸۰] تحریک درونی (حفظ توجه[۲۸۱] ) و تحریک بیرونی (چالش) نام گذاری شدند.
گوردن و همکاران (۱۹۹۷) یک تحلیل عاملی تأییدی را روی پنج عاملی که توسط وودانویچ وکاس (۱۹۹۰) گزارش شده بود، روی یک نمونه ۳۴۵ نفری از دانشجویان و کارمندان استرالیایی اجرا کردند و یک تأیید جزیی برای این راه حل پنج عاملی به دست آوردند. دو عامل (عامل خود تنظیمی پایین و نیاز نامشخص[۲۸۲]) از عوامل به ترتیب مشابه با عامل تحریک بیرونی و تحریک درونی وودانویچ و کاس بودند. عامل سوم : بی قراری در مهار[۲۸۳] هم معادل عامل اجبار وودانویچ و کاس بود. عوامل دیگری که توسط گوردن و همکاران پیداشده بود عبارت بودند از : فقدان خلاقیت و بیتوجهی. این نویسندگان شواهدی برای وجود زیرمقیاس های ادراک زمان و پاسخ مؤثر پیدا نکردند.
سرانجام شواهدراجع به راه حل ۵ عاملی از مطالعات مربوط ارزیابی امتیاز زیرمقیاسهاBPS قابل دسترسی است. وینک و دوناهیو(۱۹۹۷)امتیاز زیر مقیاسها در دامنه متنوعی از۵۱/۰تا۷۱/۰ گزارشکردند هاریس(۲۰۰۰) دریافت که ضریب آلفا برای زیر مقیاسها در دامنهای بین۵۵/۰ تا۶۸/۰ قرار دارد؛ در حالی که وودانویچ وکاس(۱۹۹۰)ضریب همسانی درونی زیرمقیاسها را بین۵۹/۰تا۷۳/۰گزارش کردند.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 05:24:00 ق.ظ ]
|