1. عدم آشنایی خریداران اینترنتی با شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین و مراحل مختلف در فرایند خرید

    1. نبود نگرش مثبت در افراد نسبت به تاثیر روش های مختلف تبلیغات آنلاین بر فرایند خرید در مصرف کنندگان به عنوان شیوه ای جدید در عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات

  1. نبود چهارچوب ادراکی لازم در افراد جامعه به منظور اجرای شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین

تعریف عملیاتی واژه ­ها و اصطلاحات

      • کسب و کار الکترونیکی : هر نوع فعالیت کسب و کاری مبتنی بر شبکه است که روابط درونی و بیرونی را برای ارزش متحول کرده و از فرصت‌های بازار به دست آمده و ناشی از اقتصاد شبکه ای بهره برداری می‌کند. پایه و اساس کسب و کار الکترونیکی را فناوری اطلاعاتی و ارتباطی تشکیل می‌دهند . این فناوری امکان به کارگیری روش های بسیار مؤثری را برای جمع اوری اطلاعات ‌در مورد محصولات ، خدمات ، ارزیابی و مذاکره با تامین کنندگان ، تحویل دیجیتالی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش به دست می‌دهند(Mary Ellen Gordon ,1997).

    • بازاریابی : عبارت است از همه تلاش‌های نظام مند برای شناخت نظام بازار و اقدام مناسب نسبت به انواع تقاضاها با توجه نظام ارزشی جامعه و ‌هدف‌های‌ سازمان بنحوی که با نگرش سیستمی همه افراد و ارکان محیط بازار را در نظر بگیرید.(کاتلر ،۱۹۹۹، ص.۱۶)

    • بازاریابی الکترونیکی : استفاده از روش‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی با بهره گرفتن از اینترنت رفع نیازهای مشتری و ایجاد ارزش متقابل فروشنده و مشتری با بهره گرفتن از ابزارهای تکنولوژی اطلاعات و شبکه(اسفیدانی ،۱۳۸۵،ص.۱۴)

    • اینترنت : کلمه اینترنت مخفف interconnected network و به ­معنی شبکه­ های به­هم مرتبط است .اینترنت سیستمی برای توزیع و تبادل اطلاعات از پیغام ،صدا ، تصویر ، فایل و غیره در سطح جهان است. اینترنت یک شبکه جهانی نوپا و بسیار گسترده ­ای است که متشکل از شبکه­ های بزرگ رایانه­ای و بدون مالکیت و مدیریت مرکزی ‌می‌باشد. (نیکبخش تهرانی و آذر صابری، ۱۳۸۰)

    • تبلیغات اینترنتی : استفاده از اینترنت به ‌عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب و نمایش دادن نام ها و علایم تجاری ، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایت‌های پربیننده اینترنت به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغات کمک نماید. (Gao, 2002)

  • رفتارمصرف کننده : رفتارمصرف کننده به مطالعه کلیه فرایند های انتخاب ، استفاده، کنارگذاری محصولات و خدمات، تجارب و یا ایده ها توسط افراد گروه ها و سازمان ها به منظور ارضای نیازها و نیز بررسی تاثیرات این فرایندها برمشتری و جامعه می پردازد. این شیوه نگرش به رفتار مصرف کننده، وسیع تر از نگرش سنتی است. در نگرش سنتی رفتار مصرف کننده، بیشتر بر خریدار و پیش زمینه‌های بلافصل و نتایج فرایند خرید کالا تأکید می شود. فعالیت های بازاریابی مانند تبلیغات بازرگانی و عوامل سیاسی و اجتماعی مانند فرهنگ و فامیل، عواملی است که در رفتار مصرف کننده تاثیر می‌گذارد.(Zicmund and Damico, 2001, p. 42)

فصل دوم :

ادبیات تحقیق

مقدمه

تلاش علم بازاریابی بر این است که شیوه های رفتار مصرف کننده را تحت تاثیر قرار دهد. این تلاش برای سازمان ها مشتریان و جامعه تاثیراتی را به همراه دارد. کلیه افراد جامعه در مقطعی از زمان به عنوان مشتریان یا مصرف کنندگان مطرح می‌شوند. بدین سبب شناخت و درک رفتار مصرف کننده برای همگان مهم و ضروری است.

روش تجارت الکترونیکی معروف به تجارت بدون کاغذ صرفه جویی در زمان هزینه ها و نیروی انسانی را به دنبال داشته و شاخص های بهره وری را افزایش داده است اما این شیوه هنوز در کشورها جایگاه خود را به دست نیاورده است. امروزه اغلب شرکت‌ها اهمیت کسب وکار الکترونیکی را دریافته و تبدیل کسب وکار سنتی به کسب وکار الکترونیکی را اغاز نموده اند . بدیهی است که شرکت‌ها برای کسب مزیت رقابتی باید از روش های مختلف در این دنیای الکترونیکی که یکی ازاین روش‌ها تبلیغات آنلاین است استفاده نمایند.

در ایالات متحده آمریکا ۱۲۲۰ ایستگاه تلویزیونی، ۹۸۷۱ ایستگاه رادیویی، ۴۲۰۸ روزنامه، ۱۳۰۲۸ مجله وجود دارد که به طور میانگین یک شهروند آمریکایی در سال ۱۵۵۰ ساعت تلویزیون نگاه می‌کند، ۱۱۶۰ ساعت رادیو گوش می‌دهد، ۱۸۰ ساعت روزنامه و ۱۱۰ ساعت مجله می‌خواند و امکان مطالعه ۳۰۰۰۰ عنوان کتاب تازه را نیز دارد. هر فرد آمریکایی به طور میانگین در سال ۳۷۸۲۲ آگهی تبلیغاتی را می بیند و ۶۰۰ آگهی رادیویی را می شنود و یا در مجلات یا روزنامه ها می‌خواند. سیل تبلیغاتی به همین جا ختم نمی شود. در یک سال به طور متوسط ۲۱۶ نامه تبلیغاتی مستقیم و ۵۰ تلفن از بازاریابان راه دور به او می‌رسد. یک آمریکایی در کنار همه تبلیغات بالا از کوپن تخفیف، نمونه های مجانی تخفیف بعد از فروش و غیره نیز بهره مند می شود. در یک کلام به ازاء یک شهروند آمریکایی در سال معادل ۲۰۰ دلار هزینه تبلیغاتی می شود و این به غیر از هزینه هایی است که دولت در سراسر دنیا برای ترویج فرهنگ آمریکایی پرداخت می‌کند. از گفتار فوق که بر گرفته از کتاب عصر تبلیغات( آنتونی برات کان سین و اولوین آرستون) است می توان به ۳ نتیجه رسید:

اول آنکه عصر حاضر عصر تبلیغات است.

دوم وسیله تبلیغات متنوع و گسترده اند.

و نهایتاًً اینکه هزینه تبلیغات بسیار بالا است.

استحکام هر پژوهش برمطالعه عمیق و مناسب در پیشینه و مبانی نظری موضوع پژوهش می‌باشد، به همین منظور در این پژوهش سعی شده است که مفاهیم موضوع پژوهش در سه بخش زیر مورد بررسی قرار گیرد :

    • مروری بر شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین

    • آشنایی با فرایند خرید مصرف کنندگان و مراحل مختلف حرکت به سمت خرید مصرف کنندگان در طی فرایند خرید

  • بررسی تاثیر شیوه های مختلف تبلیغات آنلاین بر رفتار خرید مصرف کنندگان در طی فرایند خرید

پیشینه نظری تحقیق

تجارت الکترونیک

«تجارت الکترونیکی» را می توان انجام هر گونه امور تجاری و بازرگانی به صورت آنلاین و از طریق شبکه جهانی اینترنت دانست این امور می‌تواند شامل عمده فروشی ، خرده فروشی در کالاهای فیزیکی و غیرفیزیکی، ارائه سرویس های مختلف به مشتریان و دیگر موارد تجاری می‌باشد. (اعرابی،۱۳۸۲).

ویژگی‌های این تجارت عبارتند از:

جهانی نمودن تجارت ، برداشتن محدودیت های زمانی و مکانی ، کاهش قیمت منابع جهت خرید، افزایش درصد فروش ، دسترسی آسان به اطلاعات لازم ، کاهش چشمگیر هزینه های معاملاتی ، کاهش هزینه های زمانی معاملاتی و بسیاری دیگر از مزایای تجارت الکترونیکی.

تعریف بازاریابی الکترونیکی [۵]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...