فرضیه اصلی۳:بین ویژگی« انعطاف پذیری » معلمان و سطح تفکر انتقادی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

فرضیه های فرعی:

۳-۱: بین ویژگی« انعطاف پذیری » معلمان و استنباط دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

۳-۲: بین ویژگی« انعطاف پذیری » معلمان و شناسایی مفروضات دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

۳-۳: بین ویژگی« انعطاف پذیری » معلمان و استنتاج دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

۳-۴: بین ویژگی« انعطاف پذیری » معلمان و تعبیر و تفسیر دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

۳-۵: بین ویژگی« انعطاف پذیری » معلمان و ارزشیابی استدلال های منطقی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

فرضیه اصلی۴: بین ویژگی« دلپذیر بودن » معلمان و سطح تفکر انتقادی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

فرضیه های فرعی:

۴-۱: بین ویژگی« دلپذیر بودن » معلمان و استنباط دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

۴-۲: بین ویژگی« دلپذیر بودن » معلمان و شناسایی مفروضات دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

۴-۳: بین ویژگی« دلپذیر بودن » معلمان و استنتاج دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

۴-۴: بین ویژگی« دلپذیر بودن » معلمان و تعبیر و تفسیر دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

۴-۵: بین ویژگی« دلپذیر بودن » معلمان و ارزشیابی استدلال های منطقی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

فرضیه اصلی۵: بین ویژگی« مسئولیت پذیری » معلمان و سطح تفکر انتقادی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

فرضیه های فرعی:

۵-۱: آیا بین ویژگی« مسئولیت پذیری » معلمان و استنباط دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

۵-۲: آیا بین ویژگی« مسئولیت پذیری » معلمان و شناسایی مفروضات دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

۵-۳: آیا بین ویژگی« مسئولیت پذیری » معلمان و استنتاج دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

۵-۴: آیا بین ویژگی« مسئولیت پذیری » معلمان و تعبیر و تفسیر دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

۵-۵: آیا بین ویژگی« مسئولیت پذیری » معلمان و ارزشیابی استدلال های منطقی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟

۱-۶٫ ساختار پژوهش

در فصل اول به­عنوان کلیات پژوهش به تبیین بیان مسأله، اهمیت و ضرورت انجام پژوهش و اهداف پژوهش پرداخته می­ شود. در ادامه با بهره گرفتن از سؤال­های پژوهش، فرضیه­سازی انجام می­ شود.

در فصل دوم نخست به مبانی نظری پژوهش پرداخته و سپس خلاصه­ای از پیشینه پژوهش­های داخلی و خارجی انجام شده در این زمینه در پایان فصل ارائه شده است.

در فصل سوم به روش‌شناسی پژوهش پرداخته و توضیحات لازم ‌در مورد جامعه و نمونه آماری، روش انجام پژوهش، روش­های گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ­ها، آزمون فرضیه ­ها و مدل­های آماری مورد استفاده برای اندازه ­گیری متغیرهای پژوهش ارائه می­ شود.

در فصل چهارم ابتدا به تجزیه و تحلیل داده ­های پژوهش و محاسبه شاخص­ های متغیرهای پژوهش پرداخته شده و در انتها نتایج مربوط به آزمون فرضیه‌ها به تفکیک ارائه می­گردد.

سرانجام در فصل پنجم ارزیابی نتایج آزمون فرضیه ­ها، نتیجه‌گیری کلی، پیشنهادهایی مبنی بر آزمون فرضیه ­ها، پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی و محدودیت‌های پژوهش مطرح می­ شود.

فصل دوم

ادبیات موضوع

۲-۱٫ مقدمه

شخصیت مجموعه سازمان یافته و واحدی است متشکل از خصوصیات نسبتاً ثابت و با دوام که در مجموع یک فرد را از افراد دیگر متمایز می‌سازد. گاه کلمه شخصیت برای توصیف بارزترین ویژگی شخص به کار می رود ، مثلا گفته می شود فلان شخص شخصیت پرخاشگر یا خجولی دارد ولی روانشناسان در بحث شخصیت بیش از هر چیز به تفاوت‌های فردی توجه دارند ، یعنی ویژگی هایی که یک فرد را از افراد دیگر متمایز می‌کند.

در این پژوهش مراد از ویژگی های شخصیتی ، الگوی عامل های شخصیتی پنج بزرگ[۲] است که پنج ویژگی عمده شخصیت را شامل می شود. این ویژگی ها عبارتند از : روانژندخویی[۳] ، برونگرایی[۴] ، باز بودن به تجربه[۵] و توافق[۶]. مک کری و کوستا[۷]روانژندخویی را مانند برون گرایی یک ابر صفت می دانند و توافق زیادی در ایم مورد وجود دارد. افراد روانژند کمتر به افکار و خاطرات خوشایند و بیشتر به یادآوری تعداد زیادی از خاطرات منفی ، بدون داشتن خلق افسرده ، تمایل دارند. این تمایل به یادآوری خاطرات منفی ، به نظر می‌رسد در آسیب پذیری شخص در برابر افسردگی بالینی و اختلال عاطفی فصلی نقش کلیدی دارد.

سازه ی برون گرایی و نقطه مقابل آن درون گرایی ، تقریباً در تمامی نظریه های مربوط به شخصیت نقش عمده ایفا می‌کند. کارل یونگ[۸] اولین کسی بود که به توصیف بعد درون گرایی – یبرون گرایی شخصیت پرداخته است و معتقد بود که برون گراها انرژی روانی خود را بر بیرون و دنیای خارج متمرکز می‌سازند و درون گراها انرژی خود را معطوف به درون ، بسوی خود ‌و رویدادهای خصوصی درونی ، متوجه می‌سازند.

کوستا و مک کری در سال ۱۹۹۰ باز بودن به تجربه را ‌به این ترتیب توصیف می‌کنند که : افراد باز به تجربه ، به خاطر خود تجربه ، به تجربه کردن علاقه مندند ، مشتاق تنوع اند ، ابهام را تحمل می‌کنند و زندگی غنی تر ، پیچیده تر و نامتعارف تری دارند . برعکس، افراد بسته در تخیل ضعیف به نظر می‌رسند ، به هنر و زیبایی حساس نیستند، در عواطف محدودند، از لحاظ رفتاری خشک و انعطاف ناپذیرند و از لحاظ ایدئولوژیک متعصب هستند.

افراد موافق ، در روابط بین فردی به هم حسی ، همکاری ، اعتماد و حمایت تمایل دارند. اما توافق در حالت افراطی ناخوشایند است و به صورت رفتار وابسته و فراموش کردن خود ، در برخورد با دیگران آشکار می شود. توافق در شکل افراطی آن بر عثاید سیاسی اثر می‌گذارد . مک کری و کوستا این شکل افراطی را زودباوری[۹] می‌نامند که بیشتر یک سبک است تا محتوای عقاید سیاسی.

افارد وجدانی، سخت کوش ، جاه طلب و پرانرژی اند ، در برابر مشکلات استقامت می‌کنند و دقیق هستند . وجدانی بودن با سلامت جسمی رابطه دارد. دیگمن[۱۰] ، دالینجر و ارف[۱۱] معتقدند که دانش آموزان با وجدان به کسب نمره های بالتر و انجام دادن تکالیف فوق برنامه گرایش دارند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...