مقالات تحقیقاتی و پایان نامه ها | ۱-۶٫ ساختار پژوهش – 2 |
فرضیه اصلی۳:بین ویژگی« انعطاف پذیری » معلمان و سطح تفکر انتقادی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
فرضیه های فرعی:
۳-۱: بین ویژگی« انعطاف پذیری » معلمان و استنباط دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
۳-۲: بین ویژگی« انعطاف پذیری » معلمان و شناسایی مفروضات دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
۳-۳: بین ویژگی« انعطاف پذیری » معلمان و استنتاج دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
۳-۴: بین ویژگی« انعطاف پذیری » معلمان و تعبیر و تفسیر دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
۳-۵: بین ویژگی« انعطاف پذیری » معلمان و ارزشیابی استدلال های منطقی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
فرضیه اصلی۴: بین ویژگی« دلپذیر بودن » معلمان و سطح تفکر انتقادی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
فرضیه های فرعی:
۴-۱: بین ویژگی« دلپذیر بودن » معلمان و استنباط دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
۴-۲: بین ویژگی« دلپذیر بودن » معلمان و شناسایی مفروضات دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
۴-۳: بین ویژگی« دلپذیر بودن » معلمان و استنتاج دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
۴-۴: بین ویژگی« دلپذیر بودن » معلمان و تعبیر و تفسیر دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
۴-۵: بین ویژگی« دلپذیر بودن » معلمان و ارزشیابی استدلال های منطقی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
فرضیه اصلی۵: بین ویژگی« مسئولیت پذیری » معلمان و سطح تفکر انتقادی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
فرضیه های فرعی:
۵-۱: آیا بین ویژگی« مسئولیت پذیری » معلمان و استنباط دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
۵-۲: آیا بین ویژگی« مسئولیت پذیری » معلمان و شناسایی مفروضات دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
۵-۳: آیا بین ویژگی« مسئولیت پذیری » معلمان و استنتاج دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
۵-۴: آیا بین ویژگی« مسئولیت پذیری » معلمان و تعبیر و تفسیر دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
۵-۵: آیا بین ویژگی« مسئولیت پذیری » معلمان و ارزشیابی استدلال های منطقی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟
۱-۶٫ ساختار پژوهش
در فصل اول بهعنوان کلیات پژوهش به تبیین بیان مسأله، اهمیت و ضرورت انجام پژوهش و اهداف پژوهش پرداخته می شود. در ادامه با بهره گرفتن از سؤالهای پژوهش، فرضیهسازی انجام می شود.
در فصل دوم نخست به مبانی نظری پژوهش پرداخته و سپس خلاصهای از پیشینه پژوهشهای داخلی و خارجی انجام شده در این زمینه در پایان فصل ارائه شده است.
در فصل سوم به روششناسی پژوهش پرداخته و توضیحات لازم در مورد جامعه و نمونه آماری، روش انجام پژوهش، روشهای گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها، آزمون فرضیه ها و مدلهای آماری مورد استفاده برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش ارائه می شود.
در فصل چهارم ابتدا به تجزیه و تحلیل داده های پژوهش و محاسبه شاخص های متغیرهای پژوهش پرداخته شده و در انتها نتایج مربوط به آزمون فرضیهها به تفکیک ارائه میگردد.
سرانجام در فصل پنجم ارزیابی نتایج آزمون فرضیه ها، نتیجهگیری کلی، پیشنهادهایی مبنی بر آزمون فرضیه ها، پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی و محدودیتهای پژوهش مطرح می شود.
فصل دوم
ادبیات موضوع
۲-۱٫ مقدمه
شخصیت مجموعه سازمان یافته و واحدی است متشکل از خصوصیات نسبتاً ثابت و با دوام که در مجموع یک فرد را از افراد دیگر متمایز میسازد. گاه کلمه شخصیت برای توصیف بارزترین ویژگی شخص به کار می رود ، مثلا گفته می شود فلان شخص شخصیت پرخاشگر یا خجولی دارد ولی روانشناسان در بحث شخصیت بیش از هر چیز به تفاوتهای فردی توجه دارند ، یعنی ویژگی هایی که یک فرد را از افراد دیگر متمایز میکند.
در این پژوهش مراد از ویژگی های شخصیتی ، الگوی عامل های شخصیتی پنج بزرگ[۲] است که پنج ویژگی عمده شخصیت را شامل می شود. این ویژگی ها عبارتند از : روانژندخویی[۳] ، برونگرایی[۴] ، باز بودن به تجربه[۵] و توافق[۶]. مک کری و کوستا[۷]روانژندخویی را مانند برون گرایی یک ابر صفت می دانند و توافق زیادی در ایم مورد وجود دارد. افراد روانژند کمتر به افکار و خاطرات خوشایند و بیشتر به یادآوری تعداد زیادی از خاطرات منفی ، بدون داشتن خلق افسرده ، تمایل دارند. این تمایل به یادآوری خاطرات منفی ، به نظر میرسد در آسیب پذیری شخص در برابر افسردگی بالینی و اختلال عاطفی فصلی نقش کلیدی دارد.
سازه ی برون گرایی و نقطه مقابل آن درون گرایی ، تقریباً در تمامی نظریه های مربوط به شخصیت نقش عمده ایفا میکند. کارل یونگ[۸] اولین کسی بود که به توصیف بعد درون گرایی – یبرون گرایی شخصیت پرداخته است و معتقد بود که برون گراها انرژی روانی خود را بر بیرون و دنیای خارج متمرکز میسازند و درون گراها انرژی خود را معطوف به درون ، بسوی خود و رویدادهای خصوصی درونی ، متوجه میسازند.
کوستا و مک کری در سال ۱۹۹۰ باز بودن به تجربه را به این ترتیب توصیف میکنند که : افراد باز به تجربه ، به خاطر خود تجربه ، به تجربه کردن علاقه مندند ، مشتاق تنوع اند ، ابهام را تحمل میکنند و زندگی غنی تر ، پیچیده تر و نامتعارف تری دارند . برعکس، افراد بسته در تخیل ضعیف به نظر میرسند ، به هنر و زیبایی حساس نیستند، در عواطف محدودند، از لحاظ رفتاری خشک و انعطاف ناپذیرند و از لحاظ ایدئولوژیک متعصب هستند.
افراد موافق ، در روابط بین فردی به هم حسی ، همکاری ، اعتماد و حمایت تمایل دارند. اما توافق در حالت افراطی ناخوشایند است و به صورت رفتار وابسته و فراموش کردن خود ، در برخورد با دیگران آشکار می شود. توافق در شکل افراطی آن بر عثاید سیاسی اثر میگذارد . مک کری و کوستا این شکل افراطی را زودباوری[۹] مینامند که بیشتر یک سبک است تا محتوای عقاید سیاسی.
افارد وجدانی، سخت کوش ، جاه طلب و پرانرژی اند ، در برابر مشکلات استقامت میکنند و دقیق هستند . وجدانی بودن با سلامت جسمی رابطه دارد. دیگمن[۱۰] ، دالینجر و ارف[۱۱] معتقدند که دانش آموزان با وجدان به کسب نمره های بالتر و انجام دادن تکالیف فوق برنامه گرایش دارند.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 04:20:00 ق.ظ ]
|