مقالات و پایان نامه ها – ارزش های ﻣﺸﺘﺮﮎ : – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
شکل۲-۱ مدل ۷sمکنزی
همان ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﻜﻞ ﻧﻴﺰ ﻧﻤـﺎﻳﺶ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻣﺪﻝ ﻣﮑﻴﻨﺰﻱ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﻭﻟﻲ ﺗﻮﺟﻪ به ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﺍﺳﺖ . ﺍﻭﻝ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﺗﻌﺪﺩ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺗﺎﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭ ﺑﺮ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻲ ﺳﺎﺯﻣان ﻫﺎ ﺩﺭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ را ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻱ می ﮐﻨﺪ ﻭ ﻫﺸﺪﺍﺭ می ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﻧﺒﺎﻳﺪ تنها به ﻳﮏ ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﻋﺎﻣــﻞ ﺗﻮﺟــﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺳﺎﻳﺮ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﭼﺸـﻢ پوشـی ﮐﺮﺩ . ﺩﻭﻡ ﺍﻳﻨﮑﻪ ، ﺍﻳﻦ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﺑــﻂ ﺩﺍﺧﻠــﻲ ﻋﻮﺍﻣـﻞ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻴﺎﻥ می ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻳﮑﻲ از ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺑﺪﻭﻥ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺳﺎﻳﺮ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﭘﺬﻳﺮ نیست . ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺍﻳﻨﮑــﻪ، ﺷﮑﻞ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺧــﺎﺹ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﺍﺳﺖ و اﻳﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺭﺍ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭ میﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻫﻴﭻ ﻧﻘﻄﻪ ﺷﺮﻭﻉ ﻭ ﻳﺎ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮﺍﺗﺒﻲ ﺑﻴﻦ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻣﺪﻝ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ . ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨـﻲ که ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﺩﺭ ﻳﮏ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺸﺨﺺ ﻭ ﺩﺭ ﻳﮏ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺧﺎﺹ، ﮐﺪﺍﻡ ﻋﺎﻣﻞ ﺍﺯ ﺩﺭﺟﻪ ﺍﻫﻤﻴــﺖ ﺑﺎﻻﺗﺮﻱ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ.(حنفی زاده و همکاران،۲۰۱۱) ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ :
ارزش های ﻣﺸﺘﺮﮎ : ارزش ﻫﺎﻱ ﻣﺸﺘــﺮﮎ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎ، ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺕ ﻭ ﻣﻔﺮﻭﺿﺎﺗﻲ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﮑﻞ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ در ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ می ﺑﺎﺷﻨﺪ . ارزشﻫﺎﻱ ﻣﺸﺘــﺮﮎ ﻫﻤﺎﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﺯمان ﻫﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﺍﻳﺠﺎﺩ اعتماد می ﺷﻮﺩ . ﺩﺭﻭﺍﻗﻊ ارزش ﻫﺎﻱ ﻣﺸﺘــﺮﮎ، ﻋﺒﺎﺭﺕ از ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎ، ایده هــای اساسـی ﻣﻌـﺎﻧـﻲ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻳﺎ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺕ ﻣﻬﻢ ﻛﻪ ﻳﻚ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩﺵ القا میﻛﻨﺪ . ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻱ ﺟﻬﺖ ﮔ،ﻴـﺮﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻭﻇﺎﻳﻒ، ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻛﺎﺭﻛﻨﺎﻥ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﺑﻌﺪ، ﺩﺭ ﻣﺮﮐﺰ ﻣﺪﻝ ۷S ﻣﮑﻴﻨﺰﻱ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ارزشهایﻫﺎﻱ ﻣﺸﺘــﺮﮎ ﺩﺭ ﺳـﺎﺯﻣـﺎﻥ ﺑﺎیستی ﻫﻢ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﻭ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺍرزش ﻫﺎﻱ ﻓﺮﺩﻱ به ﺧﻮﺑﻲ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ شوند( ﻭﺍﺗﺮﻣﻦ ﻭ ﻫﻤﮑﺎﺭﺍﻥ ۱۹۸۰)
ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺳﻮﺍﻻﺗﻲ ﮐﻪ می ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭﺧﺼﻮﺹ ﺍﻳﻦ ﺑﻌﺪ ﻣﻄﺮﺡ ﮔﺮﺩﺩ، ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﻳﺮ میباشند :
• ﺍرزش ﻫﺎﻱ ﺍﺻﻠﻲ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﭼﻴﺴﺖ؟
• ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﻴﻤﻲ ﻳﺎ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﭼﻴﺴﺖ؟
• ﻋﻤﻖ ﻭ ﻏﻨﺎﻱ ﺍرزش ﻫﺎ ﺑﻪ ﭼﻪ ﻣﻴﺰﺍﻧﻲ است؟
ﺳﺎختار : ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﭼﺎﺭﺕ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﻭ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺳﻄﻮﺡ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺩﻫﻲ ﺍﺳﺖ . ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ، ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ، ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻧﺸﺎﻥ میدهد ﻭ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺗﻤﺮﮐﺰ، ﻋﺪﻡ ﺗﻤﺮﮐﺰ، ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻣﺎﺗﺮﻳﺴــﻲ شبکه ای ﻭ ﻏﻴﺮﻩ می ﺑﺎشد. ساختــار ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ شامل ﺍﺻــﻮﻝ ﺗﻘﺴﻴــﻢ ﻛﺎﺭ ﻭ ﺗﺨﺼﺼﻲ سازی ، ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ، ﻧﺤﻮﻩ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭ ﺍﻟﮕﻮﻫﺎﻱ ﻃبقه ﺑﻨﺪﻱ ﻭ ﻛﻨﺘﺮﻝ میباشد ( ﻭﺍﺗﺮﻣﻦ ﻭ ﻫﻤﮑﺎﺭﺍﻥ، ۱۹۸۰).ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺳﻮﺍﻻﺗــﻲ ﮐﻪ می ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭﺧﺼﻮﺹ ﺍﻳﻦ ﺑﻌﺪ ﻣﻄﺮﺡ ﮔﺮﺩﺩ، ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﻳﺮ می ﺑﺎشد :
• ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮﺍﺗﺒﻲ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺳت؟
• ﻧﺤﻮﻩ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻭﺍﺣﺪﻫﺎﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﺑﻪ چه ﺻﻮﺭﺗﻲ است؟
• ﻧﺤﻮﻩ ﺳﺎﺯﻣﻥﺎ ﺩﻫﻲ ﺗﻴﻢ ﻫﺎ ﻭ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﺍﻋﻀﺎﻱ ﺁﻥ ﺑﻪ ﭼﻪ ﺻﻮﺭﺗﻲ است؟
• ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮﻱ ﻭ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﻏﻴﺮﻣﺘﻤﺮﮐز
• ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﺭﺳﻤﻲ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﻏﻴﺮﺭسمی
ﺍﺳﺘﺮﺍﺗژی : ﺍﺳﺘــﺮﺍﺗـﮋﻱ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﺑﺮﻧـﺎمهﻫﺎﻱ ﺩﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺗﺼﻤﻴﻤﺎﺕ ﻭ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﺑﺮﻧﺎمهﺭﻳﺰﻱ ﺷﺪﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﮐﺴﺐ ﻣﺰﻳـﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟـﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺭﻗﺒــﺎ ﺍﺳﺖ . می ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋـﻱ ﺍﻟﮕﻮ، ﺳﻴــﺎﺳﺖ، ﺑﺮﻧـﺎﻣـﻪ، ﺍﻗـﺪﺍﻡ، ﺗﺼﻤﻴﻢ ﻭ یا ﺗﺨﺼﻴـﺺ ﻣﻨـﺎﺑﻊ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻌﺮﻳﻒ می ﻛﻨﺪ ﺳـﺎﺯﻣـﺎﻥ ﭼﻴست ، ﭼﻪ می ﻛﻨﺪ ﻭ ﭼﺮﺍ ﭼﻨﻴﻦ می ﻛﻨﺪ(ﻭﺍﺗﺮﻣﻦ ﻭ ﻫﻤﮑﺎﺭﺍﻥ،۱۹۸۰).
ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺳﻮﺍﻻﺗﻲ ﮐﻪ می ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭﺧﺼﻮﺹ ﺍﻳﻦ ﺑﻌﺪ ﻣﻄﺮﺡ ﮔﺮﺩﺩ، ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﻳﺮ میباشد :
• ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﻱ ﺩﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭼﻴﺴﺖ؟
• ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎ ﻓﺸﺎﺭﻫﺎﻱ ﺭﻗﺎﺑﺘﻲ ﻣﻮﺍﺟﻪ می شود؟
• ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺗﻘﺎﺿﺎﻱ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎﻥ ﻣﻮﺍﺟﻪ می شود؟
ﺳﻴﺴﺘﻢ ها : ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﻓﻌﺎﻟیت ﻫﺎﻱ ﺭﻭﺯﻣﺮﻩ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪﻫﺎﻱ ﺍﺻﻠﻲ ﻭ ﺳﻴﺴﺘـﻢ ﻫﺎﻱ پشتیبانی آن میباشد.ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﺭویهﻫﺎﻱ ﮐﺎﺭﻱ، ﻓﺮﺍﻳﻨﺪﻫﺎ ﻭ ﺍﻣﻮﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﻬﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ میباشد. به ﻃﻮﺭ ﮐﻠﻲ می ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﺳﻴﺴﺘـﻢ ﻫﺎ ﻋﺒﺎﺭﺕ از ﺭویه ﻫﺎ ﻭ فرایندهای ﺭﺳﻤﻲ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺭﺳﻤﻲ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻣﻮﺭ ﻭ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﻭ هم ﭼﻨﻴﻦ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻱ ﺭﺳﻤﻲ سازمان میباشد ( ﻭﺍﺗﺮﻣﻦ ﻭ ﻫﻤﮑﺎﺭان،۱۹۸۰)ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣان می توان به سیستم ﻫﺎﻱ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ، ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻱ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪﻫﺎﻱ ﮐﺴﺐ ﻭ ﮐﺎﺭ، ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻱ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻣﺪﻳﺮیت، ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻱ ﻧﻮﺁوری ، ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻱ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻋﻤﻠکرد، ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻱ مـالی،ﺳﻴﺴﺘـﻢ ﻫﺎﻱ ﺟﺒــﺮﺍﻥ ﺧﺪﻣــﺎﺕ ﮐﺎﺭﮐﻨــﺎﻥ ﻭ ﺳﻴﺴﺘــﻢ ﻫﺎﻱ مانیتورینگ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸﺘـﺮﻳــﺎﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ نمود . ﻧﻤﻮﻧــﻪ ﺳﻮﺍﻻﺗﻲ ﮐﻪ میتواند ﺩﺭﺧﺼﻮﺹ ﺍﻳﻦ ﺑﻌﺪ ﻣﻄﺮﺡ ﮔﺮﺩﺩ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﻳﺮ میباشد :
• ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻱ ﺍﺻﻠﻲ ﻓﻌﺎﻝ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﮐﺪﺍﻣﻨﺪ؟
• ﮐﻨﺘﺮﻝ ﻫﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ میشوند ﻭ ﻧﺤﻮﻩ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﻭ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻲ ﺁﻥ ﺑﻪ ﭼﻪ ﺻﻮﺭﺗﻲ است؟
ﺳﺒﮏ : سبک ﺍﺯ ﺑﻌﺪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺯ ارزش ﻫﺎ ﻭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺕ ﻣﺴﻠﻂ ﻭ ﻧﺮﻡ ﻫﺎﻱ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎﻓﺘـﻪ ﻛﻪ ﺟﺰﻭ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﻧﺪﻧﻲ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻌﺪ ﺳﺒﻚ مدیریتــی ﻧﻴﺰ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺍﺳﺖ که ﻣﺪﻳﺮﺍﻥ ﭼﻪ میﮔﻮﻳﻨﺪ ﻭ چگونه ﻋﻤﻞ میکنند ، ﻭﻗﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭼﮕــﻮﻧﻪ میگذارند ﻭ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﭼﻪ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﻭ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﺗﻤﺮﻛﺰ میکنند(ﻭﺍﺗﺮمن و همکاران،۱۹۸۰).ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﻣﺪﻳﺮ ﺩﺭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻧﺸﺎﻥ می ﺩﻫﺪ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﻭﻱ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﻴﺎﻥ میکند ﺍﻫﻤﻴﺖ دارد.ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺳﻮﺍﻻﺗﻲ ﮐﻪ میﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭﺧﺼﻮﺹ ﺍﻳﻦ ﺑﻌﺪ ﻣﻄﺮﺡ ﮔﺮﺩﺩ، ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﻳﺮ میباشند :
• ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻭ ﺭﻫﺒﺮﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﭼﻪ ﻣﻴﺰﺍﻧﻲ ﻣﺸﺎﺭﮐﺘﻲ است؟
• ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻭ ﺭﻫﺒﺮﻱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﭼﻪ ﻣﻴﺰﺍﻧﻲ ﮐﺎﺭﺁﻣﺪ ﻋﻤﻞ میکند؟
• ﺍﻋﻀﺎﻱ ﺗﻴﻢ ﻫﺎ ﻭ ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ ﺑﺎ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ می ﮐﻨﻨﺪ ﻳﺎ رقابت؟
ﮐﺎﺭﮐﻨﺎﻥ : ﮐﺎﺭﮐﻨــﺎﻥ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻭ ﻧﻮﻉ ﭘﺮﺳﻨــﻞ ﺳـﺎﺯﻣﺎـﻥ ﻭ ﺭﻭﺵ ﻫﺎﻱ ﺗﻮﺳﻌـﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻭ ﻫﻤﭽﻨین ﻣﺸﺨﺼﻪ ﻫﺎﻱ آن ها را از ﻟﺤﺎﻅ ﺗﺤﺼﻴﻼﺕ، ﺍﺻﻮﻝ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩﻱ ﻳﺎ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎﻱ کاری ، ﻧﺤﻮﻩ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ، ﺭﻭﺵ ﺷﻜﻞ ﺩﻫﻲ ﺍرزش ﻫﺎﻱ پایه ﺩﺭ ﺟﺬﺏ نیرو ، ﻣﻌﻴﺎﺭ ﻫﺎﻱ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻭ ارتقا ، ﻣﺴﻴﺮ ﺷﻐﻠﻲ ﻭ ﺁﻳﻨـﺪﻩ شغلـی ﻭ ﻓﺮﻫﻨــﮓ ﻛﺎﺭﻛﻨــﺎﻥ میباشد(ﻭﺍﺗﺮﻣﻦ ﻭ همکاران، ۱۹۸۰).ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺳﻮﺍﻻﺗﻲ ﮐﻪ می ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭﺧﺼﻮﺹ ﺍﻳﻦ ﺑﻌﺪ ﻣﻄﺮﺡ ﮔﺮﺩﺩ، ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﻳﺮ ﻲﻣ ﺑﺎﺪﺷ :
• ﭼﻪ جایگاه ها ﻭ تخصص ﻫﺎﻳﻲ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؟
• ﮐﺪﺍﻡ جایگاه ها ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺑﻼﺗﺼﺪﻱ است؟
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 04:49:00 ق.ظ ]
|