۳-۵-۲-تعهد: قصد و نیت یک طرف رابطه برای ادامه دادن یا حفظ رابطه با طرف دیگر است (راشید،۲۰۰۳).سؤالاتی مانند: در صورت بروز مشکل تا چه میزان تمایل به ترک شرکت ‌دارند تا چه میزان خود را بخشی از شرکت می‌دانندتا چه میزان احساس تعلق به شرکت را دارند.

۳-۵-۳-ارتباطات: کلیه مراودات رسمی و غیررسمی که موجب مبادله اطلاعات معنی‌دار و به هنگام بین خریدار و فروشنده می‌شود (دوبیسی،۲۰۰۷).از طریق روابط کارکنان با شرکت با فراهم کردن اطلاعاتی که می‌تواندقابل‌اعتماد باشد، ارائه اطلاعات در صورت بروز مشکل به هنگام ارائه خدمت، رعایت دقت و صحت در فراهم نمودن اطلاعات و ارائه اطلاعات و توضیحات لازم در هنگام وجود خدمات جدید هست،قابل سنجش است.

۳-۵-۴-تعارض: به عنوان توانایی عرضه‌کننده در به حداقل رساندن نتایج منفی حاصل از درگیری بالقوه و بارز تعریف می‌شود (دوبیسی،۲۰۰۷).با سؤالاتیمانندتاچه میزان اهداف گروه‌هایغیررسمی در شرکت با اهداف شرکت هم‌راستا است، در صورت ایجاد تغییر در شرکت تا چه حدی می‌تواند خود را با شرکت وفق دهند، شرکت تا چه میزان انطباق کامل کارکنان با اهداف شرکت را دارد،قابل سنجش است.

۳-۵-۵-ارزش‌های مشترک: ناشی از اعتقادات مشترکی است که طرفین ‌در مورد اهداف، رفتارها و سیاست‌ها دارند و این پیوندهای قلبی را به وجود خواهد آورد که زمینه را برای اعتمادسازی و تعهد بیشتر آماده می‌کند. علاوه بر این، وجود وجه مشترک بین دو طرف مبادله، راه را برای ادامه مسیر هموارتر خواهد کرد و محکم تر شدن ستون‌های بازاریابی رابطه مند را در پی خواهد داشت. (چانتال آمی،۲۰۰۷)؛و با سؤالاتی چون: ایجاد کارها براساسارزش‌هایشیوه‌ای در سازمان،سرمایه‌گذاری بر روی مهارت افزاییکارکنان جزء ارزش‌های مشترک شرکت،انسجام در به دست آوردن اهداف و ارزش‌های مشترک شرکت،قابل سنجش است.

۳-۵-۶-همدلی: جزء دیگر مبادله تجاری است که بین دوطرف رابطه ایجاد می‌شود و در یک وضعیت یکپارچه جهت دستیابی به هدف مطلوب ایفای نقش می‌کند. وجود این جزء در بازاریابی رابطه مند، موجب توسعه و افزایش وفاداری کارکنان می‌گردد و به طور مستقیم احساس تعلق به رابطه و به طور غیرمستقیم احساس تعلق به سازمان را ایجادمی‌کند (چانتال آمی،۲۰۰۷). با سؤالاتی از قبیل کمک همکاران به یکدیگر در انجام کارها، توجه به احساسات یکدیگر،توجه به روحیه و عواطف همکاران،اندازه‌گیریمی‌شود.

۳-۵-۷-عملکرد شرکت: موفقیت یک شرکت به طور کلی از طریق سنجش عملکرد اقتصادی آن، رضایت مشتریان وکارکنان، نرخ سهام و میزان مسئولیت‌پذیری در برابر جامعه سنجیده می‌شود. رشد کارکنان از طریق رضایتمندی کارکنان اندازه‌گیریمی‌شود و این یکی از ابعاد عملکرد شرکت است؛ و از طریق سؤالاتیمانند توجه به احساس رضایت کارکنان در شرکت، دریافت حقوق و پاداش متناسب باارزش کاری، احساس مفید بودن برای محیط کار خود قابل سنجش هست.

جدول ۳-۱:متغیرهای تحقیق

متغیر های تحقیق

نوع متغیر

مقیاس سنجش

طیف سنجش

تعهد

کیفی

رتبه ای

لیکرت

اعتماد

کیفی

رتبه ای

لیکرت

ارتباطات

کیفی

رتبه ای

لیکرت

کنترل تعارض

کیفی

رتبه ای

لیکرت

ارزش‌های مشترک

کیفی

رتبه ای

لیکرت

همدلی

کیفی

رتبه ای

لیکرت

عملکرد

کیفی

رتبه ای

لیکرت

منبع:یافته های پژوهش

۳-۶- جامعه و نمونه آماری

تحقیق حاضر در بین شرکت‌هایی با اندازه کوچک ومتوسط مستقر در پارک های علم وفناوری که با نام شرکت‌های دانش بنیان نام‌گذاری شده‌اند انجام می‌شود. ‌بر اساس تعریف وزارت صنایع و معادن و وزارت جهاد کشاورزی،شرکت‌های دانش بنیان،واحدهای صنعتی و خدماتی هستند که کمتر از ۵۰ نفر کارگر دارند.

جامعه آماری پژوهش حاضر،پارک های علم وفناوری سه شهر تبریز، تهران و اصفهان است که شامل مراکز رشد و واحدهای مستقر در پارک می‌باشند. دلیل انتخاب این سه پارک این است که شامل مراکز رشد و واحدهای مستقر بیشتری نسبت به سایر پارک های کشور است.

برای تعیین حجم نمونه مناسب جهت اطمینان از صحت یافته های پژوهش از فرمول کوکران با شرایط زیر استفاده می‌شود. جامعه آماری این پژوهش شامل ۳۰۰ شرکت دانش بنیان عضو پارک های علم و فناوری در سه شهر تبریز، اصفهان و تهران هست که با بهره گرفتن از فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری منظم تعداد ۱۵۰شرکت به دست آمده است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فرمول ۳-۱:فرمول کوکران برای جامعه محدود

N: تعداد جامعه

n: تعداد نمونه

З:مقدار اشتباه مجاز

p ,q :برآورد نسبت صفت متغیر=۰٫۵

جدول۳-۲ :نمونه آماری تحقیق

نام پارک علم و فناوری

شرکت های مستقر و مراکز رشد

توزیع نسبی تعداد نمونه

آذربایجان شرقی

۱۳۰

۰٫۴۷

تهران

۸۹

۰٫۳۲

اصفهان

۵۰

۰٫۲۱

منبع:پورتال پارک ها و مراکز رشد:آمار شرکت های مستقر

۳-۷-روش گردآوری داده ها

با توجه به موضوع پژوهش و متغیرهای مورد بررسی آن، اطلاعات مورد نیاز جهت آزمون فرضیه‌ها از طریق پرسشنامه گردآوری می‌شود. مخاطب پرسشنامه کارکنان هر واحد هست. پرسشنامه پژوهش دارای بیست ونه سؤال درباره متغیرهای تحقیق هست.

با مراجعه حضوری به پارک های علم و فناوری سه شهر تبریز، اصفهان و تهران پرسشنامه تکمیل گردید. مراجعه به سه شهر در روزهای مختلف صورت گرفته است و با توجه به اینکه اعضای همه شرکت ها در پارک ها حضور کامل نداشتن پرسشنامه کاملا تصادفی توزیع شده است و با توجه به نمونه مورد نیاز برای این تحقیق پرسشنامه بین این سه شهر با توجه به تعداد شرکت ها توزیع نسبی شده است. که در تبریز ۷۵ نفر و در اصفهان ۳۲ نفر و در تهران ۴۳ نفر پرسشنامه را تکمیل کردند.

جدول ۳-۳:پرسشنامه های استفاده شده

نام متغیر

سوالات

منبع مورد استفاده

تعهد

۱-۵

پرسشنامه تعهد سازمانی پورتر ترجمه دکتر سیدمحمد مقیمی

پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر ترجمه دکتر سید محمد مقیمی

اعتماد

۶-۹

پرسشنامه بررسی ابعاد مختلف اعتماد در سازمان از تامی ابویترجمه دکتر سید محمد مقیمی

ارتباطات

۱۰- ۱۳

پرسشنامه روابط با همکاران رین لمای ترجمه دکتر سید محمد مقیمی

پرسشنامه نگرش افراد در زمینه برقراری ارتباطات مک گراس ترجمه دکتر سید محمد مقیمی

کنترل تعارض

۱۴- ۱۶

پرسشنامه چگونگی برخورد با عملکرد گروهی، رفتار بین گروهی وتضادتوماس و همکاران ترجمه دکتر مقیمی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...