گرانت[۳۲] (۱۹۹۶) در پژوهشی با عنوان”حفاظت در محیط رقابتی و پویا: قابلیت سازمان در انسجام دانش” بیان می‌کند که ذخیره موجود دانش سازمان به تنهایی برای تضمین سازگاری سازمان با تغییرات محیط کافی نمی باشد و بجای آن توانایی یادگیری و ایجاد دانش جدید است که سازمان ر ا برای سازگاری با محیط متلاطم و در حال تغییر مهیا می‌سازد.

کوگوت و زندر[۳۳] (۱۹۹۶) در پژوهشی با عنوان”دانش سازمان: ترکیب توانمندیها و نقش تکنولوژی ” ‌به این نتیجه رسیده است که سازمان‌ها بهتر از عملکرد فردی افراد قادر به ایجاد دانش می‌باشند؛ زیرا سازمان‌ها محیط اجتماعی ایجاد می‌کنند که منجر به تبادل دانش بین افراد می‌گردد.

فصل سوم

روش شناسی تحقیق

۳-۱مقدمه:

هدف از انتخاب روش تحقیق این است که پژوهشگر مشخص نماید که چه شیوه یا روشی را اتخاذ نماید تا او را هرچه دقیق تر و آسان تر به پاسخ های احتمالی برساند.

در این فصل به بررسی روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش پرداخته می شود که شامل تشریح روش تحقیق, ابزار اندازه گیری جامعه آماری، روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه، سنجش روایی و پایایی تحقیق و نیز آزمون‌های آماری و نرم افزار آماری مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل داده ها، می‌باشد.

۳-۲- نوع وروش پژوهش

این تحقیق برحسب هدف کاربردی وبراساس شیوه گردآوری داده ها ، توصیفی از نوع همبستگی است ‌به این دلیل کاربردی است که استفاده از نتایج طرح برای بهبود عملکرد شرکت برق منطقه ای هرمزگان است وبه این دلیل توصیفی است که مطالعه وضعیت موجود کیفیت زندگی کاری ومدیریت دانش مدنظراست وازاین جهت که محقق درصدد روابط بین دومتغیرمی باشد تحقیق ازنوع همبستگی است.

۲-۳- جامعه آماری مورد بررسی

۳-۲-۱- جامعه آماری

جامعه آماری به مجموعه افراد، اشیاء و یا به طور کلی پدیده ها ی اطلاق می شود که محقق می‌تواند نتیجه مطالعه خود را به کلیه آن ها تعمیم دهد. جامعه آماری عبارت است از مجموعه اعضای حقیقی یا فرضی که نتایج پژوهش به آن ها انتقال داده می شود (دلاور، ۱۳۸۷). یا به عبارت دیگر، جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند (سرمد، بازرگان و حجازی،۱۳۸۴). جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان شرکت برق منطقه ای هرمزگان ‌در سال‌ ۱۳۹۲ است که برابرباآمارسازمان مذکورتعداد ۶۰۰ نفراست.

۳-۲-۲- حجم نمونه

پس از انتخاب موضوع تحقیق و بیان مسئله، یکی از تصمیمات مهمی که در پیش روی هر پژوهشگری قرار دارد انتخاب نمونه است، نمونه ای که باید نماینده جامعه ای باشد که پژوهشگر قصد تعمیم یافته های تحقیق خود به آن جامعه را دارد. اگر محقق پژوهش خود را بر تمامی افراد جامعه اجرا کند روش او سرشماری خواهد بود یعنی محقق باید تمامی افراد جامعه را تک تک مورد بررسی و آزمون قرار دهد. اما چون اکثر پژوهشگران توان و زمان اجرای پژوهش بر کل جامعه را ندارند به همین دلیل پژوهش خود را محدود به نمونه کوچکی می‌سازند.

هر چه حجم یا اندازه نمونه بزرگتر باشد میزان اشتباهات در نتیجه گیری کم می شود و بر عکس هر چه تعداد نمونه محدود باشد مقدار اشتباهات زیادتر است، ‌بنابرین‏ زمانی که محقق سطح بالاتری از اطمینان یا معنی دار بودن آماری را ملاک ارزیابی اطلاعات تحقیق خود قرار می‌دهد لازم است حجم نمونه او بزرگتر انتخاب شود.

لذا اگر هر عضو در جامعه ما دقیقاً مشابه عضو دیگر باشد آنگاه انتخاب نمونه ای با حجم یک عضو هم کافی است. حجم نمونه باید به اندازه ای باشد که نتایج حاصل عیناً با نتایج همان مطالعه در جامعه ای که نمونه از آن انتخاب شده است برابر باشد. تعیین حجم نمونه بستگی به میزان دقت و اطمینان مورد نظر دارد که با فرمول هایی قابل محاسبه است.

با توجه به اینکه در این تحقیق امکان بررسی تمامی اعضا جامعه آماری بعلت تعداد زیاد آن ها وجود نداشته در نتیجه از نمونه گیری استفاده گردیده که برا ی این کار از فرمول نمونه گیری جامعه محدود کوکران استفاده شده است. حجم نمونه استفاده ازفرمول کوکران به شرح زیرمحاسبه شده است :

-۲-۳- واحد تحلیل

واحد تحلیل ،واحدی است که اطلاعات جمع‌ آوری وخصوصیات آن توضیح داده می شود (دواس ،۱۳۷۶: ۴۱( براین مبنا واحدتحلیل حاضرراکلیه کارکنان شرکت برق منطقه ای هرمزگان تشکیل می‌دهند.

۳-۲-۴- شیوه نمونه گیری

درپژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع پژوهش وجامعه آماری مورد مطالعه (واریانس موجود دربین سازمان ها ، تحصیلات ‌و جنسیت افراد)از روش نمونه گیری طبقه ای به شکل متناسب استفاده شده است برای تحت پوشش قراردادن جامعه آماری مورد نظر (کارکنان) مراحل زیر مورد توجه قرار گرفته است :

الف- تقسیم کل حجم نمونه به نسبت تعداد افراد شاغل در هر حوزه سازمان درمیان طبقات

ب- انتخاب کارکنان به شکل تصادفی ساده ازهرحوزه؛

ج- توزیع پرسشنامه دربین مشتریان منتخب .

جدول ۲-۳-نمونه آماری کارکنان شرکت برق هرمزگان

نام حوزه

تعداد کارکنان

نمونه

منابع انسانی

۳۰

۱۲

مالی و پشتیبانی

۵۰

۱۹

طرح و توسعه

۴۰

۱۶

بهره برداری

۴۵۰

۱۷۵

برنامه ریزی

۳۰

۱۲

جمع

۶۰۰

۲۳۴

۳-۴-روش وابزارگردآوری اطلاعات

جهت گردآوری اطلاعات ازدوروش کتابخانه ای ومیدانی استفاده می شود جهت تدوین مبانی نظری ‌و پیشینه تحقیق ازروش کتابخانه ای وجهت گردآوری داده ها ازجامعه آماری با بهره گرفتن از پرسشنامه ازروش می‌دانی استفاده می شود.

برای اندازه گیری شاخص های تحقیق ، جمع‌ آوری داده ها واطلاعات لازم ازپرسشنامه استفاده شد، سوالات با عنایت به اهداف تحقیق وماهیت موضوعی پژوهش ‌حاضر به شکل پنج گزینه ای وبسته ودرسطوح اندازه گیری رتبه ای طراحی شده است.

‌ابزار گردآوری داده ها واطلاعات پرسشنامه است که با اقتباس ازنمونه های مشابه آن ها که درتحقیقات گذشته اعتبار یابی ومورد استفاده قرار گرفته شده است ،به کارگرفته شد برای تعیین اعتبار ‌و روایی این پرسشنامه (علاوه برپایائی سنجی ورواسازی تحقیقات پیشین )، هرکدام ازآن ها،پایاسنجی ورواسازی شد.

۳-۴-۱- پرسشنامه کیفیت زندگی کاری

این پرسشنامه شامل ۲۷ گویه می‌باشد که درآن برای سنجش کیفیت زندگی کاری ازهشت مؤلفه‌ مدل والتون استفاده می شود سطح اندازه گیری پرسشنامه فاصله ای وبراساس مقیاس ۵درجه ای لیکرت می‌باشد سوالات این پرسشنامه به جزیک سوال مربوط به فرضیه (فضای کلی زندگی)، درجهت مثبت تنظیم شده است این پرسشنامه توسط کارمندان تکمیل می شود وازآن ها خواسته می شودتا گویه ها را تا حدی که درمورد زندگی کاری آن ها صدق می‌کند، درطول مقیاس ۵ درجه ای لیکرت(خیلی کم ، کم ، تا حدی ، زیاد وخیلی زیاد).مشخص کنند.

امتیازدرجه های خیلی کم ، کم ، تا حدی ، زیاد وخیلی زیاد به ترتیب از۱تا ۵ برای گویه های مثبت ‌و معکوس آن برای گویه ها ی منفی می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...