مقاله-پروژه و پایان نامه – پیشینه موضوع پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۱-۳- اهداف پژوهش
هدف از این پژوهش، تعیین تفاوت بازشناسی جلوههای چهرهای هیجانهای بنیادی در افراد با اختلال سلوک زودآغاز و دیرآغاز است.
۱-۴- فرضیه ی پژوهش
بین عملکرد افراد با اختلال سلوک زودآغاز و دیرآغاز در بازشناسی جلوههای چهرهای هیجانهای بنیادی تفاوت وجود دارد.
۱-۵- اهمیت و ضرورت پژوهش
میزان شیوع بالای اختلال سلوک در بین کودکان و نوجوانان، روند شدت یافتن آن در طول زمان و هزینه های سنگینی که در صورت عدم درمان به فرد، خانواده و جامعه تحمیل میکند، آن را به یکی از چالشهای اساسی در حوزه اختلالهای کودکان تبدیل نموده است (ریچاردسون و جاگین،۲۰۰۲). شیوع جمعیتی یک ساله برای اختلال سلوک، محدودهای از ۲ درصد تا بیش از ۱۰ درصد و به طور متوسط ۴ درصد را تخمین میزند (انجمن روانپزشکی آمریکا، ۲۰۱۳). شواهد بسیاری بیانگر آن است که این مشکلات، در صورت عدم مداخله، تبدیل به مشکلات شدیدتر در بزرگسالی می شود که از آن جمله میتوان به تبدیل شدن اختلال سلوک در کودکی به اختلال شخصیت ضداجتماعی[۱] در بزرگسالی اشاره نمود (هاوز[۲]، ۲۰۰۷).
فهم هیجانها مؤلفهای کلیدی در تعاملات اجتماعی است زیرا افراد را قادر میسازد که مقاصد دیگران را درک کنند و به گونه صحیحی با آنان برخورد نمایند. شناخت دقیق جلوههای هیجانی به افراد کمک می کند تا تصمیم بگیرند که از چه راهبردهایی در تعاملات بین فردی استفاده نمایند (ایزارد[۳] و همکاران،۲۰۰۱). اهمیت اجتماعی حالات چهرهای از هیجان هنوز به عنوان یک موضوع حیاتی در روانشناسی معاصر باقی مانده است (تیبالت و هس[۴] ، ۲۰۰۹؛ به نقل از کارتر و بایلی[۵] ،۲۰۱۲).
ادراک جلوههای هیجانی از اهمیت تکاملی برخوردار است و به آدمی قدرت تصمیم گیری سریع در موقعیتهای مبهم زندگی را میدهد (هارناد[۶] ، ۱۹۸۷). ادراک هیجانها نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای کودکان نیز دارای اهمیت است زیرا به آنها این امکان را میدهد که در موقعیتهایی که از رفتار خود اطمینان ندارند، با بهره گرفتن از جلوههای هیجانی، رفتار خود را تغییر دهند (سورس[۷] و همکاران، ۱۹۸۵). جلوههای چهرهای، اطلاعات مهمی درباره حالات هیجانی دیگران بیان می کند. اطلاعات غیرکلامی اکتسابی از چهره بسیار مهماند و به همین دلیل مکانیزم های ادراکی تخصص یافته ای برای پردازش جلوههای هیجانی در بشر رشد یافته است. شاهد این امر حساسیت کودکان به جلوههای چهرهای است که از اوایل عمر ظاهر می شود و قدرت تمیز را به آنها میدهد (آشوین[۸] و همکاران، ۲۰۰۶). بنابرین نقص در تشخیص جلوههای هیجانی، باعث از دست رفتن منبع اطلاعات مهمی در مورد دیگران خواهد شد (رادرفورد و ملنتاش[۹] ، ۲۰۰۷). درک و بازشناسی هیجانهای سایرین، یک عامل مهم در ارتباطات اجتماعی تلقی می شود و به دلیل اهمیت تظاهرات چهرهای هیجان در برقراری روابط اجتماعی، طبیعتا نقص در این توانمندی به شدت بر کیفیت ارتباطات اثر می گذارد (جلیلی، بهرامی، نجاتی، ۱۳۹۱).
از آنجا که اختلال سلوک خطر ابتلا به بسیاری از آسیبهای اجتماعی را افزایش میدهد و با توجه به شیوع زیاد و روزافزون این اختلال و اثرات اشکال در بازشناسی جلوههای چهرهای هیجانهای بنیادی در اختلال سلوک، به نظر میرسد که بررسی این مشکل ضروری باشد. با توجه به تناقضهای موجود در متون پژوهشی درباره توانایی کودکان با اختلال سلوک در شناسایی جلوههای چهرهای هیجان و نیز تفاوت زودآغاز و دیرآغاز بودن این اختلال در این شناسایی، ضرورت این پژوهش مطرح می شود.
۱-۶- تعریفهای نظری و عملیاتی مفاهیم پژوهش
تعریفهای نظری:
اختلال سلوک: الگوی تکراری و مداوم از رفتار است که در آن حقوق اساسی دیگران یا هنجارهای اجتماعی متناسب با سن یا قوانین، نقض می شود. اختلال در رفتار باعث اختلال قابل توجه در عملکرد اجتماعی، تحصیلی یا شغلی می شود.
اختلال سلوک زودآغاز: حداقل یکی از ملاکهای مشخص اختلال سلوک، پیش از سن ۱۰ سالگی شروع می شود.
اختلال سلوک دیرآغاز: هیچ یک از ملاکهای مشخص اختلال سلوک، پیش از سن ۱۰ سالگی وجود ندارد (انجمن روانپزشکی آمریکا، ۲۰۱۳).
جلوههای چهرهای هیجان: جلوههای چهرهای رفتارهای کلامی و غیرکلامی قابل مشاهدهای هستند که به حالات هیجانی درونی مرتبطاند (مرکز پشتیبانی و پژوهش دورست[۱۰] ، ۲۰۰۳). بازشناسی هیجان به عنوان توانایی تمییز حالات هیجانی مختلف در چهره، وضعیت بدنی و عبارات کلامی، در خود یا دیگران و درک معنای اجتماعی- بافتی آن ها تعریف می شود (بامینگر[۱۱]، ۲۰۰۰).
تعریفهای عملیاتی:
اختلال سلوک: در این پژوهش، منظور فردی است که در مقیاس سیاهه رفتاری کودک[۱۲] و در مقیاس گزارش معلم[۱۳] آزمون آخنباخ[۱۴] و با توجه به نشانه های اختلال سلوک، نمره های لازم را برای تشخیص این اختلال، کسب کرده باشد.
اختلال سلوک زودآغاز: در این پژوهش، منظور فردی است که والدین او، حداقل یکی از ملاکهای مشخص اختلال سلوک را قبل از ۱۰ سالگی او، گزارش کرده اند.
اختلال سلوک دیرآغاز: در این پژوهش منظور فردی است که والدین او، هیچ یک از ملاکهای مشخص اختلال سلوک را قبل از ۱۰ سالگی او، گزارش نکرده اند.
بازشناسی جلوههای چهرهای هیجانهای بنیادی: در این پژوهش، منظور نمرهی فرد در آزمون بازشناسی بیان هیجان چهرهای اکمن و فرایسن[۱۵] میباشد.
فصل دوم
پیشینه موضوع پژوهش
۲-۱- مقدمه
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 04:52:00 ق.ظ ]
|