۱-۳- اهداف پژوهش

هدف از این پژوهش، تعیین تفاوت بازشناسی جلوه­های چهره­ای هیجان­های بنیادی در افراد با اختلال سلوک زودآغاز و دیرآغاز است.

۱-۴- فرضیه­ ی پژوهش

بین عملکرد افراد با اختلال سلوک زودآغاز و دیرآغاز در بازشناسی جلوه­های چهره­ای هیجان­های بنیادی تفاوت وجود دارد.

۱-۵- اهمیت و ضرورت پژوهش

میزان شیوع بالای اختلال سلوک در بین کودکان و نوجوانان، روند شدت یافتن آن در طول زمان و هزینه­ های سنگینی که در صورت عدم درمان به فرد، خانواده و جامعه تحمیل می‌کند، آن را به یکی از چالش­های اساسی در حوزه­ اختلال­های کودکان تبدیل نموده است (ریچاردسون و جاگین،۲۰۰۲). شیوع جمعیتی یک ساله برای اختلال سلوک، محدوده­ای از ۲ درصد تا بیش از ۱۰ درصد و به طور متوسط ۴ درصد را تخمین می­زند (انجمن روانپزشکی آمریکا، ۲۰۱۳). شواهد بسیاری بیانگر آن است که این مشکلات، در صورت عدم مداخله، تبدیل به مشکلات شدیدتر در بزرگسالی می شود که از آن جمله ‌می‌توان به تبدیل شدن اختلال سلوک در کودکی به اختلال شخصیت ضداجتماعی[۱] در بزرگسالی اشاره نمود (هاوز[۲]، ۲۰۰۷).

فهم هیجان­ها مؤلفه‌­ای کلیدی در تعاملات اجتماعی است زیرا افراد را قادر می­سازد که مقاصد دیگران را درک کنند و به گونه­ صحیحی با آنان برخورد نمایند. شناخت دقیق جلوه­های هیجانی به افراد کمک می­ کند تا تصمیم بگیرند که از چه راهبردهایی در تعاملات بین فردی استفاده نمایند (ایزارد[۳] و همکاران،۲۰۰۱). اهمیت اجتماعی حالات چهره­ای از هیجان هنوز به عنوان یک موضوع حیاتی در روانشناسی معاصر باقی مانده است (تیبالت و هس[۴] ، ۲۰۰۹؛ به نقل از کارتر و بایلی[۵] ،۲۰۱۲).

ادراک جلوه­های هیجانی از اهمیت تکاملی برخوردار است و به آدمی قدرت تصمیم ­گیری سریع در موقعیت­های مبهم زندگی را می­دهد (هارناد[۶] ، ۱۹۸۷). ادراک هیجان­ها نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای کودکان نیز دارای اهمیت است زیرا به آن­ها این امکان را می­دهد که در موقعیت­هایی که از رفتار خود اطمینان ندارند، با بهره گرفتن از جلوه­های هیجانی، رفتار خود را تغییر دهند (سورس[۷] و همکاران، ۱۹۸۵). جلوه­های چهره­ای، اطلاعات مهمی درباره حالات هیجانی دیگران بیان می­ کند. اطلاعات غیرکلامی اکتسابی از چهره بسیار مهم­اند و به همین دلیل مکانیزم­ های ادراکی تخصص­ یافته ای برای پردازش جلوه­های هیجانی در بشر رشد یافته است. شاهد این امر حساسیت کودکان به جلوه­های چهره­ای­ است که از اوایل عمر ظاهر می­ شود و قدرت تمیز را به آن­ها می­دهد (آشوین[۸] و همکاران، ۲۰۰۶). ‌بنابرین‏ نقص در تشخیص جلوه­های هیجانی، باعث از دست رفتن منبع اطلاعات مهمی ‌در مورد دیگران خواهد شد (رادرفورد و ملنتاش[۹] ، ۲۰۰۷). درک و بازشناسی هیجان­های سایرین، یک عامل مهم در ارتباطات اجتماعی تلقی می­ شود و به دلیل اهمیت تظاهرات چهره­ای هیجان در برقراری روابط اجتماعی، طبیعتا نقص در این توانمندی به شدت بر کیفیت ارتباطات اثر می­ گذارد (جلیلی، بهرامی، نجاتی، ۱۳۹۱).

از آنجا که اختلال سلوک خطر ابتلا به بسیاری از آسیب­های اجتماعی را افزایش می­دهد و با توجه به شیوع زیاد و روزافزون این اختلال و اثرات اشکال در بازشناسی جلوه­های چهره­ای هیجان­های بنیادی در اختلال سلوک، به نظر می­رسد که بررسی این مشکل ضروری باشد. با توجه به تناقض­های موجود در متون پژوهشی درباره توانایی کودکان با اختلال سلوک در شناسایی جلوه­های چهره­ای هیجان و نیز تفاوت زودآغاز و دیرآغاز بودن این اختلال در این شناسایی، ضرورت این پژوهش مطرح می­ شود.

۱-۶- تعریف­های نظری و عملیاتی مفاهیم پژوهش

تعریف­های نظری:

اختلال سلوک: الگوی تکراری و مداوم از رفتار است که در آن حقوق اساسی دیگران یا هنجارهای اجتماعی متناسب با سن یا قوانین، نقض می­ شود. اختلال در رفتار باعث اختلال قابل توجه در عملکرد اجتماعی، تحصیلی یا شغلی می­ شود.

اختلال سلوک زودآغاز: حداقل یکی از ملاک­های مشخص اختلال سلوک، پیش از سن ۱۰ سالگی شروع می­ شود.

اختلال سلوک دیرآغاز: هیچ یک از ملاک­های مشخص اختلال سلوک، پیش از سن ۱۰ سالگی وجود ندارد (انجمن روانپزشکی آمریکا، ۲۰۱۳).

جلوه­های چهره­ای هیجان: جلوه­های چهره­ای رفتارهای کلامی و غیرکلامی قابل مشاهده­ای هستند که به حالات هیجانی درونی مرتبط­اند (مرکز پشتیبانی و پژوهش دورست[۱۰] ، ۲۰۰۳). بازشناسی هیجان به عنوان توانایی تمییز حالات هیجانی مختلف در چهره، وضعیت بدنی و عبارات کلامی، در خود یا دیگران و درک معنای اجتماعی- بافتی آن ها تعریف می­ شود (بامینگر[۱۱]، ۲۰۰۰).

تعریف­های عملیاتی:

اختلال سلوک: در این پژوهش، منظور فردی است که در مقیاس سیاهه رفتاری کودک[۱۲] و در مقیاس گزارش معلم[۱۳] آزمون آخنباخ[۱۴] و با توجه به نشانه­ های اختلال سلوک، نمره ­های لازم را برای تشخیص این اختلال، کسب کرده باشد.

اختلال سلوک زودآغاز: در این پژوهش، منظور فردی است که والدین او، حداقل یکی از ملاک­های مشخص اختلال سلوک را قبل از ۱۰ سالگی او، گزارش کرده ­اند.

اختلال سلوک دیرآغاز: در این پژوهش منظور فردی است که والدین او، هیچ یک از ملاک­های مشخص اختلال سلوک را قبل از ۱۰ سالگی او، گزارش نکرده ­اند.

بازشناسی جلوه­های چهره­ای هیجان­های بنیادی: در این پژوهش، منظور نمره­ی فرد در آزمون بازشناسی بیان هیجان چهره­ای اکمن و فرایسن[۱۵] ‌می‌باشد.

فصل دوم

پیشینه­ موضوع پژوهش

۲-۱- مقدمه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...