منابع پایان نامه ها | ۲-۲-۳- کیفیت خدمات – 1 |
شکل (۲-۲): مدل زنجیره سود خدمات
استراتژی عملیاتی و سیستم تحویل خدمات
مفهوم خدمات
بازار هدف
بیرونی
درونی
وفاداری
مشتریان
رشددرآمد
رضایت
رضایت
وفاداری
ارزش خدمات
بهره وری
و
کیفیت بازده
کارکنان
سودآوری
قابلیت
کیفیت خدمات
منبع: هسکیت و همکاران (۱۹۹۷)
با توجه به این امر که مدل زنجیره سود خدمات به رابطه برجسته بین سازه های مرتبط با مشتریان و سازه های مرتبط با کارکنان اشاره دارد و همچنین بر پایه مطالعات قبلی انجامشده، در این تحقیق اصلاحات جزئی در مدل زنجیره سود خدمات ایجاد شده است و از آن برای سنجش رابطه بین کیفیت خدمات داخلی و وفاداری مشتریان شرکتهای کارگزاری بورس و اوراق بهادار استفاده شده است. بر پایه استدلال هسکیت و همکاران (۱۹۹۷) توانایی، مفهومی از قابلیت کارمند است، بنابرین توانایی خدمت بهجای قابلیت کارمند به کار برده شده است. همچنین بر پایه استدلال جاورسکی و کوهلی[۲۹] (۱۹۹۳) تعهد سازمانی شامل ویژگیهایی از مشارکت، تلاشها و وفاداری کارکنان است. از طرفی مورگان و هانت[۳۰] (۱۹۹۴) در تحلیلی وفاداری و تعهد را شبیه به هم دانسته اند. بنابرین تعهد سازمانی بهجای مفاهیم نگهداری، بهره وری و وفاداری کارکنان جایگزین شده است و نهایتاًً بر پایه برخی از مطالعات در این تحقیق نیز متغیر اعتماد مشتری به دنبال رضایت مشتری آمده است (مورگان و هانت، ۱۹۹۴).
۲-۲-۳- کیفیت خدمات
به دلیل گستردگی مفهوم کیفیت و خدمات، مفاهیم متفاوتی از کیفیت خدمات قابلادراک است. به منظور شناخت کیفیت خدمات، در ابتدا باید معانی کیفیت و خدمات را بهتر بشناسیم. بیشتر تحقیقاتی که به مسئله کیفیت پرداختهاند، آن را از دو دیدگاه موردبررسی قرار داده اند. بعضیها کیفیت را مطابق با دیدگاه تولیدکننده و بعضیها آن را مطابق با دیدگاه مصرف کننده دانسته اند. هانسن[۳۱] (۲۰۰۱) در بررسی های گسترده خود از موضوع کیفیت به پنج برداشت متفاوت از مفهوم کیفیت پی برد که در شکل (۲-۳) به تصویر کشیده شده است.
شکل (۲-۳): برداشتهای متفاوت از مفهوم کیفیت
عالی
تطابق با انتظارات
ارزش
کیفیت درک شده
تطابق با مشخصات فنی
دیدگاه تولیدکننده
دیدگاه مصرف کننده
منبع: هانسن (۲۰۰۱)
زمانی که ملاک، دیدگاه تولیدکننده است تطابق با مشخصات فنی محصول به عنوان کیفیت در نظر گرفته می شود. زمانی که ملاک، دیدگاه مصرف کننده است کیفیت درک شده توسط مشتریان به عنوان کیفیت در نظر گرفته می شود. زمانی که ملاک، تا حدودی دیدگاه تولیدکننده و یا مصرف کننده باشد ارزش و یا تطابق با انتظارات مشتریان به عنوان کیفیت مطرح خواهد بود اما زمانی که ملاک، هر دو دیدگاه به یک نسبت است معمولاً کیفیت عالی مطرح میگردد.
خدمات، محصولات ناملموس و ناپایداری هستند که تولید و مصرف آنها همزمان صورت میپذیرد (ساسر و همکاران[۳۲]، ۱۹۸۷). کاتلر و آرمسترانگ[۳۳] (۱۹۹۶)، خدمت را فعالیت یا منفعتی میدانند که یکطرف بهطرف دیگر عرضه می کند که اساساً نامحسوس بوده و مالکیت چیزی را در برندارد. این ویژگیهای ذاتی در بخش خدمات، پیچیدگی کنترل کیفیت و بهبود آن را دوچندان کردهاست (پاراسورامان و همکاران[۳۴]، ۱۹۸۸). با توجه به ویژگیهای عملکردی متفاوت محصولات و خدمات، نمی توان کیفیت را بهآسانی در بخش خدمات تعریف کرد. به عبارتی برای مشتریان ارزیابی کیفیت خدمات از ارزیابی کیفیت محصول بهمراتب دشوارتر خواهد بود (کوئی[۳۵]، ۱۹۹۹). امروزه بیشتر تحقیقاتی که در حوزه کیفیت خدمات انجام می شود از مفهوم مشتری محور کیفیت خدمات تبعیت میکنند و بیشتر تمایل به تمرکز بر رفع نیازها و خواسته های مشتریان و چگونگی تحویل مناسب خدمات مطابق با انتظارات مشتریان را دارند (لویس و بومز[۳۶]، ۱۹۸۳). برای ارائه و حفظ کیفیت خدمات مناسب، سازمان باید بداند چه چیزی بهمنزله کیفیت برای مشتریان است (گرانروز[۳۷]، ۱۹۹۴). کلاوس[۳۸] (۱۹۸۵) معتقد است که کیفیت خدمات از سه جنبه فنی، محیطی و کارکردی قابل توصیف است. به عبارتی کیفیت خدمات به چیزی که ارائه می شود، موقعیتی که در آن خدمت ارائه میگردد و چگونگی ارائه خدمت اشاره دارد. اما در بیشتر تحقیقات جنبه های فنی و کارکردی کیفیت خدمات را به علت سادگی در تعریف و اندازه گیری در نظر می گیرند.
تعدادی از محققان در تلاش برای بهبود کیفیت خدمات لیستی از تعیین کنندهها و مدلهایی از کیفیت خدمات را ارائه کردند. در جدول (۲-۱) خلاصهای از مدلهایی که به اندازه گیری کیفیت خدمات پرداختهاند، آورده شده است. به عقیده بروکز و همکاران[۳۹] (۱۹۹۹) یکی از مدلهای پایه که با استقبال فراوان از طرف محققان این حوزه روبرو شد مدل سرکوال است. مدل سرکوال مدلی است که از طریق تحلیل شکاف بین انتظار و ادراک مشتری سعی در سنجش میزان کیفیت خدمات دارد (پاراسورامان و همکاران، ۱۹۸۸).
جدول (۲-۱): خلاصهای از مدلهای اندازه گیری کیفیت خدمات
نویسنده/ نویسندگان (سال)
نام مدل
اندازه گیری کیفیت خدمات از طریق
گرونروس (۱۹۸۴)
کیفیت کارکردی- فنی
کیفیت کارکردی و فنی
پاراسورامان و همکاران (۱۹۸۵)
شکاف
ابعاد دهگانه کیفیت خدمات
بروکوویز و همکاران (۱۹۹۰)
ترکیبشده کیفیت خدمات
کیفیت کارکردی و فنی بر اساس فعالیتهای سنتی مدیریت (برنامه ریزی، اجرا و عملکرد)
تیلور (۱۹۹۲)
مبتنی بر عملکرد
ابعاد ۲۲ گانه سرکوال ولی تنها مبتنی بر عملکرد
فیلیپ و هزات (۱۹۹۷)
ویژگی PCP
ویژگیهای محوری، میانی و جانبی
اسونجاو و همکاران (۱۹۹۷)
ارزش ادراکشده
کیفیت کارکردی خدمات از طریق پنج بعد سرکوال و کیفیت فنی از طریق یکی از ابعاد سرکوال
زو و همکاران (۲۰۰۲)
مبتنی بر IT
ابعاد سرکوال تنها مبتنی بر ادراکات
سانتوس (۲۰۰۳)
کیفیت خدمات الکترونیکی
از طریق فعالیتهای چندگانه
منبع: شاهرودیانی (۱۳۸۹)
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 04:48:00 ق.ظ ]
|