با توجه به مباحث نظری و پیشینه­ های مورد بررسی ‌می‌توان اذغان داشت که پژوهش­های انجام شده در زمینه هوش سازمانی بیشتر در سازمان­ های اداری و کمتر در کتابخانه انجام شده است، نتایج مختلف به دست آمده بیانگر رابطه معنی دار بین هر یک از مؤلفه‌ ­های آن با متغیرهای مورد بررسی ‌می‌باشد، شایان ذکر است در برخی از مؤلفه­ های هوش سازمانی ارتباط مثبت و معنی­داری مشاهده نگردید و لازم است در سازمان­­ها ‌به این مؤلفه­ها توجه بیشتری مبذول نمایند. در پیشینه­های انجام شده نیاز به ارتقاء هوش سازمانی در سازمان­ها مشاهده می­گردد. در ارتباط با هوش سازمانی و خلاقیت نیز پژوهش­ها ارتباط مثبت و معنی داری را نشان داده‌اند، به طوری که به ازای هر واحد افزایش یا کاهش در هوش سازمانی و مؤلفه‌­­های آن، خلاقیت نیز افزایش یا کاهش می­یابد. از آنجا که تاکنون کمتر پژوهشی در ارتباط با هوش سازمانی کتابداران کتابخانه­ها انجام شده است، با توجه به اینکه کتابخانه­ ها بر مبنای‌ اصول‌ سلسله‌ مراتب‌ سازمان‌ها اداره‌ می‌شوند و دارای ویژگی­های یک سازمان می­باشند، و از طرفی کتابخانه­های دانشگاهی نیز به ‌عنوان یک مرکز اطلاع رسانی پاسخگوی نیاز ذی نفعان خود می­باشند، با عنایت ‌به این مسئله که کتابداران نقش مهمی در ارائه خدمات مفید به کاربران، ایفا می‌کنند که به موفقیت کتابخانه­ها منجر می شود، ‌بنابرین‏، تحلیل و تجزیه هوش سازمانی کتابداران و ارتباط آن با خلاقیت می‌تواند کمک مفیدی برای بهبود خدمات کتابخانه ها باشد.

۴۳

فصل سوم

روش تحقیق

    1. مقدمه

منظور از روش، مجموعه اقدامات و کلیه ابزار و مراحلی است که برای جمع‌ آوری اطلاعات و کیفیت بررسی آن ها جهت وصول به یک هدف مورد استفاده قرار می­گیرد. تحقیق نیز بررسی علمی و نظام یافته پدیده­های مختلف جهان با هدف ‌پاسخ‌گویی‌ به یک یا چند مسئله یا دستیابی به راه حل یک یا چند مشکل تعریف شده است (محمد پور لیما، ۱۳۸۵، ص ۶۶-۶۴). برای یافتن بهترین ابزار و تکنیک گردآوری اطلاعات، بهترین روش آن است که با توجه به موضوع تحقیق و جامعه آماری، این ابزار را انتخاب کنیم. روش پژوهش حاضر از نظر نوع هدف کاربردی و از جهت ماهیت روش پیمایشی و همبستگی است .

    1. جامعه آماری و محیط پژوهش

منظور از جامعه آماری مجموعه معینی از افراد یا چیزهایی است که دارای صفت مشترک می­باشند و محیط پژوهش مکانی است که جامعه آماری در آن استقرار دارد و محقق در آن مکان­ها پژوهش خود را انجام می­دهد. جامعه آماری ما در این تحقیق کتابداران شاغل در کتابخانه­های دانشگاهی شهر اهواز است که شامل: کتابخانه­های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی پور اهواز، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، دانشگاه پیام نور اهواز، مجتمع آموز عالی جهاد دانشگاهی اهواز، دانشگاه علمی کاربردی اهواز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات خوزستان می­باشد.

    1. حجم نمونه

نمونه گروهی از اعضای یک جامعه تعریف شده است که اطلاعات مورد نیاز پژوهشی به کمک آن حاصل می­شود و نتایج پژوهش به آن انتقال داده می شود (دلاور، ۱۳۷۷، ص ۱۰۱). نمونه­گیری می­بایست مبتنی بر اهداف پژوهش باشد. از انواع روش های نمونه­گیری می توان به روش نمونه­گیری تصادفی،‌ خوشه­ای، طبقه­ای، جامع، چند مرحله­ای، نظامدار اشاره نمود. در این تحقیق از نمونه­گیری جامع استفاده شده است. نمونه گیری جامع هنگامی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تعداد نمونه­ها اندک باشد (خوی نژاد، ۱۳۸۷، ص ۳۳۵). در پژوهش حاضر به دلیل اینکه تعداد نمونه مورد مطالعه اندک می­باشد، بنا­براین کلیه کتابداران شاغل در کتابخانه­های دانشگاهی شهر اهواز به ‌عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد و ابزار پژوهش در بین کلیه افراد جامعه آماری توزیع گردید . تعدادحجم نمونه در این پژوهش ۱۳۴ نفر می‌باشند. با توجه به اینکه برخی از کتابداران کتابخانه ها تمایلی به همکاری و تکمیل پرسشنامه از خود نشان ندادند، در نهایت تعداد ۱۰۵ پرسشنامه پر شده برابر با ۴/۷۸ دریافت گردید.

۴۵

    1. متغیر ها

هر صفت، ویژگی یا عنصر کمی و یا کیفی که در یک تحقیق تغییر پذیر باشد، به شرط آنکه بر خلاف عوامل ثابت تغییرکنند یا تغییر پذیر باشند متغیر می‌گویند ( ساروخانی، ۱۳۸۴،ص ۱۲۴-۱۲۳).

متغیرهای پیش بین: متغیر مستقل منظور متغیری است که از طریق آن متغیر وابسته تبیین یا پیش‌بینی می­شود. این متغیر توسط پژوهشگر اندازه گیری،‌ دستکاری یا انتخاب می شود تا تاثیر یا رابطه آن با متغیر دیگر اندازه­گیری شود(دلاور، ۱۳۷۷، ص ۴۱). متغیر­های مستقل در این تحقیق عبارتند از: هوش سازمانی، چشم انداز راهبردی، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، اتحاد و توافق، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد. اندازه گیری آن ها با توجه به پاسخ هایی که به پرسش­های مربوط به هر متغیر داده می شود نمره گذاری می­شوند .

متغیر ملاک: متغیر وابسته متغیری است که مشاهده یا اندازه­گیری می­شود تا تاثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود و عبارت است از وجه یا جنبه­ای از رفتار یک ارگانیزم ( دلاور، ۱۳۷۷، ص ۴۲). متغیر وابسته در این پژوهش خلاقیت است.

در اینجا مدل مفهومی بر اساس متغیرهای هوش سازمانی و مؤلفه­های آن و خلاقیت به منظور نشان دادن ارتباط بین آن ها ترسیم گردید. همان‌ طور که در مدل مفهومی مشاهده می­شود هر هفت متغیر پیش بین به طور مستقیم می­توانند بر متغیر ملاک تاثیر بگذارند.

چشم انداز استراتژیک

سرنوشت مشترک

میل به تغییر

هوش سازمانی

اتحاد و توافق خلاقیت

روحیه

کاربرد دانش

فشار عملکرد

۴۶

    1. ابزار گردآوری اطلاعات

در دو فصل اول مطالعه کتابخانه­ای انجام شد و جهت تحلیل نظرات و دستیابی به ایده­های پژوهش روش می‌دانی که در آن از ابزار پرسشنامه استفاده می­شود، به کار گرفته شد .

پدیده­ها و متغیرهای مورد مطالعه به کمک ابزارهایی مورد سنجش و اندازه گیری قرار می­گیرند،‌ که از میان این ابزارها می­توان به روش مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و استفاده از مدارک واسناد اشاره نمود. پرسشنامه یکی رایج­ترین ابزارهای گردآوری داده­هاست که جهت سنجش آگاهی، عملکرد، نگرش و حقایقی در باره افراد مورد استفاده قرار می­گیرد. در این پژوهش برای گردآوری داده­ها از دو پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی و خلاقیت استفاده شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...