چند مورد دلیل مجزا برای توسعه صنعت بازیافت کشتی در بنگلادش وجود دارد (Abdullah et al., 2010; Hossain et al., 2010 ) :

    1. در دسترس بودن سواحل طولانی تشکیل شده از شن و ماسه نرم و زمین گل آلود

    1. شیب کم ایده آل برای به گل نشاندن کشتی

    1. تفاوت جزر و مدی زیاد عمق آب

    1. شرایط آب و هوایی پایدار

    1. فراوانی، در دسترس بودن هزینه پایین نیروی کار

    1. سطح پایین آگاهی‌های زیست محیطی و اجرای متوسط قوانین

  1. احتمال ۱۰۰% استفاده مجدد از ضایعات آهن‌آلات

عملکرد ارائه شده صنایع بازیافت کشتی در بنگلادش

اگرچه اوراق کشتی در بنگلادش در دهه شصت میلادی آغاز شده اما شکل تجاری آن در اواخر دهه هفتاد میلادی آغاز شده است. داده های گذشته بازیافت کشتی نشان می‌دهد که بنگلادش نقش مهمی در صنعت بازیافت کشتی به ویژه طی سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۰۴ در جهان بازی ‌کرده‌است. در شکل زیر سهم بازیافت کشتی بنگلادش به بازیافت کشتی در کل جهان در مقیاس LTD[23] نمایش داده شده است. در شکل ۲-۲ دیده می‌شود که بنگلادش طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ رتبه نخست بازیافت کشتی در جهان را دارا است و هند نیز بعد از بنگلادش بیشترین سهم بازیافت کشتی را به خود تخصیص داده است. قبل از سال ۲۰۰۴ هند بیشترین بازیافت کشتی را انجام داده است و در حال حاضر نیز هند دوباره از بنگلادش در این زمینه پیشی گرفته است و به دنبال آن چین و بنگلادش قرار گرفته‌اند. که میزان سهم بازیافت هر کدام از این کشورها سالانه افزایش پیدا می‌کند. در سال ۲۰۰۹ بنگلادش حدود دو میلیون تن کشتی بازیافت ‌کرده‌است. ‌بنابرین‏ در حال حاضر بنگلادش به عنوان یکی از رهبرهای بازیافت کشتی در جهان مورد توجه قرار گرفته است (Hossain, 2010).

شکل ۲-۲ سهم بازیافت کشتی چهار کشور عمده بازیافت کننده کشتی (از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹)

بازیافت کشتی یک فعالیت مهم در چرخه عمر حمل‌ونقل دریایی است. این امر باعث حفاظت از بخش قابل توجهی از انرژی و منابع جهانی می‌شود. از مباحث طی شده و مطالعه موردی(بنگلادش)، نتایج زیر می‌تواند ترسیم شود (Hossain et al., 2010):

    • در بنگلادش تقریباً ۱۰۰% مواد و تجهیزات جمع‌ آوری شده از اوراق کشتی بازیافت می‌شود. ‌بنابرین‏ این فرایند بازیافت کشتی به یک عامل عمده توسعه اقتصادی تبدیل شده است.

    • سهم به کارگیری مواد حاصل از کشتی‌های بازیافت در کشتی‌سازی‌های بومی بسیار زیاد است.

    • بهداشت و ایمنی شغلی را می‌توان با نظارت دقیق دولت اطمینان حاصل کرد. همچنین نهادهای نظارتی می‌توانند دوره های آموزشی جهت کارگران و لباس‌های محافظت شخصی برای آن ها و همچنین تجهیزات مناسب جهت کار با آن ها را فراهم نمایند.

  • آلودگی‌های زیست محیطی این صنعت می‌تواند با پیروی از رویه‌های استاندارد بین‌المللی برای دفع مواد زائد از روی کشتی به حداقل مقدار ممکن کاهش یابد. اشاعه جزئیات دستورالعمل‌های بازیافت کشتی برای یاردهای بومی بازیافت کشتی، ضرورتی برای بهبود استانداردهای این صنعت می‌باشد.

    1. . Environmentally Recycling of Ship & Safe ↑

    1. . SR/CONF/RD/2 ↑

    1. . SR/CONF/45 ↑

    1. . GT: Gross Tonnage ↑

    1. . Ship Recycling Plan ↑

    1. . inventory of hazardous materials ↑

    1. . Alang ↑

    1. . international maritime organization ↑

    1. . MARPOL: convention of marine pollution ↑

    1. . A SWOT analysis (alternatively SWOT matrix) is a structured planning method used to evaluate the strengths, weaknesses, opportunities and threats involved in a project or in a business venture. ↑

    1. . HSE (Health, Safety, and the Environment) ↑

    1. . Polycyclic-Aromatic Hydrocarbon ↑

    1. . DNA ↑

    1. . Ship Recycling ↑

    1. . Initial Survey ↑

    1. . Ship Recycling Plan ↑

    1. . Sitakunda ↑

    1. . PCBs

    1. . Long ton: 1.016 ton

    1. . Bahatiary ↑

    1. . Barwalia ↑

    1. . Flat muddy land ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...